فتح خرمشهر، فتح خون/

نقش پدافند هوایی در عملیات بیت المقدس

امیر شهبازی‌فرد گفت: تحلیلگران خارجی بر این باور بودند که با توجه به دژ‌های مستحکم عراق در خرمشهر، ایران تا ۱۰ سال بعد هم نتواند خرمشهر را آزاد کند.
کد خبر: ۴۵۷۹۲۸
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹ - 23May 2021

نقش پدافند هوایی در عملیات بیت‌المقدس

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، واقعه آزادی خرمشهر از دور فقط یک حادثه تاریخی است که برای ملت ایران هیجان‌آور و افتخارآمیز است؛ ولی از نزدیک، این قضیه شبیه یک معجزه بزرگ بود». این جمله از سخنان گرهربار رهبر انقلاب اسلامی در اول خرداد ماه ۱۳۸۱ است که به موضوع عملیات بیت‌المقدس اشاره دارند.

این عملیات، در منطقه جبهه جنوبی (غرب رود کارون)، با رمز عملیات یا علی بن ابیطالب علیه السلام، در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه تا سوم خرداد ماه سال ۱۳۶۱ آغاز شد، مهم‌ترین اهداف آن آزادسازی شهر‌های خرمشهر و هویزه؛ همچنین خارج کردن شهر‌های از برد توپخانه دشمن بود؛ لذا برای پی بردن به عمق این افتخار و بررسی ابعاد این عملیات با فرماندهان و رزمندگان دفاع مقدس با امیر سرتیپ دوم محمد شهبازی فرد از پیشکسوتان دفاع مقدس و فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران به گفت‌وگو نشسته‌ایم، متن کامل این گفت‌وگو به شرح ذیل است:

عملیات بیت المقدس سرنوشت جنگ را تغییر داد

امیر سرتیپ دوم محمد شهبازی فرد از پیشکسوتان دفاع مقدس در گفت‌وگویی ضمن گرامیداشت یاد و نام شهدای ۸ سال دفاع مقدس و سالروز آزادسازی خرمشهر، با بیان اینکه عملیات بیت المقدس سرنوشت جنگ را تغییر داد؛ اظهار داشت: رزمندگان توانمند اسلام در سوم خرداد ماه سال ۱۳۶۱ توانستند شهر خرمشهر را پس از ۵۷۶ روز از اشغال رژیم بعث عراق آزاد و به مام میهن برگردانند.

وی به نقش پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در عملیات بیت‌المقدس اشاره کرد و گفت: منطقه عملیاتی خوزستان به سه قسمت تقسیم شده بود:
۱- جبهه شمالی که در غرب دزفول و شوش قرار داشت و در عملیات فتح المبین (کربلای ۲) آزاد شد.

۲- جبهه میانی که شامل منطقه نبرد سوسنگرد و بستان بود که در عملیات طریق‌القدس (کربلای ۱) آزاد شد.

۳- جبهه جنوبی که شمال غرب اهواز و شمال خرمشهر بود که با توجه به تلاش رزمندگان همچنان توسط رژیم بعث عراق اشغال شده بود.

این فرمانده ارشد نظامی ادامه داد: بنابراین عملیات کربلای ۳ یا بیت المقدس در غرب رودخانه کارون با هدف آزادسازی خرمشهر عزیز برنامه‌ریزی شد. یعنی قبل از آنکه رژیم بعث عراق پس از عملیات فتح المبین به خود آمده و خود را تجهیز و بروز کند، رزمندگان توانمند جمهوری اسلامی ایران خرمشهر را آزاد کنند.

این پیشکسوت دفاع مقدس تداوم فشار بر دشمن، تهدید شهر بصره، کاهش توان نظامی، خارج کردن اهواز از زیر برد توپخانه‌های دشمن را یکی دیگر از اهداف این عملیات برشمرد و خاطرنشان کرد: عملیات بیت‌المقدس در دهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۱ به‌صورت مشترک ارتش و سپاه آغاز شد. با شروع مرحله اول عملیات با بهره‌گیری از شبکه فرماندهی و کنترل یکپارچه رادار‌های دوربرد و مراقبت هوایی موشک‌های هوا به هوای هواپیما‌های شکاری و هواپیمای شنود الکترونیکی آماده شد.

 ماجرای خوشحالی فرماندهان از عوامل پدافند هوایی ارتش

امیر شهبازی‌فرد بیان اینکه پدافند هوایی سایت‌های موشکی زمین به هوای هاگ و یگان‌های پدافند زمین به هوای ارتفاع کم شامل جنگ‌افزار‌های ۳۵ میلی‌متری (اسکای گارد واورلیکن) و توپخانه‌های ۲۳ م م و شبکه دیده‌بان هوایی نیز آماده کرد تا به‌صورت ۲۴ ساعته فضای منطقه را برای عملیات کنترل و ایمن کند.

وی تصریح کرد: فرمانده پدافند هوایی یک سایت هاگ به نام تبوک را در فاصله ۱۷ کیلومتری جاده ماهشهر به آبادان مستقر و با وجود زیر آتش قرار گرفتن توپخانه و تجهیزات موشکی ضدرادار توانست هواپیما‌های مهاجم ‏ بعثی که قصد بمباران نیرو‌های سطحی را داشتند متواری یا منهدم کند، تا رزمندگان با خیال راحت بتوانند در صحنه نبرد مبارزه کنند.

این امیر بازنشسته ارتش به ذکر خاطره‌ای از نقش تأثیرگذار پدافند هوایی ارتش در جنگ تحمیلی پرداخت و گفت: زمانی که بنده به‌عنوان فرمانده سایت در جلسه فرماندهان این عملیات (اتاق جنگ آبادان) که در بانک ملی آبادان تشکیل می‌شد- حضور پیدا می‌کردم فرماندهان واحد‌های مستقر در منطقه بنده را در آغوش می‌کشیدند و می‌گفتند زمانی که رزمندگان می‌بینند هواپیما‌های مهاجم در ارتفاع زیاد بالای سر آن‌ها منهدم می‌شود بسیار قوت قلب می‌گیرند و همین امر باعث می‌شود به تداوم عملیات بپردازند.

این فرمانده دفاع مقدس با تأکید بر اینکه پس از پیشروی نیروها، پدافند هوایی نیز دومین سایت خود را با نام بدر در منطقه گرمدشت خرمشهر و یک سایت دیگر در سه راهی اهواز به سوسنگرد با نام خیبر گسترش داد.

پدافند هوایی کاری کرد که جنگنده‌های بعثی هدف بمب باران کنند

این استاد نظامی گسترش این سایت‌ها رو باعث تقویت دفاع هوایی ارتفاع متوسط در عملیات بیت المقدس عنوان کرد و گفت: یکی دیگر از دلایل پیروزی رزمندگان اسلام در این عملیات این بود که از هواپیمای شکاری و رهگیرو استفاده از سایت‌های مستقر در منطقه، آتش پرحجم جنگ افزار‌های ارتفاع کم زمین به هوا شامل توپ‌های ۳۵ میلی‌متری و ۲۳ م م که موجب شد خلبانان عراقی از این وضعیت وحشت داشته باشد. برای همین به‌صورت بی‌هدف بمب‌های خود را رها کرده و از منطقه می‌گریختند.

این فرمانده سابق واحد‌های پدافند هوایی با بیان اینکه این پوشش گسترده پدافندی باعث شد هواپیما‌های دشمن نتوانند اقدام مؤثری علیه رزمندگان ایران داشته باشند، اظهار داشت: با اجرای این اقدامات تاکتیکی آزادی عمل از هواپیما‌های بعثی گرفته و کاملاً محدود شدند و دیگر نتوانستند به عمق منطقه عملیات نفوذ پیدا کند.

 انهدام و سرنگونی ۴۶ فروند هواپیما و ۳ فروند از بالگرد‌های بعثی توسط پدافند در عملیات بیت القدس

امیر سرتیپ دوم شهبازی‌فرد انهدام و سرنگونی ۴۶ فروند هواپیما و ۳ فروند از بالگرد‌های عراق را از مهم‌ترین دستاورد‌های دفاع هوایی پدافند ارتش جمهوری اسلامی ایران در این عملیات خواند و افزود: آزادسازی ۵۰۰۰ کیلومترمربع از اراضی اشغال شده توسط رژیم بعث عراق نیز از دیگر دستاورد‌های عملیات بیت المقدس است.

وی پیروزی رزمندگان در عملیات‌المقدس را باعث شگفتی نظامیان جهان دانست و گفت: این عملیات باعث دگراندیشی نسبت به توانمندی نیرو‌های جمهوری اسلامی ایران و اثبات قدرت رزمندگان اسلام شد به‌طوری که رزمندگان با ابتکارات نوین و اصل غافلگیری و اتکای به نیروی ایمان، دشمن را از خرمشهر بیرون کردند.

این فرمانده ارشد نظامی در بخش دیگری از سخنان خود به تلاش رژیم بعث عراق برای شناسایی سایت‌های پدافندی اشاره کرد و گفت: زمانی که این سایت‌ها، اولین هواپیما‌های دشمن را سرنگون کردند آن‌ها متوجه شدند که دیگر نمی‌توانند آزادانه به عمق سرزمین جمهوری اسلامی ایران نفوذ کنند، برای همین با هواپیما‌های رادار زن تلاش کردند که این سایت‌ها را منهدم کنند. اما به لطف خداوند و تلاش بی‌وقفه نیرو‌های پدافند و ابتکارات ویژه بار دیگر نیز ناکام ماندند.

 حکایتی از تلاش رژیم بعث برای نابودی پدافند هوایی

این پیشکسوت دفاع مقدس در ادامه به سختی‌ها و مشکلات نیرو‌های پدافندی اشاره کرد و افزود: در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۱ یک هواپیمایی جنگی رژیم بعث با استفاده از نقاط کور راداری خود را به سایت هاگ تبوک رساند تا آن را بمباران و نابود کند، اما به لطف خدا و هوشیاری به‌موقع جنگ‌افزار‌های کوتاه برد توانستیم این جنگنده را از محیط دور کنیم. هرچند که بمب آن در ۲۵۰ متری سایت به زمین اصابت و هیچ‌گونه خسارتی به سایت وارد نشد.

وی ادامه داد: همچنین فردای آن روز نیز توپخانه‌های دشمن که در آبادان مستقر بودند گرای سایت تبوک را گرفته و به‌قصدغیرفعال کردن و انهدام سایت به اجرای آتش می‌پرداختند به همین دلیل نیرو‌ها را برای ایمنی به داخل سنگر انفرادی فرستادم و خودم گرای توپخانه دشمن را به توپخانه پشتیبانی کننده مخابره کردم و توپخانه مذکور نیز با اجرای ضد آتش گلوله باران آتش توپخانه دشمن خاموش و دیگر نتوانست علیه سایت پدافندی تبوک اقداماتی را انجام دهد.

 در سوم خرداد سال ۱۳۶۱ چه گذشت؟ / امداد‌های الهی در این عملیات مشهور بود

امیر شهبازی‌فرد تصریح کرد: زمانی که دشمن خود را شکست خورده دید، با تمام قوا وارد میدان شد و در سحرگاه سوم خردادماه سال ۱۳۶۱ هواپیما‌های بعثی اعم از بمب‌افکن، ضدرادار و ... از پایگاه شعیبیه عراق به‌قصد بمباران نیرو‌های مستقر در خرمشهر و آبادان پرواز کردند که خوشبختانه با اقدام به‌موقع سایت هاک تبوک توانستیم تا ساعت ۱۱ آن روز هفت فروند از این هواپیما‌ها را ساقط کنیم. یعنی زمانی که در هر دسته پروازی یکی از هواپیما‌های دشمن سرنگون می‌شد آن‌ها به‌صورت بی‌هدف موشک‌ها و بمب‌های خود را در مناطقی خارج از منطقه عملیاتی رها می‌کردند. چون زمانی که قفل راداری مارو می‌دیدند تغییر مسیر داده ومی گریختند.

این استاد نظامی که دوره تخصصی سامانه موشک هاک را در ایالات متحده آمریکا گذرانده در بخش دیگری از سخنان خود از الطاف الهی و امداد‌های غیبی سخن گفت و یادآور شد: پس از عملیات بیت المقدس خبرنگاران خارجی نزد من آمدند تا در خصوص قدرت پدافندی ارتش جمهوری اسلامی ایران با آن‌ها گفت‌وگو کنم. چراکه برای آن‌ها بسیار سخت بود که باور کنند ما تنها با یک سایت در منطقه آبادان توانسته‌ایم در برابر رژیم تا بن دندان مسلح بعث که از به‌روزترین امکانات بهره می‌برد ایستادگی کرده و آن‌ها را عقب برانیم.

وی ادامه داد: طبق عملیات اجرایی که در خود آمریکا دیده بودیم برای این چنین منطقه عملیات و این حجم هواپیما می‌بایست از سه سایت هاگ استفاده می‌کردیم، اما در این عملیات با عنایت خدا با یک سایت توانستیم اهداف مورد نظر را سرنگون یا از منطقه دور کنیم.

 توصیه‌های شهید ستاری برای عملکرد بهتر پدافند/ تحلیل‌گران غربی بر این باور بودند ایران تا ۱۰ سال نمی‌تواند خرمشهر را آزاد کند

امیر شهبازی فرد با ذکر نام و یاد شهید سرلشگرستاری به مجاهدت‌ها و رشادت‌های این شهید والا مقام اشاره کرد و اظهار داشت: شهید ستاری راهکار‌هایی را به ما گوشزد می‌کردند و ما آن‌ها را به‌کارگیری می‌کردیم که دشمن هیچ‌گاه نتوانست این فرمول‌ها را تحلیل کند. شهید ستاری می‌فرمودند که از چه فاصله‌ای هواپیما را لاک کنیم یا آنکه چه زمانی موج‌های فرکانسی را قطع کنیم تا دشمن از پرتاب موشک‌های هوا به سطح ناکام بماند.

وی ادامه داد: تحلیلگران خارجی بر این باور بودند که با توجه به دژ‌های مستحکم عراق در خرمشهر، ایران تا ۱۰ سال بعد هم نتواند خرمشهر را آزاد کند، چون هم بلوک شرق و غرب امکانات خود را در اختیار صدام قرار داده بودند تا انقلاب اسلامی را با مشکل روبرو کنند، اما رزمندگان ما از داشته‌های خود با بهترین راندمان استفاده کردند.

این پیشکسوت ۸ سال دفاع مقدس در خاتمه تأکید کرد: رزمندگان اسلام با ایمان به خدا، اعتماد به‌نفس، هوشیاری، ایثار و گذشت و با اعتقاد به دفاع از میهن اسلامی، مقابله قدرتمندان‌ای نه تنها در مقابل صدام بلکه مستکبران عالم از خود بروز دادند و توانستند در سوم خردادماه سال ۱۳۶۱ خرمشهر عزیز را از اشغال دشمن بعثی آزاد کنند و با سربلندی به این افتخار نائل شوند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار