مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان:

دفاع مقدس ما آمیخته با فرهنگ و معارف اسلام، قرآن و اهل بیت (ع) است

سرهنگ مصطفی پور با بیان اینکه طلاب انقلابی و جهادی نقش مهمی در محتوابخشی به موزه دفاع مقدس گیلان دارند، گفت: دفاع مقدس ما آمیخته با فرهنگ و معارف اسلام، قرآن و اهل بیت (ع) است و رزمندگان در لحظه لحظه‌های نبرد علیه دشمن بعثی، به ائمه اطهار (ع) تأسی داشتند.
کد خبر: ۴۵۶۵۵۲
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۲ - 15May 2021

دفاع مقدس ما آمیخته با فرهنگ و معارف اسلام و قرآن و تشیع و اهل بیت (ع) استبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از رشت، سرهنگ «حسین مصطفی پور» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان در دیدار با مدیر حوزه‌های علمیه استان گیلان که با محوریت احداث یادمان شهدای گمنام در حوزه علمیه امیرالمومنین (ع) رشت برگزار شد، راه شهدا را راه دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی و ولایت دانست و اظهار داشت: شهدا چراغ راه ملت برای انجام تکلیف هستند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان با اشاره به احداث موزه دفاع مقدس استان گیلان در سه فاز، تصریح کرد: عملیات اجرایی پروژه را از یک سال گذشته و در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار آغاز کردیم و در هفته دفاع مقدس شاهد بهره‌برداری از فاز نخست آن خواهیم بود.

وی موزه دفاع مقدس را یک مجموعه فرهنگی دانست و افزود: امیدواریم با احداث این فضای فرهنگی معنوی نقش خودمان را در بازگو کردن رشادت‌ها و ایثارگری‌ها و مجاهدت‌های رزمندگانی گیلانی در هشت سال دفاع مقدس ایفا کنیم.

مصطفی پور موزه دفاع مقدس را فرصتی برای نشر ارزش‌های دفاع مقدس دانست و تاکید کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند فرهنگ و معارف دفاع مقدس هستیم.

وی با بیان اینکه استان گیلان هشت هزار شهید و ۲۲ هزار جانباز تقدیم اسلام و انقلاب کرده است، خاطرنشان کرد: رزمندگان گیلانی با وجود فاصله هزار کیلومتری از خط مقدم نقش چشمگیر و موثری در جبهه‌ها ایفا کردند و همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند، به ستارگان درخشان این مرز و بوم تبدیل شدند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان با اشاره به وجود بیش از ۲۰ موزه دفاع مقدس در سطح کشور، اظهار داشت: جزء آخرین استان‌هایی هستیم که اقدام به احداث باغ موزه دفاع مقدس کردیم فلذا تکمیل پروژه با جدیت در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه طلاب انقلابی و جهادی نقش مهمی در محتوابخشی به موزه دفاع مقدس گیلان دارند، متذکر شد: دفاع مقدس ما آمیخته با فرهنگ و معارف اسلام، قرآن و اهل بیت (ع) است و رزمندگان در لحظه لحظه‌های نبرد علیه دشمن بعثی، به ائمه اطهار (ع) تأسی داشتند.

مصطفی پور جمع آوری، نگهداری، حفظ، نگارش و چاپ آثار شهدا و رزمندگان را نخستین ماموریت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس دانست و افزود: دومین ماموریت بنیاد نشر آثار شهدا و ترویج معارف دفاع مقدس است و نباید صرفاً بایگانی کنیم.

وی با بیان اینکه کلید حل همه مشکلات فرهنگ و معارف دفاع مقدس است که باید به آیندگان منتقل شود، خاطرنشان کرد: نسل جوان و نوجوان پس از دوران جنگ متولد شده اند و آن روز‌ها را لمس نکرده اند؛ همچنین با هجمه سنگین دشمنان علیه معارف دفاع مقدس مواجه هستیم که با تحریف و افسانه سازی به دنبال دور کردن جوانان و نوجوانان از قهرمانان واقعی خود هستند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران را گنجینه‌های دفاع مقدس دانست و افزود: وقت زیادی نداریم و با از دست دادن هر کدام از والدین شهدا، سرداران، فرماندهان، پیشکسوتان و یادگاران دفاع مقدس، دنیایی از آثار و خاطرات و تاریخ شفاهی از بین می‌رود لذا به دنبال تاریخ نگاری دفاع مقدس هستیم.

وی از چاپ بیش از ۴۰ عنوان کتاب دفاع مقدس در سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: تا پایان سال ۱۴۰۰ نیز تدوین و چاپ ۶۰ عنوان کتاب دیگر در دستور کار قرار دارد.

مصطفی پور با اشاره به مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر صد برابر شدن فعالیت در حوزه نشر و ترویج فرهنگ و معارف دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: دو واحد آموزشی تحت عنوان «آشنایی با دفاع مقدس» در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه تدریس می‌شود لذا می‌توانیم از ظرفیت طلاب حوزه علمیه در این بخش استفاده کنیم.

وی با تاکید بر لزوم تسریع در روند احداث یادمان‌های شهدای گمنام، افزود: در حال حاضر سه یادمان شهدای گمنام در پارک ملت، مسکن مهر و حوزه علمیه امیرالمومنین رشت داریم که در دست ساخت بوده و شهرداری رشت موظف به پیگیری کار با اولویت دو یادمان پارک ملت و مسکن مهر شده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان دانشنامه دفاع مقدس گیلان را دایره المعارف نقش گیلانیان در دفاع مقدس با محوریت اشخاص، شهدا، فرماندهان و شهرها، پادگان ها، گردان‌ها و کتاب، شاعران و نویسندگان دانست و متذکر شد: دانشنامه دفاع مقدس گیلان به اندازه باغ موزه دفاع مقدس ارزشمند است و با کمک اساتید دانشگاه در حال نگارش این اثر معنوی هستیم.

حجت الاسلام «قاسم علیپور» مدیر حوزه‌های علمیه گیلان نیز در این دیدار آحاد ملت ایران را مدیون خون مطهر شهدا دانست و اظهار داشت: باید با قدم برداشتن در مسیر شهدا دِین خودمان را ادا کنیم و جزء راویان معارف دفاع مقدس باشیم.

مدیر حوزه‌های علمیه گیلان شهدا را فرزندان معنوی امام خمینی (ره) دانست و تصریح کرد: شهدای گمنام میزبان واقعی مردم در شهر‌ها هستند و ما میهمان شهدا هستیم.

وی یکی از افتخارات استان گیلان را وجود یادمان‌های شهدا در اغلب شهر‌ها دانست و متذکر شد: مزار شهدا زیارتگاه عشق است و خداوند به حرمت شهدا حاجات را روا می‌کند لذا باید خادم خوبی برای شهدا باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها