حضور حداکثری، اقتدار ملی/ معاون قوه قضاییه تأکید کرد؛

ضرورت رعایت قانون، شرع و اخلاق از سوی نامزدهای انتخاباتی

حجت‌الاسلام «محسنی اژه‌ای» با اشاره به لزوم توجه به قانون، شرع و اخلاق از سوی نامزدهای انتخاباتی و هواداران آن‌ها، گفت: استفاده از بیت‌المال، امکانات دولتی و سایر مسایلی که در قانون انتخابات منع شده است، باید مورد توجه نامزدها، ستادها و هواداران آن‌ها قرار گیرد
کد خبر: ۴۵۷۲۸۳
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰ - 19May 2021

ضرورت رعایت قانون، شرع و اخلاق از سوی نامزدهای انتخاباتیبه گزارش دفاع‌پرس از اردبیل، حجت‌الاسلام «غلامحسین محسنی اژه‌ای» معاون اول رئیس قوه قضائیه، امروز (چهارشنبه) در آیین معارفه رئیس جدید دادگستری استان اردبیل، اظهار داشت: کشور در آستانه چهار انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری قرار دارد؛ اما انتخابات ریاست جمهوری به دلیل اهمیتش، بر سایر آن‌ها سایه افکنده است.

وی با اشاره به تلاش دشمن با روش‌های گوناگون برای کاهش مشارکت مردم در انتخابات پیش‌رو، افزود: مردم ایران مانند همیشه مومن، متعهد، فهیم، وظیفه‌شناس، موقعیت‌شناس و ایران‌دوست هستند و هر کسی که امنیت، آرامش و ارتقای کشور را بخواهد، انتخابات در آن اثر می‌کند.

معاون اول قوه قضاییه با تاکید بر سلامت و امنیت انتخابات، بیان کرد: دشمن می‌خواهد دست‌کم انتخاباتی مطابق خواست آن‌ها برگزار شود و از این رو تلاش دارد تا ابتذال موجود در غرب را به خورد ما بدهد؛ در حالی که انتخابات ایران به دلیل اسلامی بودن غیر از انتخابات آمریکا، انگلیس و فرانسه است.

وی اسلام، شیعه و ولایت فقیه را وجه تمایز با غرب دانست و اضافه کرد: نامزدها با تکیه بر اخلاق اسلامی نباید در انتخابات به صورت هم چنگ بزنند و اگر اقدامی مجرمانه داشته باشند یا سخنی خلاف بگویند، تنها تکلیف نیروهای نظامی، انتظامی، امنیتی و دستگاه قضایی را مضاعف می‌کنند.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای با اشاره به لزوم توجه به قانون، شرع و اخلاق از سوی نامزدهای انتخاباتی و هواداران آن‌ها، تاکید کرد: استفاده از بیت‌المال، امکانات دولتی و سایر مسایلی که در قانون انتخابات منع شده است، باید مورد توجه نامزدها، ستادها و هواداران آن‌ها قرار گیرد.

وی بیان کرد: اگر نامزدها، ستادها یا هواداران آن‌ها خلاف قانون رفتار کنند، وظیفه داریم ابتدا با تذکر و هشدار ورود کنیم و در صورت بی‌توجهی برخورد قانونی لازم صورت گیرد که در این رستا هیچ تفاوتی بین نامزدی و ستادی وجود نخواهد داشت.

معاون اول قوه قضاییه اظهار کرد: برخی گمان می‌کنند که در شرایط انتخاباتی آزاد هستند که هر جرمی را مرتکب شوند؛ اما با فضاسازی، ترویج ابتذال یا هر اقدام خلاف قانون و امنیت با هماهنگی و تدبیر باید برخورد شود.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به اینکه امنیت بزرگترین نعمت است، گفت: اگر تلاش مسئولان نظامی، انتظامی، امنیتی، قضایی و همکاری مردم نبود، مانند برخی کشورهای همسایه امنیت کنونی را در ایران شاهد نبودیم.

وی افزود: مسائلی البته در بحث قضا وجود دارد که خطیر بودن آن را افزایش می‌دهد؛ چون با کمی خطا، غفلت یا بی‌صداقتی ممکن است حقی تضییع شود و حتی کار صورت گیرد؛ اما در نهایت گرفتاری‌های دیگری به وجود آید.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای بیان کرد: توفیق در گرو مبارزه مستمر با هوای نفس، شیطان و دوری از کجی‌ها و زشتی‌هاست و از جمله توفیق در تحصیل و مجاهدت علمای بزرگ اردبیل نیز با مراقبت از دشمن درون و بیرون حاصل شده است.

وی با اشاره به جنایت‌های هولناکی که در منطقه انجام می‌شود، اضافه کرد: ددمنشی صهیونیست‌ها در فلسطین که به مردم منطقه‌ای تحت اشغال و ستم از هوا و زمین حمله کرده و بیش از ۲۰۰ نفر از جمله ۶۰ کودک را در مدتی کوتاه به شهادت رساندند، ناشی از خودخواهی، زیاده‌طلبی و دوری از انسانیت است.

معاون اول قوه قضاییه به سکوت، بی‌تفاوتی و حمایت سازمان‌های بین‌المللی و مدعیان حقوق بشر از جنایت‌های صورت گرفته اشاره کرد و افزود: برای رشد و تعالی، پیشرفت، عزت، هدایت و دوری از چنین رفتارهایی نیازمند اتکا به خداوند، توجه به دشمن درون و بیرون، همدلی و همراهی است.

وی تاکید کرد: تلاش و مجاهدت راه سعادت است و در صورت کم‌کاری و کوتاهی به هدف نمی‌رسیم.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای همچنین با اشاره به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا و مجاهدت‌های کادر درمان، گفت: با توجه به این شرایط مسئولان قضایی به جای دستور بازداشت موقت یا قرارهای منجر به بازداشت، از مجازات‌های جایگزین استفاده کنند.

وی با تاکید بر اجرای مر قانون و خودداری از برخورد سلیقه‌ای در رسیدگی به دعاوی، اظهار کرد: قضات در موضوع‌ها و پرونده‌های چند وجهی می‌توانند پیش از صدور حکم از دیدگاه کارشناسان و دستگاه‌های ذی‌ربط مطلع شوند؛ چراکه ممکن است گاه در فهم، تشخیص و اجرای حکم اثرگذار باشد.

حجت الاسلام «حسین کثیرلو» در ادامه این آیین به‌عنوان رئیس جدید دادگستری استان اردبیل معارفه و از خدمات ۲۴ ماهه «ناصر عتباتی» در این سمت قدردانی شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها