استاد حوزه و دانشگاه اهل سنت:

عید فطر نمایش روحیه معنویت، مواسات، همراهی و همدلی است

شیخ جمالی گفت: عید فطر، عید و شادی همه مسلمانان است و این شادی با عبادت ارتباط مستقیمی دارد و مسلمانان در این روز با اقامه نماز، شکر این عنایت الهی را به‌جای می‌آورند.
کد خبر: ۴۵۶۲۲۳
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۳ - 13May 2021

عید فطر نمایش روحیه معنویت، مواسات، همراهی و همدلی است

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «شیخ یوسف جمالی» استاد حوزه و دانشگاه اهل سنت در گفت‌وگویی ضمن تبریک به مناسبت عید سعید فطر درباره فضیلت این روز عظیم، اظهار داشت: پروردگار در پایان آیات صیام به نکات مهمی اشاره می‌کند و می‌فرماید این زمان و ایام‌ها معدود و کوتاه است و انسان در پایان این زمان اندک وظیفه دارد تکبیر الهی را به‌جای آورد.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با بیان اینکه اعیاد مسلمانان تعبدی است، عنوان کرد: برخلاف بسیاری از اعیاد و جشن‌های ملی و فرهنگی کشور‌های مختلف که در برخی مکاتب و کشور‌ها برگزار می‌شود و با عبادت ارتباط ندارد، اعیاد اسلامی با عبادت ارتباط نزدیک و مستقیم دارد برای مثال عید سعید فطر بعد از روزه ماه رمضان و عید سعید قربان با انجام حج تمتع همراه است که هر یک از این اعمال عبادی با مبانی اسلام ارتباط نزدیکی دارد.

پیامبر اکرم (ص) درباره عید سعید فطر چه فرمودند؟

وی با تأکید بر اینکه عید سعید فطر و قربان هر دو با اصل قرآن کریم که برنامه اساسی مسلمانان محسوب می‌شود ارتباط دارد، گفت: خداوند در ابتدای سوره روزه می‌فرماید شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن …؛ رمضان ماه نزول قرآن کریم است و مسلمانان بعد از اینکه موفق شدند در این ماه بندگی خدا را به‌جای آورند پایان آن را جشن می‌گیرند. یکی از مهم‌ترین دلایل جشن عید سعید فطر آغاز نزول قرآن و همچنین فلسفه جشن عید سعید قربان مربوط به پایان نزول قرآن می‌شود؛ بنابراین ابتدا و انتهای نزول قرآن کریم را مسلمانان جشن می‌گیرند.

این نویسنده و پژوهشگر اهل سنت به تبیین مشروعیت شادی و خوشحالی در اسلام پرداخت و عنوان کرد: اسلام هرگز دین غم، حزن و اندوه نیست بلکه دین شادی، سرزندگی نشاط و حیات است. آدمی به‌صورت فطری طالب شادی و نشاط بوده و همواره نیازمند داشتن روحیه شاد و سرزنده است حال چه خوب که این شادی و نشاط مرتبط با عبادت و دیگر امور عبادی مسلمانان باشد بنابراین شادی مشروع آن هم در مسیر بندگی پروردگار مطلوب اسلام بوده و اساس عید فطر نیز بر همین مبنا استوار است.

شیخ جمالی با استناد به روایتی، اظهار داشت: نقل شده زمانی که پیامبر اکرم (ص) وارد مدینه شدند متوجه روزی شدند که مردم در آن روز جشن می‌گیرند و فلسفه این جشن را جویا شده و می‌فرمایند هر قومی عیدی دارد و ما مسلمانان نیز دو عید قربان و فطر را داریم؛ این کلام گوهربار تأکید بر مشروعیت عید سعید فطر و قربان دارد.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: معمولاً برای عید سعید فطر روایتی از پیامبر اکرم (ص) نقل می‌شود که البته سند آن زیاد معتبر نیست، اما تأکید دارد انسان در روز عید سعید فطر از خداوند متعال جایزه خود را می‌گیرد، در واقع انسانی که بندگی خدا را به‌جای آورده در پایان ماه شاد و خرسند خواهد بود. البته احادیث دیگری نیز وجود دارد برای مثال نقل شده که حضرت در این روز عظیم‌الشأن بهترین لباس‌های خویش را بر تن می‌کردند و به دیگران نیز توصیه داشتند بهترین و تمیزترین لباس‌هایشان را بپوشند و از به‌جای آوردن صله‌رحم و دستگیری از نیازمندان غفلت نکنند.

این نویسنده و پژوهشگر دینی در بخش دیگری از سخنان خود درباره زکات فطریه، تصریح کرد: زکات فطریه یکی از زیبایی‌های دین اسلام است. از یک بعد بخواهیم به فلسفه پرداخت زکات فطره بنگریم این است که شاید روزه انسان روزه‌دار در ماه مبارک رمضان نقص و ایرادی داشته باشد، اما با اتمام ماه مبارک برای اینکه بتواند آن نقایص و کمبود‌ها را رفع کند زکات و فطریه پرداخت می‌کند.

عید فطر؛ عیدی بین‌المللی

شیخ یوسف جمالی ادامه داد: همچنین از بُعد دیگر، عید فطر روز جشن و خوشحالی ملی و همگانی محسوب می‌شود و در واقع یک عید بین‌المللی است و، چون امکان دارد عده‌ای به خاطر داشتن ثروت و سرمایه و تعدادی دیگر نیز به دلیل فقر و تهی دستی در این روز عظیم خوشحال و یا ناراحت باشند خداوند متعال زکات فطره را بر همگان واجب ساخت تا در این روز عید همه مسلمانان از جمله مستمندان و نیازمندان نیز شاد و خوشحال باشند، چرا که بخشی از این شادی‌ها شادی مادی است و نمی‌توان این مسئله را کتمان و مخفی کرد.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: حتی در روز عید قربان بسیار واضح‌تر رسول الله (ص) می‌فرمایند ایام تشریق، ایام خوردن و نوشیدن است؛ در واقع خوردن، نوشیدن و پوشیدن جزئی از شادی و خوشحالی انسان است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت بر همین اساس اسلام و شرع برای آنکه همه انسان‌ها با هم خوشحال باشند تأکید دارد که در پایان ماه مبارک رمضان مسلمانان مقداری از مال خودشان را با عنوان زکات فطره به فقرا و نیازمندان بدهند تا همه در این روز شاد باشند؛ عید فطر نمایش روحیه معنویت، مواسات، همراهی و همدلی است.

وی با بیان حدیثی از پیامبر رحمت عنوان کرد: حضرت می‌فرمایند مؤمنان همانند جسم واحد هستند؛ اگر عضوی از بدن بیمار شود دیگر اعضا نیز از آن بیماری رنج می‌برند بر این اساس اگر در جامعه ایمانی فقیری غمگین باشد این غم و اندوه سایرین را نیز ناراحت می‌کند از این رو مؤمنان در روز عید سعید فطر اقدام به پرداخت زکات می‌کنند تا همه از جمله فقرا و تهیدستان نیز خوشحال باشند.

جمالی در بخش دیگر به نماز عید سعید فطر اشاره و بیان داشت: عید فطر، عید و شادی همه مسلمانان است و همان‌طور که در مقدمه مطرح شد این شادی با عبادت ارتباط مستقیمی دارد و مسلمانان شادی خودشان را در این روز با اقامه نماز ابراز می‌کنند طوری که همه در این روز خود را به میعادگاه عبادت می‌رسانند تا در برابر معبود سر تعظیم فرود آورند و در ابتدای امر خدای متعال را شاکر باشند که این خوشحالی را به آنان عنایت فرموده است.

نماز عید سعید فطر؛ مظهری از مظاهر قیامت

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه نماز عید فطر مظهری از مظاهر قیامت است، گفت: در این روز همه مؤمنان به‌سوی میعادگاه حرکت می‌کنند همان‌طور که در روز قیامت پس از دمیده شدن بر صور انسان‌ها به‌سوی جایگاه می‌روند تا جزا و پاداش اعمالی که در عالم دنیا انجام دادند را دریافت کنند در عید فطر نیز مسلمانان با روئیت هلال ماه شوال و اتمام ماه رمضان در هر نقطه و شهری که هستند به‌سوی یک مرکز حرکت می‌کنند تا نتیجه اعمال خود را بگیرد.

نویسنده و پژوهشگر اهل سنت افزود: بعد از اتمام ماه بندگی انسان‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند دسته نخست افراد شرمنده‌ای هستند که در ماه رمضان بندگی خدا را به‌جای نیاوردند و نتوانستند سربلند و خوشحال از این ماه بیرون بیایند و دسته دیگر کسانی هستند که در این ماه سرسپرده بندگی خدا بودند و بندگی پروردگار را به‌جای آوردند آنان در این روز شاد هستند و برای شکرانه و دریافت مدال بندگی در پیشگاه حضرت حق حاضر می‌شوند و در برابرش سر تعظیم فرود می‌آورند.

جمالی عید سعید فطر و همچنین عید قربان را بیانگر هویت اسلام و مسلمان دانست و خاطرنشان کرد: لازم است رسانه‌ها در انعکاس و شناساندن بزرگی این اعیاد بسیار تلاش کنند تا مبادا این اعیاد در مناطق اسلامی مورد کم توجهی قرار گیرد چرا که اعیاد اسلامی بیانگر هویت مسلمانان است و باید به‌صورت ویژه به آن توجه و پرداخته شود؛ بنابراین هر یک از این اعیاد بیانگر شعائر دین الهی بوده و هر کسی در برابر شعائر الهی سر تعظیم فرود آورد بیانگر تقوا بوده و امیدوار هستیم این عید سعید بر همه مسلمانان مبارک باشد.

امت اسلامی باید بیزاری خود از اقدامات صهیونیستی را اعلام کند

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: فشاری که امروز دولت غاصب صهیونیستی بر مردم مظلوم فلسطین وارد می‌کند شرایط سخت و دشواری را بر اهل قدس تحمیل کرده است از این رو می‌طلبد امت اسلامی یک بار دیگر بیزاری خود را نسبت به اقدامات وحشیانه این رژیم منحوس اعلام کرده و در برابر ظلم و ستمی که در سایه سکوت مجامع حقوق بشری و با نظارت سردمداران کفر در سرزمین‌های اشغالی در حال رخ دادن است فریاد بر آورند.

وی افزود: امروز به‌صورت علنی به قبله نخست مسلمانان توهین می‌شود در حالی که بسیاری در برابر این جسارت و اهانت سکوت پیشه کردند بر همین اساس از مسلمانان و جوامع اسلامی انتظار است به هر صورتی که می‌توانند خشم و انزجار خود را نسبت به رفتار‌های وحشیانه و ظالمانه ابراز کنند.

منبع: مهر

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها