فتح خرمشهر، فتح خون/ فرمانده دوران دفاع مقدس مطرح کرد؛

توصیه پدرانه امام (ره) به فرماندهان درخصوص مردم بصره/ دیدگاه ژنرال بعثی درباره رهبری امام خمینی (ره)

سردار قربانی خاطراتی از حضور خود در عملیات بیت‌المقدس و فتح خرمشهر را روایت کرد.
کد خبر: ۴۵۸۲۹۶
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۴ - 25May 2021

خاطره سردار قربانی از عملیات بیت المقدس/ روزی که در خون ده‌ها شهید غلت زدیمبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، چهاردهمین کنگره تجلیل از ایثارگران ویژه جانبازان فتح خرمشهر به مناسبت سوم خرداد (سالروز آزادسازی خرمشهر) با حضور سعید اوحدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و سردار مرتضی قربانی از فرماندهان دوران دفاع مقدس و مدیران بنیاد شهید برگزار شد.

«قربانی» در این مراسم در خاطره‌ای از عملیات بیت المقدس اظهار داشت: در چنین روزی در نزدیکی خرمشهر در خون شهید و جانباز بودیم. فرمانده لشکر بودم و از همه استان‌ها نیرو داشتیم. از شب قبلش حمله کردیم و قسمت شد گوشه شلمچه باشیم. از شب قبل تا حدود این ساعت‌ها ۲۰۰ شهید تقدیم کردیم. خودم دیدم که رزمنده‌ها شهدا را چیده بودند روی هم و پشت شهدا سنگر گرفته بودند. چنان دهان صدام را به خاک مالیدند و با دادن ۴۰۰ شهید اجازه ندیدم دشمن ذره‌ای از خاک ما را تصرف کند و فرار کردند.

 وی با اشاره به نکته بینی امام خمینی (ره) بیان کرد: برای دادن گزارش فتح بستان و طرح عملیات بیت المقدس نزد امام (ره) رفتیم و گفتیم قرار است تا بصره برویم، امام (ره) گفت مراقب مردم بصره باشید، نباید خونی از مردم بصره بریزد. در حالی که صدام با تانک از روی زن و بچه مردم ما رد می‌شد. امام (ره) در همان جلسه از علاقه‌اش به پاسداران صحبت کرد و گفت که خدا را شکر کنید چرا که مشخص نیست در چه تاریخی نام شما و شهدا در میان سربازان امام حسین (ع) ثبت شده است.

قربانی افزود: در فتح المبین ۱۹ هزار اسیر گرفتیم و در بیت المقدس حماسه آفریدیم، اگر ایمان و تدین نبود تا همین امروز با صدام درگیر بودیم. وقتی خرمشهر را گرفتیم اسرائیل به لبنان حمله کرد و لشکر‌هایی از سپاه و ارتش به سوریه رفتند؛ وقتی امام فهمید دستور داد برگردند و فرمودند که راه قدس از کربلا می‌گذرد، بعد از آن گروهی نظامی از خود لبنانی‌ها تشکیل شد. ما تجربه گران‌بهایی را در مقاومت خرمشهر به دست آوردیم، سه لشکر عراق را منهدم کردیم و الحمدالله این مقاومت به سمت سوریه و لبنان و یمن رفت.

فرمانده دوران دفاع مقدس بیان کرد: در سال ۶۷ تا ۷۰ فرمانده غرب کشور و سپاه بدر بودم، همان سال‌ها بنا شد آزادگان با اسرای عراقی مبادله شوند. در یکی از دیدارها با مقامات بلندپایه نظامی عراق در مرز خسروی بودیم که یک سپهبد عراقی از من پرسید تو مرتضی قربانی هستی؟ گفتم نه، پیشنهاد داد که از طرف صدام مرا به عتبات و نجف و سامرا ببرد، گفتم روزی خودمان به زیارت خواهیم رفت.

وی تصریح کرد: این سپهبد عراقی از من پرسید گلوله‌های شما چطور هدایت می‌شد، چون گلوله‌ای نبود که به سمت ما شلیک شود و تلفات نگیرد، نزدیک به یک میلیون نفر از ما کشته شدند، گفتم فرمانده تو آدم بی خدا و عرق‌خوری است و فرمانده من امام خمینی (ره). بین صحبت به گریه افتاد، دست راستش را روی یخچالی که بین من و خودش قرار داشت گذاشت، چندباری با دست روی یخچال زد و بلند گفت مرحبا خمینی، گفتم مرحبا شهدا، مرحبا آزادگان.

به گزارش دفاع‌پرس در این مراسم با حضور سردار قربانی، سعید اوحدی، سردار سلیمانی و حجت الاسلام شکری از تعدادی از جانبازان و آزادگان دوران دفاع مقدس تقدیر و تجلیل شد.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها