فتح خرمشهر، فتح خون/ دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

عملیات بیت‌المقدس ویترین افتخارات دفاع مقدس است

عملیات بیت‌المقدس، یکی از بزرگترین عملیات نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و ویترین افتخارات دفاع مقدس است که از آن به عنوان برگ برنده جنگ یاد می‌شود.
کد خبر: ۴۵۷۸۷۳
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹ - 23May 2021

عملیات بیت المقدس، ویترین افتخارات دفاع مقدس استبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از کرج، بی‌تردید عملیات بیت المقدس که با هدف آزادسازی خرمشهر صورت گرفت، یکی از بزرگترین عملیات نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و ویترین افتخارات دفاع مقدس است که به دلیل اهمیت آن از نظر نظامی و سیاسی و ابعاد وسیع و زوایای مختلف، از این عملیات به عنوان برگ برنده جنگ یاد می‌شود.

عملیات آزادسازی خرمشهر مهم‌ترین تحرک نظامی ایران در جنگ با عراق بود که در سوم خرداد سال 1361 و در عملیات بیت المقدس منجر به بازپس‌گیری این شهر شد. برنامه‌ای عمیق و وثیق با سازوکاری متفاوت و همه‌جانبه از تجلی و تبلور قدرت نیروهای مسلح و تجربه‌ای بی‌بدیل از همدلی و وحدت بسیج، سپاه و ارتش منجر به یک پیروزی درخشان و برگی سبز و جامی زرین در افتخارات دفاع مقدس شد.

سردار سرتیپ دوم پاسدار «ابوالفضل اسلامی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌ پرس در کرج اظهار داشت: گردان سلمان به فرماندهی شهید والامقام سید محمد اینانلو و شهدای البرزی در عملیات بیت المقدس با فدا کردن جان خود افتخارات بزرگی را برای استان شهید پرور البرز و شهرستان کرج سابق به ارمغان آوردند.

وی عملیات بیت المقدس را یکی از عملیات‌های بسیار بزرگ و وسیع برشمرد و عنوان کرد: رزمندگان اسلام با تمام قوا پای کار آمدند و برای انجام یک عملیات بسیار بزرگ و گسترده آماده شدند و در نهایت نیز با ایمان و توکل بر خداوند متعال و مقاومت و ایستادگی دشمن را شکست دادند و خرمشهر را آزاد کردند.

سوم خرداد یکی از مهم‌ترین نقاط اوج دوران دفاع مقدس

سردار سرتیپ دوم پاسدار «سید یوسف مولایی» فرمانده سپاه امام حسن مجتبی (ع) استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌ پرس در کرج گفت: با توجه به شرایط انجام عملیات بیت المقدس و نتایج آن به ویژه آزادسازی خرمشهر، سوم خرداد یکی از مهم‌ترین نقاط اوج دوران دفاع مقدس به شمار می‌رود.

وی انجام این عملیات را نتیجه یک تغییر رویکرد از بن‌بست در دفاع و جنگ به بروز و ظهور یک استراتژی جدید دانست و بیان داشت: بچه‌های حزب اللهی، دلسوز، باایمان و باانگیزه ایران اسلامی موفق شدند با انجام چهار عملیات، بخش عمده‌ای از خاک عزیزمان را از تصرف دشمن خارج کنند.

فرمانده سپاه امام حسن مجتبی (ع) استان البرز با بیان اینکه آزادسازی خرمشهر نتیجه همکاری و تعامل بسیج، سپاه و ارتش بود، ادامه داد: این مجموعه‌ها با یک تفکر حول محور ولایت جنگیدند و در نهایت نیز به پیروزی بزرگی دست یافتند.

مولایی اذعان داشت: تعداد نیرو و امکاناتی که در عملیات بیت المقدس برای تسخیر منطقه‌ای بسیار بزرگ در اختیار رزمندگان ما قرار داشت، بسیار اندک بود اما با این حال، عکس‌ها و فیلم‌هایی از به اسارت گرفته شدن صدها عراقی توسط تعداد اندکی رزمنده ایرانی موجود است.

وی با اشاره به وعده قرآنی نصرت الهی عنوان کرد: آیه الهی با مضمون اینکه عده‌ای کم اگر صبر و به خدا ایمان داشته باشند، قطعا بر عده کثیری غلبه خواهند کرد، در عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر به‌خوبی مشاهده شد.

تراژدی غمگین خرمشهر به این ترتیب رقم خورد که پس از اشغال این شهر، فرصتی برای عراق و حامیان منطقه‌ای و بین المللی آن فراهم شد تا ضمن فرسایش توان نظامی ایران، خواست خود را برای پایان دادن به جنگ، به دولت ایران تحمیل کنند.

پس از اجرای موفقیت‌آمیز عملیات فتح المبین، ایران درصدد آزادسازی کامل مناطق اشغالی برآمد و عملیات بیت المقدس با این هدف آغاز شد اما اهمیت راهبردی خرمشهر برای دو کشور و گستردگی منطقه عملیاتی موجب طولانی شدن این عملیات شد.

عملیات بیت المقدس در تاریخ ۱۰ اردیبهشت سال ۱۳۶۱ در چهار مرحله، با هدف آزادسازی شهرهای خرمشهر، هویزه و جاده اهواز ـ خرمشهر و رسیدن به مرزهای بین المللی، در منطقه‌ای با وسعت بیش از 5 هزار و 400 کیلومترمربع انجام شد.

مراحل عملیات بیت المقدس

این عملیات پس از ساعت‌ها برنامه‌ریزی دقیق با رمز مقدس «یا علی بن ابی طالب (ع)» ساعت 30 دقیقه بامداد دهم اردیبهشت سال 1361 آغاز و طی سه مرحله انجام شد و 25 روز به طول انجامید. این نبرد در مناطق غرب کارون، جنوب غربی اهواز و شمال خرمشهر صورت گرفت.

خرمشهر برای ایران و عراق بسیار مهم و در حقیقت برگ برنده جنگ بود و هر کس بر آن تسلط می‌یافت، برتری خود را اثبات می‌کرد؛ از این رو عراق، به طور ویژه در پی حفظ آن بود و نیروهای بسیاری را در آن منطقه، متمرکز کرده بود. ایران نیز که از اهمیت استراتژیک خرمشهر آگاه بود، برنامه‌ای وسیع و سنگین برای آزادسازی این منطقه تدارک دیده بود.

مرحله اول عملیات در غرب کارون آغاز شد و سرعت آن، دشمن را غافلگیر کرد زیرا آن‌ها هرگز گمان نمی‌کردند که ایران بتواند با عبور از رودخانه، خود را به جاده اهواز – خرمشهر برساند اما این امر تحقق یافت و نیروهای ایرانی با عبور از رود کارون و استقرار در جاده اهواز ـ خرمشهر، بیش از 800 کیلومتر را پاکسازی کردند.

مرحله دوم، در ۱۶ اردیبهشت به‌منظور آزادسازی بندر خرمشهر آغاز شد. نیروهای ایرانی تا شلمچه پیش رفتند و پس از آزادسازی هویزه، در 17 کیلومتری نوار مرزی استقرار یافتند. در مقابل، نیروهای عراقی از جفیر، کرخه نور، هویزه و پادگان حمید عقب‌نشینی کردند و در محور شلمچه – خرمشهر متمرکز شدند.

در مرحله سوم که در ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت همان سال صورت گرفت، عملیات برای آزادسازی خرمشهر ادامه یافت اما در محور شلمچه ـ خرمشهر، عراق برتری نظامی داشت و بازپس گیری این شهر میسر نشد و نیروهای ایرانی به بازسازی و تجدید قوا پرداختند.

در مرحله نهایی که اول خرداد همان سال آغاز شد، پیشروی از منطقه شلمچه در شمال غربی خرمشهر شروع شد و نیروهای ایرانی این شهر را محاصره و در سوم خرداد آن را آزاد کردند. در این عملیات همه مناطق به جز شلمچه و کوشک و طلائیه که در اشغال عراق باقی ماند، آزاد شدند.

لذا دشمن مزدور با تمام امکانات و تجهیزات و با وجود نیروها و حامیان بسیار، در برابر قدرت ایمان و وحدت ملت اسلامی شکست خورد و با دادن تلفات و ضایعات فراوان، خرمشهر را به صاحبان اصلی آن، واگذار کرد و گریخت.

از جمله نتایج این عملیات، انهدام کامل دو لشکر عراق، آسیب دیدن ۶ لشکر به میزان 20 تا 60 درصد، کشته و زخمی شدن بیش از ۶ هزار نفر، اسارت 17 هزار و 499 نفر و انهدام ۵۵۰ تانک و نفربر، ۵۰ خودرو، ده‌ها عراده توپ، ۵۳ هواپیما، سه هلی کوپتر و مقادیر زیادی جنگ افزار و مهمات است.

امداد و نصرت الهی عامل مهم پیروزی رزمندگان

حجت الاسلام «علیمراد یوسفی» مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام حسن مجتبی (ع) استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌‌پرس در کرج گفت: در عملیات بیت المقدس که دشمنان، ایران را محاصره کرده بودند، کشور ما یک صدم عدوات، امکانات و تجهیزات موردنیاز برای آزادسازی خرمشهر را نیز در اختیار نداشت لذا تحقق این امر امکان‌پذیر به نظر نمی‌آمد.

وی عنوان کرد: تنها جمله‌ای که همچنان می‌توان در وصف عملیات موفقیت‌آمیز و بزرگ بیت المقدس بیان کرد، فرمایش بنیان‌گذار جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه «خرمشهر را خدا آزاد کرد» است. بی‌شک امداد و نصرت الهی عامل مهم پیروزی رزمندگان در این برهه بود.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام حسن مجتبی (ع) استان البرز متذکر شد: تقریبا پس از آزادسازی خرمشهر بود که دشمنان پای میز مذاکره آمدند و حاضر شدند علی الظاهر در قطعنامه‌ها امتیاز بدهند و نتیجه هم مشخص بود؛ دشمنان یقین پیدا کرده بودند که این نظام ماندنی و شکست‌ناپذیر است.

فتح خرمشهر یک حماسه تاریخی و ملی از حضور تمام عیار مردم در دفاع مقدس است که نقطه عطف بسیاری از پیروزی‌های دیگر شد و ترازوی جنگ را به نفع ایران تغییر داد؛ آری فتح خرمشهر نماد مقاومت، مظهر ولایتمداری، الگوی اراده و غیرت اسلامی و تبلور فرهنگ عاشورا و همچنین اسطوره‌ای از ایثار، فداکاری و شهادت‌طلبی مردان و زنانی است که خاک می‌خورند اما خاک به دشمن نمی‌دهند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها