۳۰ نفر از فعالان فرهنگی و مدافعان سلامت اقلیت‌های دینی تجلیل شدند

نخستین آیین تجلیل از نویسندگان، مؤلفان و مدافعان سلامت اقلیت‌های دینی استان تهران به میزبانی شهرستان پاکدشت برگزار شد که در آن ۳۰ نفر از نویسندگان، ناشران و مدافعان سلامت پیروان ادیان توحیدی تجلیل شدند.
کد خبر: ۴۵۷۰۲۳
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱ - 18May 2021

۳۰ نفر از فعالان فرهنگی و مدافعان سلامت اقلیت‌های دینی تجلیل شدندبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، در نخستین آیین تجلیل از نویسندگان، مؤلفان و مدافعان سلامت اقلیت‌های دینی استان تهران که با حضور جمعی از مدیران، مسئولان و شخصیت‌های لشکری و کشوری برگزار شد.

احد جاودانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در این مراسم اظهار داشت: این طرح برای اولین بار در استان تهران برگزار شد که در آن از ۳۰ نفر از نویسندگان، ناشران و مدافعان سلامت پیروان ادیان توحیدی از جمله کلیمیان، آشوریان، ارامنه و زرتشتیان فعال در حوزه نشر، نویسندگی و مدافعان سلامت تجلیل به عمل آمد.

احد جاودانی افزود: آنچه امروز در تاریخ ایران اسلامی به خوبی به چشم می‌خورد این واقعیت است که تمامی پیروان ادیان توحیدی، فارغ از دین و آئین خویش، خود را ایرانی و مدافع فرهنگ ایران می‌دانند و با تمام وجود و در برهه‌های مختلف از جمله جنگ تحمیلی در دفاع از کشور، جانفشانی کرده‌اند.

وی افزود: هیچ مقطع تاریخی حساسی در کشور وجود ندارد که این افراد در دفاع از ایران حضور نداشته باشند و امروز این امر را می‌توان در مقابله با بیماری منحوس کرونا مشاهده کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران گفت: امروز تعدادی زیادی از پیروان اقلیت‌های دینی در کسوت پزشک و پرستار در بیمارستان‌های کشور مشغول خدمت رسانی به مردم بوده و در مقابله با این بیماری تلاش می‌کنند.

وی ادامه داد: این که امروز تمامی نمایندگان پیروان ادیان توحیدی به حضور در انتخابات تاکید کرده و همگان را به حضور در این رویداد مهم سیاسی تشویق می‌کنند، نشان از عشق و علاقه آنان به ایران، به عنوان یکی ایرانی دارد.

جاودانی با اشاره به لزوم توجه به حوزه نشر و کتاب گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در ایام شیوع ویروس کرونا تلاش دارد تا حوزه نشر زنده و پویا باقی بماند که برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب، در راستای تحقق این مهم صورت گرفته است.

وی افزود: با رایزنی‌های صورت گرفته با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشارکت بانک‌ها، تلاش شده تا در چند مرحله، تسهیلاتی در اختیار نویسندگان و ناشران قرار گرفته و کتب بیشتری از ناشران خریداری شود تا این افراد در ایام شیوع ویروس کرونا، متحمل خسارت کمتری شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران ادامه داد: در ایام شیوع ویروس کرونا، میزان خرید کتاب و مطالعه مردم افزایش یافته است.

حجت الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد، رئیس شورای فرهنگ عمومی استان تهران نیز در این مراسم اظهار داشت: حفظ حقوق پیروان ادیان الهی در کشور باعث ایجاد وحدت بین آحاد جامعه ایران شده است و بحث جایگاه پیروان ادیان الهی در ایران و در نگاه قرآن و پیشوایان معصوم، یک واقعیت بسیار مهم و تثبیت شده و بیانگر احترام ویژه‌ای است که اسلام برای عقیده، فکر، اندیشه و باور افراد قائل است.

ابوترابی فرد افزود: بر اساس قانون اساسی، باید به مبانی اعتقادی و فکری پیروان ادیان الهی غیر از اسلام احترام گذاشت تا آنان به احوال شخصی و مبانی اعتقادی خود عمل کنند، اصولی که باعث شده تا امروز، اقلیت‌های دینی در مجلس شورای اسلامی صاحب پنج کرسی و نماینده باشند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به سخن امام راحل (ره) که همه ما ملت واحد و ید واحد هستیم، تصریح کرد: یکی از عوامل مهم خلق قدرت، وحدت ملی است و برگزاری چنین جلساتی، نماد وحدت ملی آحاد جامعه است چرا که با تحلیل رفتار جامعه کلیمیان، زرتشتیان، ارامنه، مسیحیان و پیروان سایر ادیان الهی در چهار دهه گذشته، نقش آنان در شکل گیری این وحدت و اقتدار به خوبی نمایان است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان تهران گفت: «جامعه مسیحیان» ایران تا کنون ۹۴ شهید، ۳۴۶ جانباز و ۱۰ آزاده، «جامعه کلیمیان» ۱۱ شهید ۴۰۷جانباز و دو آزاده، «جامعه زرتشتیان» ایران ۴۲شهید، ۲۴۴جانباز و یک ازاده و «جامعه ارامنه» ایران ۷۴ شهید، ۳۵ آزاده و ۱۰۵ جانباز در راه دفاع از تمامیت ارضی ایران اسلامی تقدیم کرده اند.

نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم اظهار داشت: مدافعان سلامت اقلیت‌های مذهبی همچون رزمندگان هشت سال دفاع مقدس، در حفظ سلامتی افراد جامعه کوشا بوده و در این راه مجاهدت‌های بسیاری کردند.

اسفندیار اختیاری افزود: در زمان جنگ تحمیلی، همانطور که از یک رزمنده اقلیت مذهبی که اسلحه در دست، از کیان ایران دفاع می‌کرد، آئین و قومیتش را سوال نمی‌کردند، مدافعان سلامت اقلیت‌های مذهبی نیز در جنگ دفاع از سلامت مردم حضور پیدا کرده و از سلامتی مردم حراست کردند.

نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی از برگزاری این آئین، به عنوان نمادی از تقدیر و سپاس از تمامی کادر درمان و مدافعان سلامت یاد کرد و افزود: امروز نگاه ارزشمند جامعه در تقدیر از مدافعان سلامت باعث شده تا این ارزش، در تمامی ارکان جامعه ساری و جاری شود و همه مردم در حفظ سلامت یکدیگر کوشا باشند.

وی با تقدیر از تلاش مؤلفان و نویسندگان اقلیت‌های دینی در زنده نگاه داشتن فرهنگ ایرانی اظهار داشت: کسانی که با قلم خود فرهنگ جامعه را زنده نگاه داشته و مطالب خود را در اختیار علاقه‌مندان به کتاب قرار می‌هند، تلاش ارزشمندی دارند که باعث حفظ فرهنگ ایرانی می‌شود.

نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی افزود: در حوزه نشر نیز، اقلیت‌های دینی تنها از دو انتشارات برخوردارند که اگر یکی از این موسسات به دلیل مشکلاتی نظیر نرسیدن کاغذ تعطیل شود، ۵۰ درصد از توان انتشارات اقلیت‌ها از بین می‌رود از این رو از مسوولان درخواست می‌شود تا با نگاه ویژه به این حوزه فعالیت اقلیت‌ها توجه شود.

رئیس انجمن آشوریان تهران نیز در این مراسم اظهار داشت: وقتی رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با خانواده شهدای اقلیت‌های دینی، فارغ از پروتکل‌های امنیتی، شیرینی دست‌پخت مادر شهید را میل کرده و به دیگران نیز توصیه می‌کند که از این شیرینی استفاده کنند، درسی به ما می‌دهد که در آن امید را در دل پیروان ادیان الهی زنده می‌سازد.

یوناتن بت کلیا افزود: من از نوادگان افرادی هستم که امام علی (ع) با آنها معاهده منعقد کرد، معاهده‌ای که امروز نیز در رفتار رهبر معظم انقلاب اسلامی در دوستی و مودت با اقلیت‌های مذهبی و پیروان ادیان توحیدی به خوبی مشاهده می‌شود.

رئیس انجمن آشوریان تهران گفت: امروز نظر نماینده پیروان مذاهب توحیدی با چند هزار رأی در مجلس شورای اسلامی با سایر نمایندگان با چند صد هزار رأی و حتی رئیس مجلس برابری می‌کند و این نشان از عدالت جمهوری اسلامی در مواجهه با پیروان مذاهبی توحیدی است.

نماینده ارامنه تهران و شمال ایران در مجلس شورای اسلامی نیز در این آئین اظهار داشت: تمامی اقلیت‌های مذهبی و پیروان ادیان توحیدی در کنار سایر ایرانیان، برای دفاع از مرز‌های کشور و تمامیت ارضی ایران، از جان خود نیز می‌گذرند.

آرا شاوردیان ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات خود فرموده‌اند که ما از اسلام آموخته‎ایم که با پیروان ادیان الهی با عدالت و انصاف برخورد کنیم که این امر از ابتدای پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی با حضور پنج نماینده پیروان ادیان توحیدی در مجلس شورای اسلامی محقق شده است.

نماینده ارامنه در مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه سلامت نیز پزشکان بسیاری از اقلیت‌های مذهبی، با عمل به سوگند خود، تلاش دارند تا از جان تک تک افراد جامعه فارغ از دین، مذهب و نژاد حراست کنند و در این مسیر، جان خود را نیز فدا کرده‌اند.

وی تاکید کرد: امروز همه وظیفه دارند تا در اعتلای ایران و پرچم مقدس جمهوری اسلامی تلاش کنند.

گفتنی است در این مراسم از دکتر فرزانه گشتاسب، دیناز دهنادی و بابک سلامتی از ناشران زرتشتی و آرتویت زهرابیان و آلبرت عجمیان به عنوان ناشران ارامنه تقدیر به عمل آمد.

همچنین در این آئین از دکتر یونس حمامی لاله‌زار، مرجان پشابابی، آرش آبایی از نویسندگان کلیمی، مهرداد قدردان نویسنده زرتشتی، اندرانیک سیمونیان، گارون سرکیسیان، آندرانیک خچومیان از نویسندگان مسیحی – ارامنه و خانم ژاستت صلیبی از نویسندگان مسیحی آشوری تجلیل شد.

علاوه بر این، در این مراسم از دکتر سلیمان کهن صدق، جهانبخش قهرمانی، سرژیک آزارباش و موریس محبتی مقدم به عنوان نمایندگان مدافع سلامت و خانم بلدینا خموئیان مادر شهید دفاع مقدس ربرت لازار تقدیر به عمل آمد.

یادآور می‌شود مراسم فوق به همت دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرمانداری، شهرداری و شورای شهر شهرستان پاکدشت برگزار شد.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها