مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) استان مرکزی:

ستاد اجرایی فرمان امام (ره) خود را موظف به ترویج فرهنگ دفاع مقدس می‌داند

«تهامی» با تأکید بر ضرورت حفظ و پاسداشت فرهنگ دفاع مقدس، گفت: ما نیز در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) وظیفه خود می‌دانیم که در حفظ و زنده نگه داشتن این فرهنگ بکوشیم.
کد خبر: ۴۵۶۱۲۸
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۶ - 16May 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از اراک، شیوع کرونا موجب شد تا اقشار مختلف ملت ایران با تأسی از روحیه ایثارگری خود، به میدان مبارزه با این ویروس منحوس پای گذارند. در این راستا، بسیاری از مردم در گروه‌های جهادی، در عرصه‌هایی نظیر تولید ماسک، ضد عفونی کردن معابر و... وارد شدند و حماسه‌هایی به‌یاد ماندنی را رقم زدند. همچنین بعد از فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر «کمک مومنانه» به مستضعفان و افرادی که کسب‌وکار آن‌ها به‌دلیل شیوع «کرونا» آسیب دیده است نیز شاهد اقدامات انسان‌دوستانه گسترده‌ای در کشور بودیم که همه این‌ها، دوباره صحنه‌های دوران هشت سال دفاع مقدس را در کشور متجلی ساخت.

ستاد اجرایی فرمان امام (ره) یکی از نهادهای انقلابی است که همواره در خط مقدم محرومیت‌زدایی و خدمت‌رسانی در عرصه‌های مختلف فعالیت می‌کند؛ بنابراین از بدو شیوع «کرونا» این نهاد انقلابی نیز به‌صورت جهادگرانه در زمینه مقابله با این ویروس منحوس وارد شد و در این راستا، دست به اقدامات مختلفی خصوصاً تولید اولین واکسن کرونا ایرانی با عنوان «کوو ایران برکت» زد.

در این راستا، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در استان مرکزی نیز براساس مأموریت‌های ذاتی خود، حدود یک‌سال و نیم است که، هم در زمینه مقابله با کرونا و هم در زمینه «کمک مومنانه» آن‌هم با بهره‌گیری از فرهنگ دفاع مقدس، گام برداشته است؛ بنابراین خبرنگار دفاع‌پرس در اراک به گفت‌وگو «مجتبی تهامی» مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در این استان پرداخته است.

«مجتبی تهامی» فرزند شهید «محمد تهامی» و برادر شهید «ابراهیم تهامی» است و سابقه 27 سال خدمت در ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و تجربه حضور در شش استان کرمان، هرمزگان، فارس، کهکیلویه و بویراحمد، لرستان و مرکزی را دارد.

وی می‌گوید: «در دوران دفاع مقدس فرهنگی به‌وجود آمده و اگر این فرهنگ حفظ و پاسداشت شده است، به برکت امام خمینی (ره) و نایب ایشان حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) بوده است، که این مهم از توصیه آن‌هاست. این مسئله اتفاقی و گذرا نیست؛ بلکه به اعتقاد مردم تبدیل شده است و ما نیز در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) وظیفه خود می‌دانیم که در حفظ و زنده نگه داشتن این فرهنگ بکوشیم».

ستاد اجرایی فرمان امام (ره) خود را موظف به ترویج فرهنگ دفاع مقدس می‌داند

آن‌چه در ادامه می‌خوانید، ماحصل گفت‌وگو با «مجتبی تهامی» مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) استان مرکزی است:

دفاع‌پرس: از آن‌جایی که شما سابقه مدیریتی در چند استان را دارید و با توجه به اینکه نزدیک به ۲ سال هم از حضور شما در استان مرکزی می‌گذرد، پتانسیل این استان را چگونه می‌بینید؟

استان «مرکزی»، استان بزرگان و پایتخت مشاهیر ایران‌زمین است و همان فرهنگ غنی که این استان به‌خاطر شخصیت‌های بزرگ خود دارد و مایه پرورش مشاهیر شده است، در خون و جان و روح مردم این استان نیز وجود داشته و ریشه در ذات آن‌ها دارد؛ مردمی که به‌خوبی با فرهنگ کار و تلاش و مدیریت آشنا هستند؛ اما علی‌رغم این‌که این استان نزدیک به پایتخت است و بخشی از اقتصاد صنعتی کشور را بر دوش می‌کشد و همچنین روی کاغذ، درصد اشتغال این استان، درصد بالایی است، در نتیجه باید یک رفاه نسبی در استان وجود داشته باشد؛ ولی متاسفانه در میدان عمل و در واقعیت، یک بخشی از این مردم با استضعاف مالی دست و پنجه نرم می‌کنند.

با این وجود، گروه‌های جهادی پرتلاش با روحیه‌ای مثال‌زدنی در جهت از بین بردن این مشکلات در حال کوشش و ایثار هستند. این روحیه وجه مشترک همه گروه‌ها، به‌خصوص در استان مرکزی است؛ البته باید به این سوال مهم پاسخ داده شود که چرا به استانی با این ظرفیت و جایگاه، توجه نمی‌شود؟ البته این عدم توجه باعث نشده است تا سخت‌کوشی این مردم از دست برود.

دفاع‌پرس: فرهنگ ایثار و شهادت و دفاع مقدس چه‌مقدار در مجموعه اقدامات جهادی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در استان مرکزی به چشم می‌خورد؟

در دوران دفاع مقدس فرهنگی به‌وجود آمده و اگر این فرهنگ حفظ و پاسداشت شده است، به برکت امام خمینی (ره) و نایب ایشان حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) بوده است، که این مهم از توصیه آن‌هاست. این مسئله اتفاقی و گذرا نیست؛ بلکه به اعتقاد مردم تبدیل شده است و ما نیز در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) وظیفه خود می‌دانیم که در حفظ و زنده نگه داشتن این فرهنگ بکوشیم.

در استان مرکزی تعدادی رزمایش کمک مومنانه با عنوان «مشق احسان» برگزار شد که در آن، تعداد ۶ هزار و ۲۰۰ بسته لوازم‌التحریر را به نیابت از ۶ هزار و ۲۰۰ شهید استان، بین دانش‌آموزان نیازمند توزیع کردیم. همچنین در سایر رزمایش‌ها نیز ما حتماً از خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران دعوت به‌عمل می‌آوریم که زینت‌بخش محفل و رزمایش ما باشند و تاکید فراوان داریم که افتتاحیه هر رزمایش باید با دستان یکی از پیشکسوتان ایثار و شهادت و مدافعین حرم یا خانواده معظم شهدا باشد که این خود افتخاری برای ماست. ضمناً در تمام رزمایش‌های «کمک مومنانه»، بسته‌ها را مزین و منقوش به تصویر شهدای والامقام می‌کنیم و در داخل بسته‌ها نیز برای تبرک، تصویر یکی از شهدای گلگون‌کفن را قرار می‌دهیم.

ستاد اجرایی فرمان امام (ره) خود را موظف به ترویج فرهنگ دفاع مقدس می‌داند

علاوه بر این‌ها، با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) بر ضرورت توجه به موضوع تولید و استفاده از توان داخلی، ما در زمینه تولید لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار نیز وارد شدیم تا ضمن جلوگیری از قاچاق این محصول به داخل کشور، با فرهنگ‌سازی مناسب برای کودکان و نوجوانان، شهدا را به‌عنوان الگوهای مناسب به آن‌ها معرفی کرده و روحیه ایثار و شهادت و استفاده از کالای مرغوب داخلی را در کنار هم فرهنگ‌‌سازی کنیم.

دفاع‌پرس: شما در صحبت‌های خود به ضرورت زنده نگه داشتن یاد و نام شهدا و فرهنگ دفاع مقدس اشاره کردید، این اتفاق مهم را چگونه رقم می‌زنید؟

بنده اعتقاد دارم که این مهم در دو بعد است؛ نخست بُعد ظاهری و دوم هدف شهدا و ایثارگران. از آن‌جا که بخش عمده‌ای از شهدای ما از اعضای بسیج مستضعفین بوده و توجه به مستضعفین داشته‌اند و همان‌طور که امام خمینی (ره) فرمودند «انقلاب ما، انقلاب مستضعفین بود»، در نتیجه توجه ویژه به مستضعفین می‌تواند در زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا منشأ اثر باشد.

دفاع‌پرس: حضور پیشکسوتان ایثار و شهادت و خانواده‌های معظم شهدا در طرح‌های جهادی چگونه است؟

معمولاً، گروه‌ها باید مورد تایید سپاه پاسداران و بسیج باشند و این خود باعث می‌شود تا نیروه‌های جوان، دغدغمند و انقلابی در کنار پیشکسوتان قرار بگیرند و اعضای فعال در این گروه‌ها غالباً از وابستگان به خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران هستند. دقیقاً همان روحیه اخلاصی که افراد در حضور پیدا کردن در جبهه‌ها داشتند، در گروه‌های جهادی نیز به چشم می‌خورد. در نظر داشته باشید که حتی توزیع بسته‌های کمک‌معیشتی نیز به خودی‌خود کاری سخت است، حال این نیروهای مخلص که هدفی جز محرومیت‌زدایی ندارند، با عشقی مثال‌زدنی تمام کارها را بدون خستگی انجام می‌دهند. این‌ها سربازان خط مقدم جبهه مبارزه با فقر و محرومیت در کشور هستند.

دفاع‌پرس: عکسی از برادر شما، شهید «ابراهیم تهامی» در کنار سپهبد شهید حاج «قاسم سلیمانی» به‌دست ما رسیده است، برادرتان را برای ما بیشتر معرفی کنید؟

برادرم شهید «ابراهیم تهامی» در سن ۲۸ سالگی در عملیات «کربلای پنج» در «شلمچه» به شهادت رسید. وی از نیرو‌های کادر سپاه بود و افتخار این را داشت که از نیرو‌ها و سربازان شهید حاج «قاسم سلیمانی» باشد. در خاطرم هست که وی از خودرویی که سپاه در اختیارش قرار داده بود، استفاده شخصی نمی‌کرد، تا جایی که حتی وقتی روزی از محل کار به منزل می‌آمد، در زمان بازگشت به محل کار مادرم از وی خواست که او را تا بازار ببرد؛ اما برادرم با عذرخواهی به جهت اینکه ماشین متعلق به بیت‌المال است، از این کار امتناء کرد.

توزیع ۶ هزار و ۲۰۰ بسته لوازم التحریر به نیابت از شهدای استان در رزمایش «مشق احسان»/ بعد از شهادت برادرم متوجه مسئولیت های او شدیم

هر زمان نیز مادرم بحث ازدواجش را مطرح می‌کرد، برادرم می‌گفت مسئولیتی برعهده من است و تا تمام نشود، نمی‌توانم به مسائل دیگر فکر کنم. او مسئولیت‌های متعددی در سپاه داشت و ما بعد از شهادت وی، متوجه این مسئولیت‌ها شدیم. وی از مال دنیا یک خودرو و یک کتابخانه بزرگ داشت که در وصیت‌نامه خود، همه آن‌ها را به جبهه بخشید.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار