فتح خرمشهر، فتح خون/ دریادار سیاری:

عملیات بیت‌المقدس کمر دشمن بعثی را شکست/ پوزه دشمنان را به خاک ذلت می‌مالیم

معاون هماهنگ‌کننده ارتش با اشاره به وحدت و همدلی نیروهای مسلح در عملیات آزادسازی خرمشهر گفت: در عملیات بیت‌المقدس کمر دشمن شکسته شد و دشمن شکست مفتضحانه‌ای خورد.
کد خبر: ۴۵۷۶۸۹
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹ - 22May 2021

دریادار سیاریبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر دریادار «حبیب‌الله سیاری» معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران صبح امروز (شنبه) در آیین تجلیل از خانواده هزار و ۷۶۸ شهید ارتش که در عملیات بیت‌المقدس به فیض شهادت نائل آمدند، اظهار داشت: عملیات بیت‌المقدس نقطه عطف دفاع مقدس است و جایگاه بالایی در دوران هشت ساله دفاع مقدس دارد.

وی در ادامه، تقارن پیروزی جبهه مقاومت اسلامی را با سالروز آزادسازی خرمشهر تبریک گفت و عنوان کرد: ان‌شاالله روز به روز شاهد افول این رژیم کودک‌کُش باشیم.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش در خصوص ویژگی‌ها و نتایج عملیات بیت‌المقدس گفت: این عملیات در عین ناباوری در کمتر از یک ماه بعد از عملیات فتح‌المبین انجام شد و دشمن اصلاً باور نداشت که رزمندگان ما بتوانند در این مدت کوتاه، انسجام و هماهنگی دوباره‌ای بیابند و بتوانند عملیات دیگری را با آن وسعت اجرا کنند.

دریادار سیاری با بیان اینکه وسعت منطقه عملیات بیت‌المقدس ۲ برابر وسعت منطقه عملیات فتح‌المبین بود، افزود: مرحله نخست این عملیات عبور از رودخانه کارون بود که کاری بسیار دشوار در عرصه عملیات است؛ از دیگر ویژگی‌های مهم این عملیات مداومت عملیاتی ۲۶ روزه است؛ ۲۶ روز حمله مداوم یعنی ۲۶ روز مهمات رساندن، تغذیه رساندن، نیروی انسانی رساندن، طرح‌ریزی عملیاتی کردن، تخلیه مجروح کردن و... که کار بسیار بزرگ و با اهمیتی است و قدرت تهاجمی و دفاعی ایران اسلامی را به جهانیان نشان داد.

وی ادامه داد: نخستین نتیجه عملیات بیت‌المقدس آزادسازی پنج هزار و ۶۰۰ کیلومتر از مناطق به اشغال درآمده بود و خرمشهر به‌عنوان نگین مناطق آزاد شده محسوب می‌شد.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش اضافه کرد: ملت ایران در عملیات غرورآفرین بیت‌المقدس نزدیک به ۱۹ هزار اسیر از دشمن بعثی گرفته و حدود ۲۰ هزار کشته بر دست ارتش بعث گذاشتند و تعداد زیادی ادوات جنگی را به غنیمت گرفتند.

امیر سیاری افزود: این عملیات در واقع توانمندی نظام مقدس جمهوری اسلامی در راستای دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی را به دنیا نشان داد؛ رسانه‌های دنیا تا ۲ الی سه روز خبر این پیروزی را منتشر نمی‌کردند؛ چراکه باور نداشتند که با چنین سرعتی ایران اسلامی بتواند دشمن مورد حمایت بلوک شرق و غرب را از اراضی اشغالی بیرون کند.

وی با اشاره به مقاومت ۳۴ روزه خرمشهر در ابتدای جنگ تحمیلی بیان کرد: اینکه بگوییم خرمشهر در آغاز جنگ سقوط کرد، اشتباه است؛ خرمشهر سقوط نکرد، بلکه خرمشهری که دشمن قصد داشت آن را یک‌روزه به تصرف خود دربیاورد، ۳۴ روز مقاومت کرد و ما باید از این دفاع جانانه با عنوان «حماسه خرمشهر و مقاومت خرمشهر» یاد کنیم.

دریادار سیاری خاطرنشان کرد: صدام می‌خواست یک‌روزه خرمشهر و سه روزه خوزستان را متصرف شود و در روز هفتم در میدان آزادی با رسانه‌های بین‌المللی مصاحبه کند؛ اما همان‌طور که دنیا مشاهده کرد، با مقاومت ۳۴ روزه مواجه شد و در واقع راهبرد دشمن در همان مقاومت ۳۴ روزه خرمشهر شکست خورد. دشمن مجبور شد که راهبردش را تغییر دهد و بر روی بهمنشیر پل بزند و وارد کوی ذوالفقاریه آبادان شود؛ اما نیروی هوایی ایران این پل را منهدم کرد و دومین شکستی که دشمن خورد در حماسه کوی ذوالفقاریه بود.

وی ادامه داد: دشمن سومین شکست را در پنجم مهر ۱۳۶۰ خورد؛ آن روزی که امام خمینی (ره) فرمان شکست حصر آبادان را داد و فرمان امام (ره) به خوبی اجرا شد و آخرین شکست دشمن در آن مقطع که کمر دشمن در آن شکسته شد، عملیات بیت‌المقدس بود که دشمن شکست مفتضحانه‌ای در آن خورد.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش بیان کرد: صدام گفته بود که «اگر ایرانی‌ها خرمشهر را تصرف کنند، من کلید طلایی بصره را به آن‌ها می‌دهم» و در واقع بعد از عملیات بیت‌المقدس، دشمن دیگر در لاک دفاعی فرو رفت.

امیر سیاری گفت: از جمله عوامل مؤثر در این شکست، نخست کمک خداوند بود؛ یعنی این اراده الهی بود که ما را به پیروزی رساند و دومین عامل، قداست فرماندهی حضرت امام (ره) و نقش معنوی فرماندهی ایشان بود که ما را در این عملیات بزرگ به پیروزی رساند.

وی افزود: سومین عامل انسجام، وحدت و همدلی همه مردم با نیرو‌های مسلح بود و عامل چهارم، قدرت ایمان بود که ما را در برابر آن همه تجهیزات و استحکامات به پیروزی رساند. پنجمین عامل نیز برکت خون شهدا بود که بستر آزادسازی خرمشهر را فراهم کرد.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش همچنین ایثارگری رزمندگان را از دیگر عوامل پیروزی در عملیات غرورآفرین بیت‌المقدس عنوان کرد و گفت: نیرو‌های ارتش، سپاه، بسیج قهرمان، ژاندارمری و... با جانفشانی و همدلی در این عملیات بزرگ حضور یافتند و با اقتدار، دشمن را از خاک کشور بیرون راندند.

دریادار سیاری اظهار داشت: امروز توان بازدارندگی ایران اسلامی به برکت خون شهدا در بالاترین جایگاه است و ایران اسلامی در نظام بین‌الملل و جهان به‌عنوان یک قدرت اثرگذار مطرح است که این بالندگی و عزتمندی به واسطه خون شهدا محقق شده است.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش در پایان تأکید کرد: ما امروز با الگو گرفتن از عملیات بیت‌المقدس، راه سرخ شهدا را ادامه می‌دهیم و پوزه هر دشمنی را که بخواهد نگاه خصمانه به کشور ما بیندازد به خاک ذلت می‌مالیم.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها