به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، حجتالاسلام «صفدر الهیراد» عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی (ره) در برنامه «بدون توقف» شبکه سه سیما در خصوص استجابت دعا اظهار داشت: در واقع گاهی خدا میفرماید بیمارت را شفا میدهم، اما یک ماه دیگر، چون باید آزمایش بشوید، میخواهم طغیان و سرکشی را از تو بگیرم، چون هرگاه حس بینیازی به تو دست دهد طغیان میکنی، پس من گاهی مشکلاتی برایت ایجاد میکنم، تو را دچار فقر و بیماری و حتی مشکلات آبرویی و حیثیتی میکنم تا آن غرورت گرفته شود، تو آن حال نیاز را درک نمیکنی، چون خیلی سلامتی داری، مصداق کمال بالاتر این است که سه ماه دیگر بیمارت را خوب میکنم.
وی در ادامه افزود: گاهی اوقات هم میگوید این بیمار باید برای رسیدن به آن کمال بالاتر از دنیا برود، سؤال این است پس اثر دعای من چه میشود؟ و پاسخ این است که مگر تو محدود به حیات دنیایی هستی، شاید خواستم در دنیای دیگر آن کمال بالاتر را به تو بدهم، ما وقتی دعا میکنیم چه اتفاقی میافتد، خدای متعال وقتی میخواهد همان جا دعا را مستجاب کند، علل فراعادی میآید و تأثیرگذار میشود و اگر شرایط دعا محقق بود و دعا مستجاب نشد، خدا حتماً مستجاب میکند منتهی مصداق کمالش چیز دیگری است.
این استاد دانشگاه همچنین عنوان کرد: وقتی ویروس کرونا آمد یک سری گفتند ما باید فقط برویم سراغ علل و عوامل مادی، کلاً آن چیزی که به جامعه القاء میشد این بود که باید برویم واکسنی پیدا کنیم، یک عده دیگر هم گفتند چه دلیل دارد حرم امام رضا (ع) را ببندند وقتی وارد حرم میشوید این مسائل را رها کنید سؤال من از آنها این است که یعنی فرش کنار حرم را آتش بزنید آتش نمیگیرد، چرا یک پارادوکسی بین عوامل ماورایی و مادی ایجاد میکنید.
الهی راد با اشاره به اینکه هم دسته اول اشتباه میکنند که میگویند فقط عوامل مادی و هم دسته دوم بیشتر اشتباه میکنند که میگویند فقط عوامل ماورایی، گفت: امیرالمؤمنینی که شفا میدهد وقتی ابنملجم ضربه به سرشان میزند، طبیب بالای سرشان آوردند، خود امام رضا (ع) بیمار نمیشدند که شما میگویید در حرم کسی بیمار نمیشود، لذا در دستگاه نظام توحیدی به ما میگویند اولاً ما عوامل ماورایی داریم برو توسل بگیر، لذا مقام معظم رهبری میفرمایند دعای هفتم صحیفه سجادیه را برای برونرفت از مشکلات کرونا زیاد بخوانید، توسل داشته باشید و زیاد اهل دعا باشید.
عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی (ره) در ادامه عنوان کرد:، اما ایشان از آن طرف هم میگویند همه وظیفه داریم دستورالعملهای ستاد کلی کرونا را رعایت کنیم، کاری که مقام معظم رهبری انجام دادند آشتی علم و دین بود، رهبری میفرماید پیام انقلاب اسلامی یک پیام جامع است در آن نظام توحیدی هم عوامل مادی است و هم عوامل ماورایی یعنی در کنار این کار دعا و توسل هم داشته باشید.
وی با اشاره به اینکه دین به ما اجازه نمیدهد چنین بدرفتاریهایی داشته باشیم و در زمان بیماری بگوییم ناراحت نباشید هر کس آنفولانزا دارد برود در حیاط حرم بنشیند، یادآور شد: ما هیچ دلیلی برای این رفتار نداریم و اهل بیت (ع) ما را از چنین مسائلی منع کردند، هرگز علما و اولیاء نگفتند که وقتی دعا میکنید رعایت بهداشت را کنار بگذارید.
الهی راد در پاسخ به این سؤال که «در بحث علل مادی چطور و با چه اسبابی دعا مستجاب میشود» تصریح کرد: با دعا قرار است دقیقاً چه اتفاقی بیفتد، اگر ما با دعا مشمول رحمت خدا شدیم خدا از طریق علل فرامادی و یا ماورایی زمینههای مادی را فراهم میآورد، وقتی قرار است بیماری شفا پیدا کند، یک دفعه خدا کسی را سر راه فرد قرار میدهد و اسباب شفا را در عالم ماده با دارویی فراهم میکند، یا همینطور در ازدواج اسبابش را از طریق واسطهای فراهم میکند، این اثر آن دعاست، یعنی علاوه بر عوامل ماورایی خدا عوامل مادی را هم دخیل میکند.
این استاد فلسفه و کلام در ادامه توضیح داد:، اما یک چیز دیگر هم هست که دیگر دست ما نیست و در برخی از کرامات نقل شده، طرف دعا میکند توسل میگیرد، خدا حقیقت برزخی یکی از ائمه (ع) را مأمور میکند که برو مشکل را حل کن، لذا در بسیاری از این شفاها و استجابتها طرف نقل میکند که یک آقایی گفت بلند شو و من شفا پیدا کردم، زیاد هم نقل شده و چیزی نیست که بگوییم توهم و یا خیال بوده حالا یا در عالم خواب دیدند و یا در عالم بیداری.
وی تصریح کرد: چنانکه کلیددار حرم و سرداب حضرت عباس (ع) نقل میکرد که من کرامات بسیاری از این حضرت دیدم، مثلاً یک روز پیرمرد عربی آمد و رو به حرم گفت یا حضرت من از راه بسیار دوری آمدم و تمام پاهایم ترک برداشته پاهایم را خوب کن تا بتوانم برگردم و به چشم دیدم که یکی یکی ترکها از بین رفت، لذا آداب دعا به این چیزهایی که ما در ذهن داریم و فکر میکنیم نیست، مثل داستان موسی و شبان است هر کس بر اساس درک و ظرفیت خودش این ارتباط را برقرار میکند.
الهی راد در پاسخ به این سؤال که «چرا دعای یک نفر در شبی مثل شب قدر مستجاب میشود و دعای یکی سالها مستجاب نمیشود» گفت: آداب برای افراد متفاوت است، آیا همه در یک سطحاند، یک وقتی پیرمرد عامی و بیسوادی یک نظر به بارگاه امام رضا (ع) میاندازد و با یک دعا ارتباطش وصل میشود، گاهی ارزش این دعا کردن از ارزش دعای علما و آیتاللهها بالاتر است.
این استاد حوزه همچنین اضافه کرد: در مورد کرونا و اینجور عوامل طبیعی عرض کردیم که باید دعا داشته باشیم، اما کسی هم که بیتوجه به دعا و توسل باشد یعنی عوامل تأثیرگذار را به همین عوامل طبیعی محدود کرده، این دلیل نمیشود که حالا که بیماری آمده تمام برنامهریزیها را بگذاریم برای اینکه فقط ارتباطات اجتماعی و طبیعی را محدود کنیم، اینکه یک عده به نکات ایمنی بیتوجه باشند غلط است، خصوصاً اینکه به بهانه دعا باشد.
وی در پایان یادآور شد: از طرف دیگر هم این گلایه وجود دارد که کسانی که تصمیمگیر هستند به این جنبههای دعا و توسل بیتوجه هستند، کلاً میگویند مساجد و حرمها را تعطیل کنید و حاضر نیستند پروتکلی در این خصوص معرفی کنند که طبق آن مردم با فاصلهگذاری و رعایت تمام شرایط بیایند، درست است افرادی که میگویند در حرمها نباید پروتکلها را رعایت کرد التقاط فکری دارند، اما از این طرف هم نباید در نوروز همه رفتوآمدها و برنامهها را آزاد کنیم و وقتی موضوع زیارت و ماه رمضان و اربعین و محرم شد کلاً بگوییم برنامهها صفر باشد، این هم غلط است چراکه در این صورت به نیاز به معنویت توجه نکردهایم.
منبع: آنا
انتهای پیام/ ۹۱۱