به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، کنار هم قرار دادن این شرایط از ابتدای ورود کرونا تا به امروز، جریانی است که رسانهها را با شوک بزرگی روبهرو کرد. اغلب فکر میکردند این جریان بهزودی تمام میشود و مانند هر بحران دیگری به تاریخ میپیوندد. اما این ویروس نه تنها رفتنی نبوده و نیست که همچنان در پی بقا، جهش میکند و بحرانی را برای انسان و رسانه رقم زده است که بیسابقه بوده است. کرونا را باید یکی از ابرچالشهایی نامید که رسانه در طول تاریخ با آن مواجه شده است.
یک سال و نیم از شیوع کرونا در کشور میگذرد. ویروسی مرگبار که بخش اعظمی از توان رسانههای کشور را به خود معطوف کرده است و همچنان هم در صدر اخبار باقی مانده است.
«محمد سلطانیفر» استاد ارتباطات همزمان با روز جهانی ارتباطات در گفتوگویی درباره برگزاری این مناسبت و همچنین فراز و فرودهای رسانهها در طول یک و سال و نیم اخیر مطرح کرد: رسانهها هم همچون کسب و کارهای مختلف دچار فراز و فرودها و تغییرات عدیدهای شدند. متأسفانه و متأسفانه آرام آرام به رسانههای مکتوب ما اثبات شد که به شکل کاغذی اداره شدنشان خیلی مثل گذشته محلی از اعراب نخواهد داشت و باید به سمت انتشار نسخههای جدید در فضای مجازی روی بیاورند و باید روی این حوزهها کار کنند.
سلطانی فر در تشریح عملکرد رسانهها در دوره کرونا ادامه داد: همه رسانهها از جمله رسانههای مکتوب و رسانههای فضای مجازی، یاد گرفتند که اولویت دادن به امر آموزش و آموزش دادن مخاطبانشان یکی از اساسیترین کارهایی است که میتوانند انجام دهند؛ چراکه اگر آموزشهایی که از طریق رسانهها در مبارزه با اپیدمی کرونا شکل گرفت و همچنین راههای مقابله با کرونا که در مسیر جهانی شدن طی شد، نبود، نمیتوانستند این فضا را شکل دهند.
این استاد ارتباطات سپس مطرح کرد: یکی از اتفاقاتی که در این مسیر برای رسانهها صورت گرفت، قدم برداشتن در حوزه جهانی شدن بود؛ شعاری که مطرح میشد «جهانی فکر کن و محلی عمل کن»، دقیقاً در جریان کرونا حادث شد و هر آنچه در دنیای بیرونی در این حوزه تجربه میکردند، در ماجرای مقابله با کرونا هم شکل پیدا کرد و با همین مسیر دنبال شد.
به گفته وی در شرایط کرونا و اطلاع رسانی در این حوزه، مخاطبان متوجه شدند که با توجه به نقاط مثبت و منفی اخباری که در فضای مجازی رد و بدل میشود، اخباری که بهصورت فیک بیرون میآید را چگونه میتوانند غربال کنند و مطالب درست و غلط را از هم تشخیص دهند. در حقیقت آموزش تجربی و غیرمستقیمی در این حوزه اتفاق افتاد و شکل گرفت.
سلطانی فر با اشاره به چیرگی فضای تصویر و ویدئو بر فضای مکتوب و متن در دوران کرونا، گفت: این اتفاق یکی از پدیدههایی است که در گذشته ادعا میشد که در حال رخ دادن است، اما در داستان کرونا شاهد این قضیه بودیم که محتواهایی که بهصورت فیلم، تصویرهای متحرک و حتی عکس ارائه میشد، بهمراتب بیش از متنهای نوشتاری بود؛ یعنی غلبه تصویر بر متن، از جمله ویژگیهایی است که در این حوزه اتفاق افتاده است.
سلطانی فر در پایان با تبریک روز جهانی ارتباطات به دست اندرکاران این حوزه، خطاب به آنها اظهار کرد: امیدوارم به جایگاه و مسیری که تاکنون ادامه دادهاند، ادامه بدهند و این بار سنگین پیام رسانی و پیامبری را مثل سالهای گذشته به دوش بکشند و ناامید از این نباشند که پدیدهای مثل کرونا توانسته است ضربات اساسی بر پیکره ارتباطات هم بزند. ما امیدواریم رسانهها و ارتباطاتیهای ما خودشان را پیدا کنند؛ مثل همهی مشاغلی که آرام آرام خودشان را پیدا میکنند و به عرصهی قبلی برمیگردند.
منبع: ایسنا
انتهای پیام/ ۹۱۱