پژوهشگر مذهبی:

مراحل دشمنی با دشمنان خدا چیست؟

حجت‌الاسلام شاه‌فضل‌قمصری گفت: اولین گام برای دشمنی با دشمنان خدا، ایجاد حس نفرت نسبت به آنان است و دومین گام، دور شدن از آنان و گام بعدی نیز مبارزه با این دشمنان است.
کد خبر: ۴۵۵۱۹۲
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۰ - 08May 2021

مراحل دشمنی با دشمنان خدا چیست؟

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «حجت‌الاسلام علی‌رضا شاه فضل قمصری» پژوهشگر مذهبی در گفت‌وگویی اظهار داشت: در اولین فراز از دعای روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان از خدا می‌خواهیم ما را دوستدار اولیاء خود قرار دهد. دوست داشتن انسان‌های الهی در راستای دوست داشتن خداست و کسانی که اولیاء الهی را دوست داشته باشند، تلاش می‌کنند تا رفتار خود را مانند آن‌ها نمایند.

وی افزود: به عبارت دیگر می‌توان گفت دوست داشتن انسان‌های نیک رفتار، اولین گام به سمت خوب شدن است. چرا که انسان معمولاً به سمت آنچه که دوست دارد، سوق پیدا می‌کند. پیدا کردن انسان‌های نیک رفتار و نزدیک شدن به آن‌ها نیازمند جستجو است، به‌گونه‌ای که توصیه برخی از بزرگان اخلاق این است که اگر سال‌ها تلاش کنید تا یک دوست خوب پیدا کنید و از او الگو بگیرید، کار ارزشمندی انجام داده‌اید.

استاد معارف دانشگاه علوم پزشکی کاشان از ائمه معصومین (ع) به‌عنوان بهترین افراد برای دوستی یاد کرد و گفت: توفیق دوست داشتن اهل بیت و پیروی از آنان یکی از بزرگ‌ترین توفیقات الهی است که در دعا‌های فراوانی مطرح شده است و ما به سمت دوستی آنان سوق داده‌شده‌ایم.
وی ادامه داد: در دومین فراز این دعا از خدا می‌خواهیم قلب ما را نسبت به دشمنان خدا دشمن بدارد. در واقع به همان اندازه که دوست داشتن اولیاء الهی ارزشمند است، دشمن داشتن دشمنان خدا نیز ارزشمند است. عبارت سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم که در زیارت عاشورا آمده، حکایت‌گر اهمیت دوست داشتن و دشمن داشتن در مسیر الهی است.

شاه فضل با اشاره به آیه ۶ سوره فاطر گفت: در قرآن کریم می‌فرماید شیطان دشمن شماست پس او را دشمن بگیرید. کسانی که با خوش خیالی، دشمنان خود را دوست می‌دارند، در چنگال دشمن خدا اسیر می‌شوند و به‌مرور شرایطشان به‌گونه‌ای می‌شود که راه فرار نخواهند داشت. اولین گام دشمنی با دشمنان خدا ایجاد حس نفرت نسبت به آنان است و دومین گام، دور شدن از آنان و گام بعدی نیز مبارزه با دشمنان خداست.
وی افزود: در سومین فراز این دعا از خدا می‌خواهیم توفیق دهد تا بتوانیم رفتارمان را مناسب بار رفتار پیامبر اکرم (ص) بنماییم. آشنایی با رسول خدا و سیره ائمه معصومین (ع) و گام برداشتن در مسیر حرکت آنان که بزرگ‌ترین الگو‌های بشریت هستند، یک وظیفه عقلانی و منطقی است، چرا که ایشان مسیر حرکتشان به سمت تعالی و رشد است و هیچ کس به‌اندازه آنان در طی نمودن مسیر کمال انسانی آگاهانه عمل نمی‌کند.

این پژوهشگر مذهبی اضافه کرد: اهل بیت و پیامبر اکرم (ص) با پشتوانه الهی و راهنمایی خود، زندگی خود را طراحی نموده‌اند و هر کس در مسیر ایشان گام بردارد به قطع و یقین سعادتمند خواهد شد. توصیه می‌شود بخشی از زندگی خویش را به آشنایی با سیره اهل بیت اختصاص دهیم و در هر عمل و گفتاری از خود سؤال کنیم آیا اهل بیت این گفتار و روش ما را تائید می‌کنند یا خیر.
وی ادامه داد: در آخرین فراز این دعا، خداوند نگه دارند قلوب مؤمنین از خطا معرفی می‌شود. کسانی که خود را ملزم به پیروی از دستورات الهی می‌دانند، در دایره این عصمت قرار می‌گیرند و رهرو واقعی خواهند بود. ماه رمضان بهترین فرصت برای قرار گرفتن در مسیر صحیح زندگی است و به امید اینکه توفیق یابیم با خداوند و اولیاء او دوستی و از دشمنان خدا دوری نماییم.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها