فتح خرمشهر، فتح خون/ مدیر ادبیات و انتشارات اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس گیلان خبر داد؛

رونمایی از ۱۵ عنوان مجموعه شعر و ۶ عنوان کتاب دفاع مقدس در گیلان

«محمدپور» از رونمایی ۱۵ عنوان مجموعه شعر شاعران گیلانی در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خبر داد و گفت: پنج مجموعه شعر، مربوط به پنج شاعر متوفی گیلانی است که در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس شعر می‌سرودند.
کد خبر: ۴۵۷۱۹۰
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸ - 19May 2021

رونمایی از ۱۵ عنوان مجموعه شعر و ۶ عنوان کتاب دفاع مقدس در گیلان«اسماعیل محمدپور» مدیر ادبیات و انتشارات اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان، در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در رشت، از برگزاری نخستین همایش استانی «ادبیات پایداری» در این استان خبر داد و اظهار داشت: این همایش مختص مقالات علمی و پژوهشی مرتبط با حوزه ادبیات دفاع مقدس بوده و سایر حوزه‌های ادبیات همچون شعر و داستان و... در این دوره حضور ندارند.

وی با اشاره به انتشار فراخوان همایش استانی «ادبیات پایداری» گیلان در اسفند سال گذشته، تصریح کرد: قرار بود این همایش در راستای «کنگره ملی ادبیات پایداری» برگزار شود؛ اما به واسطه برگزاری زودهنگام کنگره در سال ۹۹، همایش را در سال ۱۴۰۰ برگزار کردیم تا کیفیت مقالات دریافتی افزایش پیدا کند.

مدیر ادبیات و انتشارات اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان با بیان اینکه داوران در حال بررسی مقالات رسیده به دبیرخانه همایش هستند، گفت: نخستین همایش استانی «ادبیات پایداری» به‌همت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان و با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت و دانشگاه فرهنگیان استان برگزار می‌شود؛ همچنین مراسم اختتامیه این همایش نیز ۱۰ خرداد در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد رشت برگزار خواهد شد و برگزیدگان فرصت ارائه مقالات خودشان را پیدا می‌کنند.

رونمایی از ۱۵ عنوان مجموعه شعر شاعران گیلانی

محمدپور همچنین از رونمایی از ۱۵ عنوان مجموعه شعر شاعران گیلانی در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خبر داد و افزود: پنج مجموعه شعر، مربوط به پنج شاعر متوفی گیلانی است که در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس شعر می‌سرودند.

وی با بیان بیان این‌که مرحوم «غلامرضا رحمدل»، مرحوم «بهمن صالحی»، مرحوم «سید محمد عباسی کهن»، مرحوم «محمد شایق» و مرحوم «احمد گرگین»، پنج شاعر متوفی گیلانی در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هستند، اظهار داشت: مرحوم «محمد شایق» و مرحوم «احمد گرگین» در زمان حیات خود، هیچ کتاب منتشر شده‌ای نداشتند و لذا این دو مجموعه شعر، نخستین کتاب‌هایی است که از این دو شاعر فقید به چاپ می‌رسد.

مدیر ادبیات و انتشارات اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس گیلان با بیان اینکه پنج مجموعه شعر مذکور تحت عناوین «دست‌های آبی دعا؛ احمد گرگین»، «خورشید نمی‌میرد؛ محمد شایق»، «گل و ساتور؛ غلامرضا رحمدل»، «باران افقی؛ بهمن صالحی» و «مکتب مهتاب؛ سید محمد عباسیه کهن» رونمایی خواهد شد، تاکید کرد: همچنین ۱۰ مجموعه شعر دیگر نیز از شاعران حاضر رونمایی می‌شود؛ البته برخی از این کتاب‌ها نخستین اثر شاعران‌شان هستند که خوشبختانه در حوزه دفاع مقدس سروده شده است.

وی افزود: «۱۷۵ ماهی» نوشته «علی پورحسن»، «ترانه خوان باران» نوشته «رسول شریفی»، «سیم آخر» نوشته «جمشید عباسی»، «یکی بود در دلت که نبود» نوشته «سمیه ربیعی»، «عاشقانه‌های مجنون» نوشته «سعیده اصلاحی»، «لب‌های مخملی» نوشته «اسماعیل محمدپور»، «زیرخاکی‌های عزیز درد استخوان گرفته اند» نوشته «یوسف هدایتی»، «سرفه با طعم خردل» نوشته «فرزاد حسین زاده»، «در آسمان خانه‌ای دارد» نوشته «فرامرز محمدی پور» و «شب سپید» نوشته «روزبه فروتن پی»، از جمله عناوین ۱۰ مجموعه شعر دیگر است که همزمان با ۱۰ خرداد رونمایی می‌شوند.

رونمایی از ۶ عنوان کتاب دفاع مقدس به‌مناسبت سالروز فتح خرمشهر

محمدپور با بیان اینکه به‌مناسبت بزرگداشت حماسه آزادسازی خرمشهر، از شش عنوان کتاب دفاع مقدس رونمایی می‌شود، تصریح کرد: یکی از این کتاب‌ها «۲۵ سال تا کربلا» است که به قلم «سید فاطمه صغری میرسیار» زندگی روحانی پاسدار شهید «جانعلی جعفری» را روایت می‌کند؛ کتاب «ماه مجلس» نیز روایتی از زندگی پاسدار شهید «سید اکبر میرسیار» است که توسط «سید فاطمه صغری میرسیار» به نگارش درآمده است.

وی «پله برزیلی در شلمچه» تالیف «محمود رنجبر» را از دیگر کتاب‌هایی دانست که در هفته بزرگداشت حماسه آزادسازی خرمشهر رونمایی می‌شود و متذکر شد: کتاب «خاطره خون و خاک» که توسط «اعظم خوش خلق سیما» نگارش شده و به خاطرات ایثارگران کمیته امداد امام خمینی (ره) می‌پردازد نیز رونمایی خواهد شد؛ همچنین رونمایی از کتاب‌های «از محراب تا خاکریز» با موضوع مبارزه و رزم پنج تن از روحانیون گیلانی و «نگاهم در جاده جا ماند» روایتی از زندگی روحانی شهید «طاهر رمضان نیا» نیز صورت می‌گیرد.

افتتاح پنجمین جشنواره ملی تولیدات هنری «فانوس» در خرداد

مدیر ادبیات و انتشارات اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس گیلان، از آغاز فراخوان و افتتاحیه پنجمین دوره جشنواره ملی تولیدات هنری «فانوس» از خرداد امسال خبر داد و تاکید کرد: آخرین مهلت شرکت در این جشنواره که ویژه تولیدات هنری و سینمایی ادارات‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان هاست، تا ۳۱ شهریور سال جاری بوده و آثار برگزیده هنرمندان بعد از داوری در استان به مرحله کشوری راه می‌یابند.

وی جشنواره مذکور را دارای پنج بخش هنر‌های نمایشی (تئاتر صحنه ای، تئاتر خیابانی و نمایشنامه)، موسیقی و سرود (موسیقی با کلام، موسیقی بی کلام، سرود دانش آموزی و همخوانی)، هنر‌های تجسمی و سنتی (عکس، نقاسی دستی، نقاشی دیجیتال، طراحی پوستر و بیلبورد، خوش نویسی نستعلیق و آثار حجمی)، رادیویی (نمایش رادیویی و پادکست) و تلویزیونی وسینمایی (فیلم‌ها و سریال‌های داستی بلند و کوتاه، تله تئاتر، انیمیشن، مستند بلند و کوتاه و نماهنگ) دانست و افزود: اختتامیه جشنواره «فانوس» در استان خراسان رضوی برگزار می‌شود.

محمدپور با اشاره به برگزاری اختتامیه چهارمین دوره جشنواره «فانوس» در سال جاری به‌صورت مجازی، خاطرنشان کرد: استان گیلان سه برگزیده ملی در سه بخش از جمله «مجید کاظم زاده مژدهی» در بخش تئاتر صحنه ای، «اکبر محمودی» در بخش نماهنگ و «افشین میرزایی» در بخش عکس داشت.

برگزاری سومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه و فیلم نامه «رسام»

وی همچنین از برگزاری سومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه و فیلم نامه «رسام» در حوزه دفاع مقدس و مقاومت خبر داد و اظهار داشت: فراخوان جشنواره همزمان با سوم خرداد رونمایی می‌شود.

مدیر ادبیات و انتشارات اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس گیلان، شهیدان، جانبازان، آزادگان، رزمندگان و ایثارگران دفاع مقدس، مدافعان وطن، مدافعان حرم، مجاهدان جهاد و مقاومت اسلامی، خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران و ایثار اجتماعی (مدافعان سلامت، جهادگران بلایای طبیعی و کمک‌های مومنانه) را از جمله محور‌های جشنواره «رسام» دانست و متذکر شد: هدف جشنواره انتقال مفاهیم ارزشی با تاکید بر جبهه مقاومت اسلامی و پاسداشت مدافعان حرم و اشاعه فرهنگ و هنر دفاع مقدس در بین فیلم سازان جوان است.

وی با بیان اینکه جشنواره «رسام» در دو بخش فیلم ۱۸۰ ثانیه‌ای (مستند، داستانی، پویانمایی و نماهنگ) و فیلم نامه برگزار می‌شود، افزود: همه فیلم سازان نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی و تهیه کنندگان بخش خصوصی می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند؛ همچنین کلیه فیلم‌های کوتاهی که از سال ۹۸ تاکنون با موضوع جشنواره و در مدت زمان ۱۸۰ ثانیه تولید شده اند، می‌توانند مسابقه دهند.

محمدپور با اشاره به برگزاری اختتامیه در بهمن سال جاری به میزبانی استان خوزستان، خاطرنشان کرد: جوایز بخش داخلی شامل تندیس جشنواره و دیپلم افتخار و ۵۰ میلیون ریال هدیه نقدی و جوایز بخش خارجی شامل تندیس جشنواره و دیپلم افتخار و سه هزار یورو هدیه نقدی است.

وی از طراحی، تولید و ساخت کمیک موشن «آقای قهرمان» توسط اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان خبر داد و تصریح کرد: این کمیک موشن هفت دقیقه‌ای که زندگی سردار شهید «حسین املاکی» را از دوران کودکی تا لحظه شهادت روایت می‌کند، ویژه مخاطبان کودک و نوجوان است.

تولید نماهنگ چهار دقیقه‌ای «فرمانده» در گیلان

مدیر ادبیات و انتشارات اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس گیلان عصر حاضر را عصر موجزگویی دانست و متذکر شد: با توجه به اهمیت مخاطب شناسی، کمیک موشن «آقای قهرمان» برای کودکان و نوجوانان طراحی شده و به زودی در فضای مجازی و شبکه استانی پخش می‌شود.

وی همچنین از تولید نماهنگ چهار دقیقه و ۴۵ ثانیه‌ای «فرمانده» در گیلان خبر داد و خاطرنشان کرد: شعر، موسیقی، خوانندگی و فیلم نماهنگ مذکور تولیدی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان بوده و غیر آرشیوی است؛ «مینا غلامی» ترانه‌سرا، «علی پژمان» آهنگ ساز و خواننده، «شروین معینی» میکس و مستر و «زینب بغیار»، «محمدپارسا جوادپور» و «علی پژمان» از بازیگران این نماهنگ هستند.

محمدپور نماهنگ را نوعی فیلم کوتاه دانست و افزود: وقتی یک فیلم کوتاه با آهنگ تلفیق می‌شود، یک اثر هنری خلق می‌کند که باعث جذابیت بیشتر برای مخاطبان می‌شود؛ لذا نماهنگ در عرصه دفاع مقدس می‌تواند به انتقال پیام کمک کند و بر مخاطب اثر مضاعف داشته باشد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار