فتح خرمشهر، فتح خون/ مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس فارس:

فتح خرمشهر معادلات منطقه‌ای و جهانی را به نفع ایران بر هم زد

سرهنگ پاسدار«کوشکی جهرمی» گفت: فتح خرمشهر نقطه عطف دوران دفاع مقدس بود در واقع عملیات بیت‌المقدس باعث شد معادلات منطقه و جهان به سود جمهوری اسلامی ایران رقم بخورد.
کد خبر: ۴۵۷۰۲۲
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴ - 18May 2021

فتح خرمشهر معادلات منطقه‌ای و جهانی را به نفع ایران بر هم زدسرهنگ پاسدار «سعید کوشکی» مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس فارس در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در استان فارس، ضمن بازخوانی روایت فتح خرمشهر و تاثیرات داخلی و بین‌المللی آن به نقش استان فارس در این حماسه تاریخی پرداخت.

سرهنگ کوشکی از رزمندگان عملیات بیت‌المقدس دفاع مقدس اظهار داشت: عمده تلاش‌های ما در سال اول دفاع مقدس صرف مقاومت و ایستادگی و جلوگیری از پیشروی ارتش متجاوز بعثی، تجهیز قوا و آموزش نیروها و ارتقای توانمندی‌های دفاعی شد اما در سال‌های بعد فتح خرمشهر نقطه عطف این حماسه شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس افزود: در سال اول دشمن پیشروی‌هایی درون مرزهای ما داشت اما با عزل بنی صدر و تغییر فرمانده کل قوا، ارتش و سپاه کنار هم قرار گرفتند، سپاه کم کم دارای توان رزمی شد و بسیج نیز و به صحنه آمد و سال دوم یعنی مهرماه 1360 تا انتهای شهریور 1361 پیروزی‌های ایران اسلامی شتاب گرفت.

کوشکی افزود: صدام با هیمنه و تکبری خاص در حالی که توسط استکبار غرب و شرق و کشورهای وابسته منطقه تجهیز شده بود با پنج هدف یعنی تصرف و تفکیک بخش‌هایی از جنوب کشور به ویژه خوزستان و دستیابی آسان تر به خلیج فارس و تنگه هرمز، حاکمیت بر اروند رود (شط العرب)، تصرف جزایر سه گانه، نابودی انقلاب اسلامی و نهایتا تجزیه ایران به پنج کشور، این جنگ را به ما تحمیل کرد.

به گفته وی صدام ملعون بنا داشت در روز اول، خرمشهر، ظرف 3 روز خوزستان و ظرف یک هفته کل ایران را تصرف و تجزیه کند اما در همان 35 روز اول با همه امکاناتش پشت دروازه‌های خوزستان ماند و تنها دستاوردش تصرف خرمشهر و محاصره آبادان بود که در سال دوم جنگ از وی بازستانده شد.

سرهنگ کوشکی در ادامه ضمن اشاره به اینکه خوزستان قلب ایران بود و جدا شدن تکه‌ای از وطن رویدادی ناگوار و تلخ محسوب می‌شد افزود: عملیات فتح خرمشهر بعد ازعملیات‌های پیروزمندانه رفع محاصره آبادان، آزادسازی سوسنگرد، بستان، عملیات چزابه وعملیات عظیم فتح المبین شکل گرفت و کم نظیر بود.

وی افزود: عملیات بیت‌المقدس در سه مرحله و در کمتر از یک‌ماه صورت پذیرفت و عبور از رودخانه پر آب و خروشان کارون در چند مرحله شکل گرفت و با ادامه رزم در دشت ضربه ای کاری به دشمن وارد شد و توانستیم بیشترین تعداد اسرا را از عراق گرفته و ضربه ای مهلک به توان رزمی و روحیه ارتش عراق وارد کنیم و با همت و همدلی ارتش و سپاه در 3 خرداد 1361 این قطعه ناب و جدا شده به کشور بازگشت.

 این رزمنده آزادسازی خرمشهر خاطرنشان کرد: خرمشهر آنچنان اهمیتی برای صدام جانی داشت که وی بارها تکرار کرده بود اگر ایرانی‌ها خرمشهر را باز پس بگیرند کلید بصره را در اختیار آنها قرارخواهم داد اما ما این شهر را بازپس گرفته و  در اولین اقدام، در مسجد جامع خرمشهر نماز شکر به جا آوردیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس افزود: فتح خرمشهر معادلات سیاسی دنیا را بر هم زد و سردمداران استکبار شرق و غرب به این نتیجه رسیدند که شکست ایران غیرممکن و فروریختن هیمنه صدام، قریب الوقوع است و همین مسائل باعث شد سازمان ملل و شورای امنیت به نتیجه برسند که طی بیانیه‌هایی خنثی درخواست توقف جنگ را صادر کنند.

دبیر ستاد بزرگداشت سوم خرداد استان فارس افزود: فتح خرمشهرنمایش اقتدار ایمانی ایران اسلامی در اوج مظلومیتش بود که جز از طریق جانفشانی رزمندگان میسر نشد. رزمندگانی که بی محابا و عاشقانه و با تمام وجود برای دفاع از ایران و اسلام قدم در این طریق مقدس نهادند.

وی با اشاره به توانمندی‌های رزمندگان و یگان های استان فارس اظهارداشت: استان فارس در سال‌های اول انقلاب در تب و تاب التهابات داخلی می سوخت که با تجاوز ارتش بعثی به استان همسایه انگار دریچه ای رو به استان گشوده شد تا سروقامتان این دیار، سلاح در دست به مقابله با دشمن بپردازند و کم کم بذر امید در جبهه ها روییدن گرفت.

سرهنگ پاسدار سعید کوشکی بیان کرد: رده‌ها و یگان‌های ارتش از پایگاه هوایی شهید دوران و مرکز پشتیبانی منطقه 2 ارتش و تیپ 37 زرهی گرفته تا تیپ تکاور 55 هوابرد نقش اساسی در عملیات فتح خرمشهر داشتند و از سپاه نیز لشکر 19 فجر، تیپ 33 المهدی، تیپ امام سجاد (ع) و همچنین گردان‌هایی که به سایر یگان‌ها اعزام می‌شدند در این عملیات نقش مهمی داشتند و به علاوه به تعبیر امام (ره) سنگرسازان بی سنگر جهاد سازندگی استان فارس و داوطلبین مردمی تحت عنوان بسیجیان پرافتخار نیز در خط مقدم یا تدارک و تجهیز جبهه‌های نبرد نقش اساسی داشتند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس در ادامه خاطر نشان کرد: تعداد زیاد رزمندگان استان فارس در عملیات فتح خرمشهر و تعداد جانبازان و آزادگان این عملیات مُبین نقش خطیر این استان است. یکی از افتخارات زندگی بنده نیز این است که در کنار سایر رزمندگان به عنوان فاتحان خرمشهر لقب گرفتیم که برکات و اثرات معنوی این عنوان همواره در طول حیاتمان متجلی است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها