نویسنده کتاب:

ضرورت توسعه فرهنگ کتابخوانی/ کتابخانه‌ها اصلی‌ترین منابع تغذیه افکار جامعه هستند

شهرکی گفت: بخش اعظم جمعیت کشور بیشترین زمان خود را با فضای مجازی فضای و الکترونیکی اختصاص داده‌اند؛ لذا زمان کوتاهی را به مطالعه کتاب اختصاص داده‌اند، آن‌ها بر این عقیده هستند که با خواندن مطالب کوتاه در این فضا بخش زیادی از اطلاعات را به دست می‌آورند.
کد خبر: ۴۵۶۷۸۶
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰ - 17May 2021

کتابخانه‌ها اصلی‌ترین منابع تغذیه افکار جامعه هستند/ضرورت توسعه فرهنگ کتابخوانی

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «حمید علیدوستی‌ شهرکی» نویسنده کتاب در گفت‌وگویی پیرامون افزایش سرانه مطالعه اظهار داشت: کتاب همواره به‌عنوان منبعی برای علم و آگاهی شناخته می‌شود؛ لذا وجود این کالای ارزشمند فرهنگی برای همگان مهم و قابل استفاده و توجه بوده، اما در سال‌های اخیر با افزایش قیمت روبه‌رو شده و این امر زمینه را برای فاصله گرفتن جامعه از کتاب فراهم کرده است.

وی در همین راستا ادامه داد: منابعی برای استفاده عموم از کتاب وجود دارد، کتابخانه‌ها از جمله ارزشمند‌ترین کانون‌های فرهنگی هستند، زیرا منبع تغذیه هنرمندان و نویسندگان همچنین عامه مردم محسوب می‌شوند در چنین شرایطی می‌توان با اتکا به کتابخانه‌ها نیاز اطلاعاتی خود را برآورده کنیم.

علیدوستی در مورد میزان فروش کتاب در طی ماه‌های اخیر عنوان کرد: اگرچه به علت شیوع بیماری کرونا نمایشگاه کتاب تهران برگزار نشد و ناشران ضرر‌های بسیاری را متحمل شدند، اما حضور آنان در فضای مجازی زمینه برای فروش قابل توجه کتاب‌ها را فراهم کرد، این نقطه عطفی بود که مسیر جدیدی پیش روی ناشر و مخاطب قرار داد.

وی نقش تبلیغات را در افزایش سرانه مطالعه مهم دانست و مطرح کرد: تبلیغات همواره عاملی مؤثر در دیده شدن کتاب‌ها بوده و هست، بسیاری از کتاب‌ها که طی این مدت خریداری شدند توسط تبلیغات به جامعه معرفی شده و مخاطبان آنان را خریداری کردند در این میان نقش ناشران بسیار مهم و پررنگ است ناشران توانمند همواره به دنبال کتاب‌های خوب هستند آنان کتاب‌های خوب را با تبلیغات به جامعه معرفی می‌کنند و در این مسیر موفق عمل می‌کنند از سوی دیگر هرچه خرید کتاب افزایش داشته باشد ناشر نیز به سود بیشتری دست می‌یابد.

وی اظهار کرد: بخش اعظم جمعیت کشور بیشترین زمان خود را با فضای مجازی فضای و الکترونیکی اختصاص داده‌اند لذا زمان کوتاهی را به مطالعه کتاب اختصاص داده‌اند، آن‌ها بر این عقیده هستند که با خواندن مطالب کوتاه در این فضا بخش زیادی از اطلاعات را به دست می‌آورند، اما باید در نظر داشت که مطالعه در فضای مجازی هرگز جذاب‌تر و ارزشمند‌تر از کتاب‌های فیزیک نیست در عین حال در میان کتاب‌های الکترونیکی هم کتاب خوب وجود دارد با کمک کتاب‌های کاغذی و ایبوک می‌توانیم فرهنگ کتاب و کتابخوانی را توسعه بدهیم. البته باید الگوبرداری‌های جدیدی شود و سیاست‌های جدیدی را جایگزین سیاست‌های قبلی در زمینه کتاب و کتابخوانی کنیم.

علیدوستی پیرامون خطر فضای مجازی برای جامعه را تشریح کرد: گذراندن اوقات فراغت در فضای مجازی کاری نادرست است، زیرا نه تنها بر اطلاعات ما افزوده نمی‌شود بلکه چنانچه فرهنگ درست استفاده کردن در آن را نداشته باشیم با مشکلات متعددی روبرو خواهیم شد لذا پناه بردن به کتاب و دوری کردن از فضای مجازی بهترین رویکردی خواهد بود که می‌توان آن را در پیش گرفت.

منبع: میزان

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار