یادداشت/ علی‌اصغر جعفری

ضرورت‌ها و بایسته‌های موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در یادداشتی به موضوع ملی شدن موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پرداخته است.
کد خبر: ۴۵۶۰۲۰
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۴:۳۵ - 14May 2021

ضرورت‌ها و بایسته‌های موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدسگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ علی‌اصغر جعفری؛ با تصویب رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) در هشتم اردیبهشت ۱۴۰۰، موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ارتقا یافت و فصل جدید و البته مهم و پر مسئولیتی برای هیأت امنا، هیأت مدیره، مدیران و کارکنان موزه رقم خورد، تایید و تصویب پیشنهاد هیأت امنای موزه از سوی فرمانده معظم کل قوا (مد ظله‌العالی) برای ارتقای موزه به موزه ملی مبتنی بر گزاره‌های مهمی است که به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود

یکم: دفاع مقدس ملت ایران به عنوان مقطعی مهم، جاودانه و الهام بخش، گنجی عظیم و ثروتی پایان‌ناپذیر برای تاریخ و نسل‌های امروز و فردای ایران اسلامی است. تبیین درست و هنرمندانه این حماسه سترگ مسئولیتی مهم و راهبردی است که بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس متکفل راهبری این امر خطیر است و از جمله اقدامات ارزشمند برای تحقق این ماموریت ایجاد و شکل گیری موزه‌های دفاع مقدس در استان‌های کشور است. خوشبختانه طی سه سال گذشته ۱۹ موزه دفاع مقدس به موزه‌های کشور افزوده شد و با احتساب موزه‌های قبلی هملا ۲۳ موزه دفاع مقدس در ۱۹ استان کشور ایجاد و به بهره برداری رسیده است و تا پایان سال ۱۴۰۴ با احتساب موزه بین المللی استکبارستیزی طبس و استان‌های خوزستان و کرمانشاه که به دلیل موقعیت‌شان در دفاع مقدس سهم بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند ۳۷ موزه دفاع مقدس در کل کشور ایجاد و به بهره برداری خواهد رسید. بدیهی است وجود موزه‌ای فرا استانی و ملی که بتواند نقش محوری در امور محتوایی، آموزشی، پژوهشی، طراحی و تنظیم برنامه‌های مشترک سالانه را ایفا کند ضروری می‌نمود.

دوم: از آنجایی که مأموریت اصلی موزه‌های دفاع مقدس هر یک از استان‌ها تبیین و بازنمایی نقش مردم و رزمندگان آن استان در دفاع مقدس است، وجود موزه‌ای با ماموریت بازنمایی کلیت و جامعیت دفاع مقدس که در برگیرنده تمام وجوه و ابعاد آن از جمله نقش اقوام، ادیان، مذاهب، اقشار، سازمان‌ها و یگان‌های نظامی و انتظامی و... از یک سو و نقش نظام سلطه و دشمنان منطقه‌ای و داخلی انقلاب اسلامی در زمینه سازی، تهییج، تشویق، حمایت، هدایت و پشتیبانی رژیم بعث عراق از سوی دیگر ضرورتی اجتناب ناپذیر است که معمولا این رسالت و مأموریت بر عهده موزه ملی است.

سوم: انجام پژوهش‌های کاربردی، تهیه متون آموزشی، برگزاری دوره‌های پودمانی و ترمیک، کلاس‌های حضوری و مجازی حوزه موزه داری دفاع مقدس، تالیف کتاب‌های تخصصی، تهیه سناریو و رسانه پژوهش‌های ۶۸ گانه ملی برای موزه‌های دفاع مقدس استان‌ها و... مبتنی بر بایسته‌های علمی، تجربه جهانی، مبانی و اصول ملی و دینی، نیازی دائمی و رو به رشد است که تحقق این موارد نه در مأموریت و نه در توان تخصصی و هزینه‌ای موزه‌های استانی است لذا وجود محوریتی برای هماهنگی، تبادل تجربه، ظرفیت شناسی و اقدامات فراگیر ملی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

چهارم: ایجاد پیوند و تبادل خدمات بین کتابخانه‌ها و مراکز اسنادی استانی دفاع مقدس با یکدیگر و تسهیل ارائه خدمات به پژوهشگران، اساتید و دانشجویان نیازمند ایجاد سامانه‌ای قدرتمند، مرکزی و مدیریت متمرکز است، وجود بزرگترین کتابخانه تخصصی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با بیش از ۲۷۰۰۰ عنوان کتاب و مجموعه‌های پژوهشی و ظرفیت‌های زیر ساختی و ارتباطی و نیرو‌های متخصص در حوزه اسناد و کتابخانه در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پشتوانه‌ای بزرگ برای ایجاد و شکل گیری ارتباط مؤثر و کاربردی کتابخانه‌ها و مراکز اسنادی دفاع مقدس سراسر کشور خواهد بود.

پنجم: قریب به اتفاق کشور‌های جهان که تجربه تلخ جنگ را پشت سر گزرانیده‌اند برای بازنمایی ایستادگی و حماسه‌های ملی در دوران جنگ، موزه‌هایی را ایجاد که در گذر زمان به گونه مهمی از مجموعه موزه‌های جهانی تبدیل شده‌اند که بشدت مورد توجه و استقبال مخاطبان قرار گرفته است. این موزه‌ها ذیل کمیته موزه‌های اسلحه و تاریخ نظامی (ICOMAM) شورای بین المللی موزه‌ها ICOM تبادلات علمی، آموزشی، پژوهشی دارند، از آنجایی که معمولا در تعاملات و ارتباطات بین المللی مسئولیت محوری برعهده موزه‌های ملی است. ارتقای موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به موزه ملی (جنگ) دفاع مقدس این خلا را پر و محور تعاملات بین المللی این حوزه را مشخص می‌کند.

ششم: وجود موزه‌ای در طراز انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با مأموریت بازنمایی همه ابعاد انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برای بازدید مقامات، میهمانان و گردشگران خارجی، برگزاری بازدید‌های توجیهی و آموزشی مدیران استانها، برگزاری همایش‌ها ونشست‌های ملی حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

هفتم: وجود ظرفیت‌های علمی، پژوهشی، آموزشی، زیر ساخت‌های فنی و فناوری، نیروی انسانی توانمند و متخصص، توفیقات گسترده در برگزاری و تمرکز همایش‌های ملی و بین المللی، وجود بزرگترین مرکز اسناد وکتابخانه تخصصی حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، طراحی و ایجاد موزه‌های ملی دفاع مقدس، مقاومت، انقلاب اسلامی و...، وجود مرکز همایش‌ها بین المللی، دپارتمان تخصصی آموزشی، وجود ظرفیت برگزاری گارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی برخط، انتشار مجلات تخصصی، برخورداری از مرکز رسانه‌ای و رادیوی تخصصی، توانمندی در هدایت و راهبری فعالیت‌های ملی و بین المللی از جمله گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس، نمایشگاه‌های ملی دستاورد‌های چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، محوریت شکل گیری اتحادیه بین المللی موزه‌های مقاومت و شورای هماهنگی موزه‌های مرتبط با انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت در داخل کشور از جمله توانمندی‌ها و توفیقات موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در چند سال اخیر است که در ارائه این پیشنهاد از سوی هیأت امنای موزه و جلب اعتماد رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) در تصویب جایگاه موزه ملی مؤثر بوده است. بنا براین ضمن عرض تشکر و سپاس به محضر معظم له، بایستی این اعتماد و لطف را با همه وجود قدر دانسته و آن را با تلاش و مجاهدت مضاعف، خالصانه و اثربخش پاس بداریم.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها