پژوهشگر مذهبی مطرح کرد؛

سنگینی بار گناهان چقدر است؟

حجت‌الاسلام شاه‌فضل قمصری گفت: اگر هر کس تلاش کند گناهان روزانه خود را به همراه آثار شوم آن‌ها یادداشت کند، به‌مرور زمان متوجه خواهد شد بار گناهانش سنگین‌تر از آن است که تصور می‌کرده است.
کد خبر: ۴۵۵۵۶۷
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۱ - 10May 2021

سنگینی بار گناهان چقدر است؟

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «علی‌رضا شاه‌فضل‌ قمصری» پژوهشگر مذهبی در گفت‌وگویی اظهار داشت: در اولین فراز از دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان از خدا می‌خواهیم فضیلت‌های شب قدر را به ما عنایت بفرماید؛ شب قدری که به‌اندازه هزار ماه ارزش دارد. اینکه انسان توفیق پیدا کند در شب قدر دعا و مناجات داشته باشد و با تلاوت قرآن، خودش را برای پذیرش برکات شب قدر آماده کند، در کنار درخواست از خدا برای بخشش فضیلت‌های این شب می‌تواند مؤثر باشد.

وی افزود: درست است که در شب قدر برخی از اعمال وارده را انجام می‌دهیم، اما معلوم نیست میزان ارزش اعمال ما در پیشگاه خدا به چه اندازه باشد. به همین دلیل لازم است در کنار اعمال از خدا نیز بخواهیم ما را از فضیلت‌های این شب بهره‌مند کند. آخرین آیه سوره فرقان می‌فرماید «اگر دعا‌های شما نباشد خداوند به شما توجهی نمی‌کند.» از طرف دیگر درک فضیلت‌های این شب برای افراد بشر غیر ممکن است، آنجایی که خدا به پیامبرش می‌فرماید «و ما ادریک ما لیله القدر»، تکلیف ما معلوم است. به همین دلیل در این دعا به‌صورت کلی مطرح می‌شود که خداوند فضیلت‌های این شب را ارزانی ما بگرداند.

استاد معارف دانشگاه علوم پزشکی کاشان ادامه داد: در دومین فراز این دعا از خدا می‌خواهیم کار‌های سخت را در این ماه برای ما آسان بگرداند. بسیار پیش می‌آید که کار‌های آسان که در زمان کم و با انرژی اندک قابل امکان است، بنا به دلایل مختلف با مشکل مواجه می‌شود و کار یک روزه گاهی تا یک ماه طول می‌کشد و بر عکس نیز بسیار اتفاق می‌افتد که کار‌های سخت که به گمان انسان نیاز به‌صرف وقت فراوان دارد، در فاصله کوتاهی انجام می‌شود. در این دعا از خدا می‌خواهیم به برکت این ماه به ما کمک کند تا کار‌های سخت به‌آسانی انجام گیرد.

وی گفت: یکی از الطاف خدا به بندگان که در دعا‌های مختلف نیز ذکر شده، همین مطلب است. خدا وعده داده است اگر کسی او را بندگی کند، خدا نیز کار‌های او را به عهده می‌گیرد تا او بتواند بندگی خود را ادامه دهد. به‌عنوان مثال در روایتی می‌فرماید‌ای بنده من تو خودت را برای عبادت من فارغ کن تا من قلب تو را از بی‌نیازی پر کنم.

شاه‌فضل افزود: در فراز سوم این دعا از خدا می‌خواهیم عذر‌ها و بهانه‌های ما را که حین تخلف از دستورات او بیان داشته‌ایم، بپذیرد. هر چند انجام گناهان معمولاً با توجیه صحیح همراه نیست در این فراز از خدا می‌خواهیم لطف و رحمت خود را شامل حال ما بگرداند و بهانه‌هایی را بپذیرد که به درگاه او عرضه می‌داریم.

وی اضافه کرد: گاهی اوقات نیاز‌های مادی، ما را به گناه می‌کشد، گاهی هوای نفس بر ما غلبه می‌کند و گاهی از روی خطا و اشتباه مرتکب گناهی می‌شویم. این‌ها بهانه‌هایی است که طبق روال عادی برای انجام گناه مورد قبول نیست، اما اگر خدا این عذر‌ها را از ما بپذیرد و با کرم خودش از گناهان ما بگذرد، برای بنده گناهکار بسیار لطف بزرگی است که از خدای کریم دور نیست.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: در ادامه این فراز از خدا می‌خواهیم گناهان و آثار گناهان ما را بریزد. گناهانی که هر کدام می‌تواند باعث سیه روزی و بدعاقبتی شود. اگر هر کس تلاش کند تا گناهان روزانه خود را به همراه آثار شوم آن‌ها یادداشت کند، به‌مرور زمان متوجه خواهد شد که بار گناهانش سنگین‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کرده است؛ لذا شایسته است انسان مؤمن هر روز و هر ساعت به خاطر گناهانش از خدا عذر خواهی کند و ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای بخشش گناهان است.

وی افزود: در آخرین فراز این دعا خدا به‌عنوان کسی معرفی شده که نسبت به بندگان نیکوکارش مهربان است؛ خدایی که مهربانی او حد و حصری ندارد و هر کس شایستگی دریافت مهربانی و لطف او را داشته باشد، از آن بهره‌مند خواهد شد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار