یادداشت/ حجت‌الاسلام حسین سلیمانی

«شهیدپروری» ویژگی ذاتی ارتش جمهوری اسلامی ایران است

«شهیدپروری» ویژگی‌ ذاتی ارتش جمهوری اسلامی ایران است و شاید یکی از عجایب تاریخ این باشد که سه فرمانده ارشد نظامی جمهوری اسلامی در جایگاه سرلشکری، شهید ترور هستند و دقیقاً در فواصل زمانی 20 سال از هم به شهادت رسیده‌اند.
کد خبر: ۴۵۵۹۶۲
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۵:۴۷ - 19May 2021

گروه استان‌های دفاع‌پرس- حجت‌الاسلام «حسین سلیمانی» مسئول عقیدتی سیاسی قرارگاه منطقه‌ای شمال‎شرق نزاجا؛ نقش ایمان در کارکنان ارتش در قبل از انقلاب موضوعی است که کمتر به آن پرداخته شده است. بنا به گفته شهید صیاد شیرازی، ایمان در بدنه ارتش یکی از مهم‌ترین عواملی بود که رژیم شاهنشاهی همه تلاش خود را برای تضعیف آن به کار برد اما نتوانست ارتش را از متن جامعه و مردم جدا کند و ماحصل همین ایمان و روحیه انقلابی در بدنه نیروی انسانی افسران ارتشی شرایط را برای معرفی چهره‌های سرشناس و مجاهدی همچون شهیدان فلاحی، قرنی و ستاری ایجاد کرد.

تحقیقات و بررسی‌ها نشان داده است که میان نگرش معنوی و اشتیاق شغلی رابطه مثبت وجود دارد و شور و اشتیاق کارکنان آجا در حوزه‌های خدمتی نشانه سطح بالای نگرش معنوی در آنان است. در یک مصداق بارز، انضباط ظاهری بدنه ارتش به طور مستقیم ریشه در انضباط معنوی آن دارد. شهادت‌طلبی، ولایتمداری، ایثارگری، استکبارستیزی، دشمن‌شناسی و مقاومت از نشانه‌های معنویت و ایمان در کارکنان ارتش است و اساساً وجه تمایز ارتش ایران نسبت به همه ارتش‌های جهان نیز در همین معنویت نهفته و به گره خوردن تخصص نظامی با تعالیم روحی و آموزه‌های ایمانی مرتبط است.

مقاوم معظم رهبری می‌فرمایند که هنر عقیدتی سیاسی در نیروهای مسلح این است که دل‌ها را به خدا نزدیک کند و بدون شک یکی از مؤثرترین راه‌ها برای تقویت بنیه اعتقادی در نیروهای مسلح، تبیین سیره شهدا و ترویج فرهنگ دفاع مقدس است. بنا به فرموده رهبر فرزانه انقلاب، جنگ ما گنجینه‌ای است که هیچ‌گاه تمام نمی‌شود و نتیجه ترویج مکتب شهدا و بهره‌مندی از این گنجینه لایزال در ارتش در یک نمونه با تأسیس «هیئت معارف دفاع مقدس» به تدبیر شهید صیادشیرازی در سال 1378 ظهور و بروز یافت. نحله پرباری که یادگار صیاد دل‌هاست و حمایت‌ها و برکات روح نورانی این شهید هنوز به واسطه این اقدامات معرفت افزا جاری است و سرمنشأ ترویج اخلاص در بین فرماندهان ارتش است.

عجین بودن معنویت و فرهنگ ایثار و شهادت با گفتمان حاکم بر اندیشه ارتش جمهوری اسلامی به اندازه‌ای است که در حال حاضر، فرماندهان و رزمندگان شهید ارتشی، پیشانی افتخارات این نیروهای جان بر کف هستند. اساساً «شهیدپروری» یکی از ویژگی‌های ذاتی ارتش جمهوری اسلامی ایران است و شاید یکی از عجایب تاریخ این باشد که سه فرمانده ارشد نظامی جمهوری اسلامی در جایگاه سرلشکری، شهید ترور هستند و دقیقاً در فاصله زمانی 20 ساله از یکدیگر، شهید قرنی در سال 1358، شهید صیاد شیرازی در سال 1378 و شهید سلیمانی در سال 1398 به شهادت رسیده‌اند و پر واضح است که ترورهای کوردلانه منافقین نشان از عجز و ناتوانی آن‌ها از هماوردی مستقیم با این فرماندهان رشید جنگی در میدان نبرد دارد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار