فتح خرمشهر، فتح خون/ یادداشت

فتح خرمشهر در سایه امداد الهی

فتح خرمشهر جلوه‌ای از ناتوانی ابرقدرت‌ها در مقابل عزم پولادین رزمندگان اسلام بود که در سایه امداد خداوند حاصل شد.
کد خبر: ۴۵۵۷۶۵
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۰ - 12May 2021

فتح خرمشهر، در سایه امداد خداوند حاصل شدگروه استان‌های دفاع‌پرس- راضیه لواف؛ فتح خرمشهر جلوه‌ای از ناتوانی ابرقدرت‌ها در مقابل عزم پولادین رزمندگان اسلام بود که در سایه امداد غیبی خداوند حاصل شد و خرمشهر، پس از ۵۷۶ روز اشغال آزاد شد و ایران از غرور این آزادی سر از پا نمی‌شناخت.

سوم خرداد یادآور ایثارگری و حماسه رزمندگان اسلام در جنگ تحمیلی است، روزی که سلحشوری‌ها، دلاوری‌ها و مجاهدت‌های رزمندگان اسلام در عملیات بیت‌المقدس به اوج خود رسید و این شهر را از چنگال دشمنان اسلام آزاد شد. خرمشهر شهری است که مظلومیت بزرگ مردانی را در سینه دارد و مفاهیمی، چون ایثار، جهاد، شهامت و... در آن تبلور یافته است.

نبرد بزرگ، سرنوشت ساز و غرورآفرین بیت‌المقدس که برای رهاسازی خرمشهر از سلطه نیرو‌های مهاجم عراقی انجام شد، از دهم اردیبهشت تا چهارم خرداد ۱۳۶۱ در جریان بود. در این نبرد حماسی علاوه بر پایان بخشیدن به ۱۹ ماه اشغال، بخشی از حساس‌ترین مناطق خوزستان آزاد و ضربه‌ای سهمگین و کمرشکن به توان رزمی دشمن مهاجم وارد شد.

اگرچه عملیات بیت‌المقدس منجر به آزادسازی خرمشهر شد، اما پیش از آن عملیات فتح‌المبین مقدمه‌ای بر این حادثه بزرگ تاریخی بود. از عملیات فتح‌المبین به بعد، موضوع جنگ جدی شد. ایران عزمش را برای شکستن حصر آبادان و پس گرفتن خرمشهر و سایر مناطق اشغالی و سست کردن مواضع دشمن در خاک خودش جزم کرد.

رزمندگان بسیجی و سپاهی استان سمنان در عملیات آزادی خرمشهر فاقد یگان مختص به خود بوده و رزمندگان استان از شهرستان‌ها به طور مستقل در قالب گرو‌های اعزامی به منطقه اعزام و در سایر یگان‌ها در عملیات شرکت داشتند که رزمندگان سپاه و بسیج استان در قالب پنج گروهان مستقل در این عملیات شرکت داشتنند که بیش از ۵۹ تن شهید و ۱۰۰ تن مجروح و جانباز شدند.

جهادگران استان نیز در قالب یک گردان پشتیبانی با پر نمودن کانال‌های احداث شده توسط دشمن و احداث جاده در کنار کانال کرخه و ماروت نقش بسزایی در این عملیات ایفا کردند.

در این عملیات تیپ ۵۸ ذوالفقار، تحت امر قرارگاه مشترک قدس با تقدیم ۱۰۷ شهید (از استان‌های مختلف کشور که تحت امر قرارگاه بودند) حضور چشمگیری داشت.

از شهدای شاخص این عملیات سردار شهید «حسن کاملی» با سمت معاون گردان از شاهرود بود. در مجموع تعداد ۸۸ تن از رزمندگان سپاهی، بسیجی، جهادی و ارتشی استان در این عملیات به شهادت رسیدند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها