آیین یادبود شهدای دانش آموز کابل در دانشگاه قم برگزار شد

آیین یادبود شهدای دانش‌آموز مدرسه دخترانه سیدالشهدا (ع) کابُل، با حضور دانشجویان اهل افغانستان در دانشگاه قم برگزار شد.
کد خبر: ۴۵۶۲۳۸
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۲ - 13May 2021

آیین یادبود شهدای دانش آموز کابل در دانشگاه قم برگزار شدبه گزارش دفاع‌پرس از قم، آیین یادبود شهدای دانش‌آموز مدرسه دخترانه سیدالشهدا (ع) و دیگر شهدای حادثه تروریستی روز هجدهم اردیبهشت در کابل، با حضور دانشجویان اهل افغانستان در دانشگاه قم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین عسکر دیرباز رئیس دانشگاه قم در این آیین با تسلیت این فاجعه غم انگیز اظهار کرد: چنین وقایعی نشان می‌دهد که امت اسلامی پیکر واحده است و کسانی که برای تفرقه در امت اسلامی تلاش می‌کنند بازیچه‌های دست غرب هستند؛ چنین کشتار‌های مظلومانه اثبات می‌کند که دَم‌زدن غرب از حقوق بشر، یک طبل توخالی بیش نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه غرب با دست افراد منحرف غربزده داخلی این فجایع را رقم می‌زند، گفت: شاید اگر چنین فاجعه‌ای در یک کشور غربی رخ می‌داد، شاهد واکنش‌های بسیاری از جایِ‌جای دنیا بودیم، لکن سکوت برخی از مسئولان و سیاسیون و عدم واکنش به چنین فاجعه‌ای ناشی از فراگیری علوم غربی توسط آن‌هاست؛ بعضی افراد غربزده در کشور‌های اسلامی که علوم انسانی مبتنی بر مبانی غرب را فراگرفته‌اند، امروز تبدیل به بازیچه‌ای برای غرب شده‌اند.

وی اضافه کرد: امت اسلامی امت واحد است و باید اختلاف در رنگ و جغرافیا را کنار گذاشته و قرآن کریم و سنت را محور وحدت قرار دهیم و در مقابل این هجوم‌ها بایستیم.

دیرباز با بیان اینکه ملت افغانستان پایمردی خود را در طول تاریخ نشان داده است، اظهار داشت: جوانان افغانستانی همواره نشان داده‌اند که بیدار هستند و در مقابل استعمار ایستاده‌اند.

محمد حسین صادقی یکی از اساتید دانشگاه اهل افغانستان نیز در این آیین، جهل آمیخته با تعصب و نگاه سطحی‌نگر به آموزه‌های اسلامی را عامل اصلی فاجعه تروریستی مدرسه سیدالشهدا (ع) افغانستان دانست و بر لزوم بررسی اندیشه‌های رادیکال و تکفیری در مجامع دانشگاهی تاکید کرد.

وی با تشکر از ابراز همدردی مردم ایران با ملت مظلوم افغانستان گفت: ۲ ملت ایران و افغانستان بر یک تاریخ، تمدن، دین، مذهب و زبان هستند و این ابراز همدردی ناشی از این نزدیکی و قرابت ۲ ملت است.

صادقی افزود: فاجعه اخیر رخدادی بسیار هولناک و کم سابقه در تاریخ بشر است که یک بُعد این فاجعه دردناک و اسفبار بُعد عاطفی آن است؛ این اتفاق در منطقه‌ای بسیار فقیرنشین و برای دخترانی معصوم که در پی کسب دانش بودند، رخ داده است.

وی ادامه داد: بُعد عاطفی ماجرا توانست بخش عمده وجدان‌های بیدار در جهان را متاثر کند؛ هرچند واکنشی مناسب از غرب پرادعا ندیدیم، اما دولت‌های اسلامی و نهاد‌های گوناگون در جمهوری اسلامی واکنش خود را نسبت به این جنایت ابراز کردند.

این پژوهشگر اجتماعی، بُعد دیگر را نگاه به عاملان این جنایت برشمرد و گفت: مرتکبان این فاجعه دهشتناک انسان است؛ همان انسانی که خداوند متعال او را گل سرسبد آفرینش و هستی می‌داند، چه تحولی در این انسان رخ می‌دهد که او را از اوج عزت به این منجلاب می‌کشاند؟ چه می‌شود، انسانی که به تعبیر قرآن که روح خدا در او دمیده شده است، این گونه سقوط می‌کند؟

صادقی افزود: لازم است که اندیشه‌های رادیکال و تکفیری در مجامع دانشگاهی مورد بررسی قرار گیرد؛ این نکته که یکی از عوامل مهم در این حوادث تلخ که لکه ننگ بشریت است، جهل است؛ جهل آمیخته با تعصب و نگاه سطحی‌نگر به آموزه‌های اسلامی.

وی با بیان اینکه ملتی که عقل و خِرَد خود را در اختیار دیگران قرار دهد، سرنوشتش همین فجایع است، گفت: قرآن کریم همواره انسان مومن را توصیه موکد به خردورزی و عقل می‌کند که ایمان منهای فهم، بصیرت و دانش نیست؛ از این رو در قرآن بیش از ۳۰۰ بار مشتقات و مترادفات عقل دیده می‌شود.

صادقی با اشاره به جایگاه والا و عزیز اهل بیت (ع) در میان مردم افغانستان و پیشینه تمدنی این کشور عنوان کرد: چه شده است که فرزندان افغانستان بزرگ امروز انتحار می‌کنند؟ عامل بسیار مهم در این رخداد جهل است؛ جهل وارداتی که از بیرون افغانستان آمده است، از این رو هنگامی جامعه‌ای عقل و خِرَد خود را به کار نبست، به راحتی بازیچه سیاست‌های دشمن می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار