«بربال ققنوس» رونمایی شد/ شاعران دفاع مقدس بین‌المللی معرفی شوند

دبیر بیست و دومین کنگره شعر دفاع مقدس به لزوم معرفی بین‌المللی شاعران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: ناشناخته ماندن شاعران انقلاب و دفاع مقدس حسرت امروز فضای فرهنگی کشور است.
کد خبر: ۴۵۸۲۷۶
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۷ - 24May 2021

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیین رونمایی از کتاب «بر بال ققنوس» امروز با حضور سردار «علی‌اصغر محسن‌شیخی» مدیرکل سابق حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان تهران، سرهنگ «عباس بایرامی» رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، رضا اسماعیلی شاعر و رحیم زربان شاعر و پژوهشگر در محل سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

زریان: ویژگی «بر بال ققنوس» قداست بخشیدن به دفاع مقدس است

در ابتدا، رحیم زریان با بیان اینکه بیشترین اشعار من درباره دفاع مقدس است، اظهار داشت: از کودکی به شعر علاقه‌مند بودم و به‌واسه دوستی با قیصرامین‌پور و سیدحسن حسینی آشنا شدم و در جلسات شعر حوزه هنری حضور پیدا کردم.

وی با تاکید براینکه در کتاب «بر بال ققنوس» انقلاب اسلامی را به ققنوس تشبیه کرده‌ام، گفت: کتاب «بر بال ققنوس» تفاوت‌هایی با کتاب پرویز بیگی حبیب‌آبادی دارد چراکه کتاب ایشان تذکره است و من در این کتاب قداستی به شعر دفاع مقدس قائل شدم.

مولف کتاب «بر بال ققنوس» تصریح کرد: جریان اقتصادی و مشکلات آن باعث دیر چاپ شدن این کتاب شد. این کتاب در سه خان تقسیم شده است و در هر خان به بخش مهمی از شاعران دفاع مقدس پرداخته‌ام. 

این شاعر به ارتباط مستمر خود با شاعران دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: من تنها با استاد شهریار ارتباط مستقیمی نداشته‌ام درحالی که با تمام شاعران دفاع مقدس دوستی نزدیک داشتم و مفتخرم که اولین کنگره شعر دفاع مقدس را در کانون فرهنگ میدان ابوذر تهران با حضور بزرگان در ۳۱ شهریور ۱۳۶۱ با مجری‌گری ساعد باقری برگزار کردم.

زریان ادامه داد: خان اول این کتاب از حکیم فردسی آغاز و با اشعار سید حسن حسینی، نصرالله مردانی، قیصرامین پور، یوسفعلی میرشکاک و ... ادامه پیدا می‌کند. در خان دوم به طلایه‌دارتن شعر معاصر دفاع مقدس پرداخته‌ام و در خان سوم به شورآفرینان شعر دفاع مقدس که همچنان ادامه دارند اشاره دارم.

اسماعیلی: حسرت امروز ناشناخته ماندن شاعران انقلاب و دفاع مقدس است

در ادامه، رضا اسماعیلی شاعر کشورمان گفت: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یکی از نهادهایی است که از آغاز پیشتاز و جلودار کنگره شعر دفاع مقدس بوده است و حق بزرگی بر ادبیات دفاع مقدس و پایداری دارد و سال گذشته نیز شاهد برگزاری بیست و دومین کنگره شعر دفاع مقدس به همت این مجموعه بودیم.

وی افزود: در حوزه ادبیات دفاع مقدس نسلی از شاعران توانمند و فرهیخته را تربیت کردیم که نام‌های بزرگی هستند. ما وظیفه داریم این شاعران را به ایران و جهان معرفی کنیم چراکه این شاعران آن‌گونه که شایسته و بایسته‌ای معرفی نشده‌اند.

این شاعر تصریح کرد: خوشبختانه صدها و بلکه هزاران دفتر شعر از شاعران بزرگ دفاع مقدس وجود دارد که دارای غنای فرهنگی هستند. امروز بایستی در سه حوزه در راستای شعر دفاع مقدس برنامه‌ریزی داشته‌ باشیم. حوزه اول چاپ آثار؛ حوزه دوم نقد اشعار در جلسات تخصصی و تا بتوانیم ادبیات دفاع مقدس را بالاتر ببریم و به نقطه مطلوب برسانیم و حوزه مهم دیگر، ترجمه است تا بتوانیم ادبیات‎مان را صادر کنیم.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: کار در حوزه ادبیات انقلاب و دفاع مقدس در سال‌های آغازین بسیار سخت بود و الگو و نمونه‌سازی رسالت شاعران نسل اول انقلاب و دفاع مقدس محسوب می‌شد. شاعران آن نسل با مجاهدت و مومنانه ورود پیدا کردند و آثاری را خلق کردند که تا به امروز به‌عنوان آثار فاخر دفاع مقدس شمرده می‌شوند.

وی با تاکید براینکه در حوزه شعر دفاع مقدس کارهای بسیاری شده است، افزود: شعار منتشر شده گذشته برای شاعران نسل امروز راه‌گشا و آموزنده است و یکی از حسرت‌های امروز ناشناخته ماندن شاعران انقلاب و دفاع مقدس است که نشان دهنده یک خلا بزرگ است و کتاب «بر بال ققنوس» می‌تواند برطرف کننده آن باشد.

سردار شیخی: اثرگذاری مهم شعر و ادبیات برای ماندگاری فرهنگ دفاع مقدس

در ادامه، «علی‌اصغر محسن‌شیخی» مدیرکل سابق حفظ و آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان تهران اظهار داشت: مواظبت برای جلوگیری از به فراموش سپرده شدن و جلوگیری از تحریف، دو مسئله اساسی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی که همواره مورد تاکید بوده است.

وی به اثرگذاری مهم شعر و ادبیات برای ماندگاری فرهنگ دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: در عرصه فرهنگ و هنر عناصر زیادی تابلوی زیبای دفاع مقدس را تشکل داده است که با معرفی شهدا مانع فاصله‌ی نسلی با جوان‌ها خواهد شد. رسالت مهم و بزرگی در مقابل خون شهدا در پیش‌ورو داریم؛ معرفی شعرای دفاع مقدس در راستای این رسالت است که منجر به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت خواهد شد.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار