تحلیلگر عراقی مطرح کرد؛

حمایت همه‌جانبه سردار سلیمانی از مقاومت/ پیام حمله به «دیمونا»

حسین‌آبادیان با بیان اینکه «روز جهانی قدس» خواب را از چشمان سران رژیم صهیونیستی ربوده است، گفت: حمله موشکی به «دیمونا» حامل پیام مهمی بود و این پیام به گوش کسانی که لازم بود، رسید.
کد خبر: ۴۵۳۹۳۵
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲ - 01May 2021

حمایت همه‌جانبه سردار سلیمانی از مقاومت/ پیام حمله به «دیمونا»

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «رامین حسین‌آبادیان» تحلیلگر عراقی در گفت‌وگویی اظهار داشت: طی سالیان گذشته آمریکایی‌ها اقدامات زیادی را در راستای اعتبار زدایی از «قدس اشغالی» انجام دادند که از جمله آن‌ها می‌توان به حفاری‌ها در مسجدالاقصی، یهودی‌سازی قدس، تلاش برای تغییر بافت جمعیتی قدس و کوچ دادن اجباری مسلمانان از قدس، اشاره کرد.

با این حال، پس از رقم خوردن پیروزی انقلاب اسلامی وضعیت مقاومت در منطقه به‌طور کامل دستخوش تغییر و تحولات بسیار مهمی شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی «گفتمان مقاومت اسلامی» شکل گرفت. پس از آن، امام خمینی (ره) با نام‌گذاری آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان به‌عنوان «روز قدس»، یک مناسبت ملی اسلامی در مسئله فلسطین متبلور شد. امام (ره) با این اقدام خود، این پیام را به ملت‌های منطقه و جهان مخابره کردند که قدس، متعلق به تمام جهان اسلام است و نه جهان عرب.

باید به این نکته توجه داشت که نام‌گذاری روز قدس صرفاً یک نام‌گذاری عادی نبود، بلکه اقدامی استراتژیک، هدفمند و ارزشمند بود. نگاهی به تحولات بیش از ۴ دهه اخیر (یعنی پس از پیروزی انقلاب اسلامی) به‌خوبی نشان می‌دهد که سِیر تحولات تمامی این سال‌ها بر اساس «گفتمان مقاومت اسلامی» بوده است. بیگانگان و در رأس آن‌ها آمریکا و صهیونیسم تنها برای به زیر کشیدن این گفتمان و نابودی آن، تروریست‌های تکفیری داعش را ایجاد کردند و سپس در سوریه جنگ داخلی به راه انداختند. در نهایت نیز هدف آن‌ها محقق نشد.

یکی از مهم‌ترین نتایج نام‌گذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به‌عنوان روز جهانی قدس این بود که صهیونیست‌ها نتوانستند این شهر اشغالی را به‌عنوان پایتخت خود تثبیت کنند. در واقع، باید گفت که روز جهانی قدس تنها امید فلسطینیان برای زنده ماندن مسئله فلسطین محسوب می‌شود. علت این مسئله هم آن است که سران عرب در حال حاضر، مسیر عادی سازی روابط با صهیونیست‌ها را در پیش گرفته‌اند و فلسطینیان امیدی به حمایت آن‌ها از مسئله قدس ندارند.

روز جهانی قدس، چراغی است که در دلِ تاریکی‌ها برای مسأله فلسطین روشن شده است. روز جهانی قدس، مسئله فلسطین را به‌عنوان یک مسئله اساسی و محوری مطرح می‌سازد. این دستاورد بسیار مهمی است که به فضل امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) و جمهوری اسلامی ایران محقق شده است.

رژیم صهیونیستی همواره به اشکال مختلف تلاش کرده است تا از اهمیت روز جهانی قدس بکاهد. به نظر شما علت اصلی و اساسی که موجب شده است تا صهیونیست‌ها در این عرصه گام بردارند چیست؟

کاملاً طبیعی است که رژیم صهیونیستی همواره در راستای بی اهمیت ساختن روز جهانی قدس گام بردارد. در واقع، هدف اصلی و اساسی صهیونیست‌ها این است که مسائل فلسطین و قدس به فراموشی سپرده شود. اما روز جهانی قدس موجب شد تا مسئله فلسطین برای همیشه در اذهان همگان باقی بماند و به‌عنوان اولویت اصلی در مقایسه با دیگر مسائل و قضایای جهان اسلام مطرح شود.

می‌توان گفت که روز جهانی قدس، آرامش را از صهیونیست‌ها سلب کرده است. علیرغم اینکه طی سالیان متمادی روز جهانی قدس در نقاط مختلف جهان گرامی داشته شده است، اما می‌بینیم که بسیاری از حکام عرب به همکاری با رژیم صهیونیستی می‌پردازند. ایالات متحده آمریکا نیز همواره حامی و مدافع صهیونیست‌ها در منطقه و جهان بوده است. با این حال، ملت‌های منطقه و جهان با بزرگداشت روز قدس پیام حمایت خود از مسئله فلسطین را به گوش صهیونیست‌ها رسانده و می‌رسانند.

جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌های گذشته تلاش‌های فراوانی را برای ممانعت از به فراموشی سپردن مسئله فلسطین انجام داده است. حمایت‌های ایران از گروه‌های مقاومت به‌ویژه در فلسطین یکی از مصادیق این تلاش‌ها است. همین تلاش‌ها بوده است که تاکنون موجب بی نتیجه ماندن بسیاری از توطئه‌های آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان شده است.

چندی پیش و در آستانه روز جهانی قدس، مقاومت توانست تأسیسات اتمی حساس و راهبردی «دیمونا» در اراضی اشغالی را هدف قرار دهد. ارزیابی شما از این ضعف امنیتی آشکار صهیونیست‌ها آن هم در شرایطی که همچنان به تهدید مقاومت در نقاط مختلف ادامه می‌دهند، چیست؟

حمله موشکی به تأسیسات راهبردی و حیاتی رژیم صهیونیستی یعنی تأسیسات اتمی «دیمونا» کار بزرگی بود. پُر واضح است که معادلات منطقه‌ای پس از حمله مذکور دستخوش تغییر و تحولات فراوان خواهد شد. معادلات منطقه‌ای از این پس دیگر مشابه آنچه که پیش‌تر وجود داشت، نخواهد بود. موشک شلیک شده به سمت تأسیسات دیمونا حامل پیامی بود که البته این پیام به گوش آن‌هایی که لازم بود، رسید.

شما به مواضع اخیر «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی در قبال جمهوری اسلامی ایران نگاه کنید. چرا این مواضع تغییر کرد؟ مواضع بن سلمان درست پس از حمله موشکی به تأسیسات دیمونا دستخوش تغییر شد.

کسی که تا دیروز به دنبال کشاندن جنگ و آتش به داخل ایران بود، اکنون از صلح با تهران سخن می‌گوید. چرا؟ زیرا می‌داند که ایران و مقاومت اکنون به چه سطحی از قدرت دست یافته‌اند.

نقش جمهوری اسلامی ایران در حمایت از گروه‌های مقاومت در سراسر منطقه و به‌ویژه حمایت از گروه‌های مقاومت در فلسطین را چطور ارزیابی می‌کنید؟ ثمرات حمایت‌های تهران از مقاومت به‌ویژه در فلسطین چه بوده است؟

واقعیت این است که جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های گذشته از هیچ تلاشی برای حمایت از فلسطین و گروه‌های مقاومت فلسطین دریغ نکرده است. اصل و اساسِ استراتژی انقلاب اسلامی ایران بر حمایت از مسائل قدس و فلسطین استوار است. این همان ویژگی است که انقلاب اسلامی ایران را از دیگر نظام‌ها در منطقه و جهان متمایز می‌سازد.

جمهوری اسلامی ایران تاکنون چه در عرصه سیاسی و چه در زمینه‌های نظامی، اقتصادی و لجستیکی از گروه‌های مقاومت در فلسطین حمایت کرده است. این حمایت‌ها تنها به گروه‌های مقاومت فلسطین محدود نیست، بلکه گروه‌های مقاومت در دیگر کشور‌ها را نیز در بر می‌گیرد.

به‌عنوان مثال، می‌توان به حزب الله لبنان اشاره کرد که به یک قدرت بازدارنده در برابر صهیونیست‌ها تبدیل شده است. ایران همواره در عرصه‌های گوناگون از مقاومت حمایت کرده است. ما هنوز حمایت‌های شهید قاسم سلیمانی از مقاومت را از یاد نبرده‌ایم؛ کسی که در تمامی ابعاد، فلسطینیان را مورد حمایت قرار داد.

از آنجایی که اسرائیلی‌ها جز زبان زور، زبان دیگری را نمی‌فهمند، استراتژی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مقاومت نیز مبتنی بر افزایش قدرت نظامی و بازدارندگی است. به‌طور کلی، باید گفت که نام‌گذاری روز جهانی قدس توسط جمهوری اسلامی ایران، نشان داد که حمایت‌های تهران از فلسطین تنها بُعد مادی ندارد و ابعاد معنوی را نیز شامل می‌شود.

منبع: مهر

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار