فتح خرمشهر، فتح خون/ یادداشت

خرمشهر، روز‌های ایستادگی تن در برابر تانک

روز‌های ایستادگی خرمشهر، روز‌های ایستادگی تن در برابر تانک بود. بعد از این بود که خرمشهر در قلب مردم ایران جا گرفت و آزادی دوباره‌اش آرزوی یک ملت شد.
کد خبر: ۴۵۶۹۹۹
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۸ - 18May 2021
خرمشهر، روز‌های ایستادگی تن در برابر تانکگروه استان‌های دفاع‌پرس‌ـ سمیرا السادات امامی؛ بعضی صدا‌ها، یادآور خاطراتی هستند که هرچه زمان بگذرد، فراموش نمی‌شوند، بعضی لحظات آنقدر پررنگ و دوست داشتنی‌اند که مانند یک سرمایه از مادرها و پدر‌ها به فرزندانشان به ارث می‌رسند، بعضی تصاویر آنقدر حماسی و پرشورند که در کوران حوادث و طوفان‌ها نیز به خوبی می‌درخشند و در حافظه‌ تاریخی یک ملت حک می‌شوند؛ مانند سنگ‌نگاره‌ای در دل کوه.
 
۳۹ سال از روزی که خبر آزادسازی خرمشهر و بازگشت شهر خون و ایثار به آغوش ایران منتشر شد می‌گذرد؛ خبری که میلیون‌ها ایرانی را به وجد آورد؛ این شادی برگرفته از خاطره نه‌چندان دور مقاومت و شهادت در خرمشهر بود.

تا پیش از سال ۱۳۵۹ و تحمیل جنگی نابرابر تحمیلی، خرمشهر در اذهان ما شهری بود آباد و به لحاظ تجاری پررونق؛ گمرک خرمشهر به محموله‌های عظیم بار و کالا شناخته می‌شد، باشروع تهاجم رژیم بعث به مرز‌های ایران که ناشی از طمع سیری ناپذیر صدام معدوم در کسب قدرت منطقه‌ای و تصاحب عنوان قهرمان عرب بود، به ناگاه شهر‌ها و روستا‌ها در جنوب و غرب آماج حملات ارتش دشمن قرار گرفت و در آن برهه‌ی تاریخی بود که خرمشهر از پس بیش از یک ماه مقاومت، به خونین شهر تبدیل شد.

در روز‌های ایستادگی تن دربرابر تانک بود که خرمشهر در قلب مردمان ایران جا گرفت و آزادی دوباره اش شد آرزوی یک ملت. درطول سال اول جنگ، بنی صدر که نخستین رئیس جمهور منتخب مردم بود کاری به جز دامن زدن به دو قطبی سازی فضای جامعه و ایجاد تفرقه بین ارکان نظام و گسترش بدگمانی و ناامیدی در میان مردم را نداشت.
 
با آشکار شدن چهره‌ واقعی بنی صدر نمایندگان مجلس شورای اسلامی رای به عدم صلاحیت بنی‌صدر دادند. بار دیگر انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و گرچه این بار خاطره تلخ شهادت «رجائی» و «باهنر» رقم خورد، پس از تابستان داغ سال ۱۳۶۰ بار دیگر مردم با انتخابی شایسته، کسی را برای ریاست قوه مجریه برگزیدند که عملکردش پایان تفرقه و دودستگی بود. نتیجه انتخاب درست، پیروزی‌های چشمگیر در جبهه‌ها بود و ظرف مدت ۸ ماه ۴ عملیات بزرگ در جبهه‌های جنوب بیش از ۸ هزار کیلومتر از سرزمین‌های اشغال شده را به دامان میهن اسلامی برگرداند مهم‌ترین این عملیات‌ها بیت‌المقدس بود و شاخص‌ترین نتیجه‌اش آزادسازی خونین شهر.

سوم خرداد سالگرد این حماسه ماندگار است و یادآوری هر ساله‌اش کام را شیرین می‌کند. عملیات بزرگ بیت المقدس در ادامه عملیات‌های ثامن الائمه، طریق القدس و فتح المبین طراحی و اجرا شد، رزمندگان استان سمنان اگرچه آن زمان هنوز گردان رزمی مستقل نداشتند، اما درقالب گردان‌های رزمی در کنار سایر استان‌ها حضور تاثیرگذاری در میدان نبرد داشتند به طوری که شهید «ردانی پور» و شهید «خرازی» فراندهان تیپ ۱۴ امام حسین (ع) اصفهان، از رزمندگان داوطلب استان سمنان به نیکی یاد می‌کردند. درطول چهار مرحله عملیات بیت المقدس تعدادی از جوانان استان سمنان به شهادت رسیدند و خاطره‌ این دلیر مردان تا همیشه در تاریخ خواهد درخشید.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار