راوی و پیشکسوت دفاع مقدس:

پیوست فرهنگی برای موزه‌های دفاع مقدس الزامی است

«دلبریان» گفت: موزه‌های دفاع مقدس باید با پیوست فرهنگی قوی و معتبر همراه شوند تا منحصر در یک کالبد و پوسته بدون روح نمانند و تأثیرگذاری اجتماعی داشته باشند.
کد خبر: ۴۵۸۹۱۵
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۶ - 26May 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، «علیرضا دلبریان» پیشکسوت دفاع مقدس و نویسنده کتاب «روایت دلبری» در جمع کارکنان اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی به تشریح برخی از مصادیق اخلاص و اراده رزمندگان در دوران دفاع مقدس پرداخت و اظهار داشت: راز پیروزی مجاهدان گروه‌های مقاومت فلسطینی در برابر ارتش رژیم صهیونیستی در اقتدای آنان به روحیه رزمندگان ما در دفاع مقدس نهفته است.

وی افزود: شهدا به خدا متوسل شدند و به خاطر همین توسل‌های خالصانه بود که جوانان ما علیرغم گذشت 41 سال از دفاع مقدس و دریای تهاجمات فرهنگی دشمن، هنوز کشش درونی به سمت این خاطرات و مفاهیم را احساس می‌کنند؛ همان‌طور که شهید سلیمانی هم به خاطر همین توسل‌های خالصانه بود که پس از چهاردهه مجاهدت شبانه‌روزی در راه دین خدا، به توفیق شهادت متوسل شد و نام خود را تا ابد در تاریخ جاودانه کرد.

پیشکسوت و راوی دفاع مقدس، معنویت رزمندگان را عامل جاودانگی دفاع مقدس دانست و خاطرنشان کرد: تفاوت موزه‌های دفاع مقدس ما با موزه‌های جنگ مرسوم در کشورهای دیگر دنیا این است که جنگ هشت‌ساله ما روح و معنویت داشت و موزه‌های ما هم باید با پیوست فرهنگی قوی و معتبر همراه شوند تا منحصر در یک کالبد و پوسته بدون روح نمانند و تأثیرگذاری اجتماعی داشته باشد.

وی ادامه داد: بسیاری از اندیشکده‎های مطالعاتی کشورهای نظام سلطه، کارگروه‌های تخصصی پژوهشی با هدف تحقیق درباره دفاع مقدس تشکیل دادند تا پس از پذیرش قطعنامه 598، عوامل تشکیل بسیج را بررسی و کشف کنند و بدانند که نیروهای داوطلب ایرانی با چه انگیزه‌ای، حماسه‌هایی نظیر فتح خرمشهر و عملیات‌های بزرگ دیگر را خلق کردند.

ماجرای اعدام بعثی‎هایی که از جبهه‎ها می گریختند

دلبریان با اشاره به خاطره‌ای از حرکت بهم پیوسته نفربرهای بعثی در خطوط مقدم جبهه‌ها تصریح کرد: برادر آزاده‌ای برای من تعریف می‌کرد که وقتی اسیر شده بودیم، ناگهان مشاهده کردیم که فرمانده بعثی یک صف از نیروهای خود را به خط کرد و علیرغم گریه‌های آنان، بدون ملاحظه همه آن‌ها را یکی پس از دیگری اعدام کرد. دلیل این اقدام را جویا شدیم، پاسخ دادند که این‌ها نیروهایی بودند که از درگیری با شما فرار کرده بودند و علیرغم اینکه نفربرها را به صورت زنجیروار و بهم پیوسته حرکت می‌دادیم تا نیروها فرار نکنند اما بازهم این‌ها موفق به فرار شده بودند که البته دستگیر شدند.

وی تأکید کرد: در برابر این وضعیت بعثی‌ها، بسیجیان ما به گونه‌ای در مکتب امام خمینی (ره) تعلیم دیده و با منطق اسلام ناب محمدی (ص) آشنا شده بودند که علیرغم مجروحیت، از مراجعه به بیمارستان‌ها برای درمان استنکاف می‌کردند تا بیشتر در جبهه بمانند و در صورت انتقال به مراکز درمانی هم بدون درنگ دوباره خود را به خط مقدم می‌رساندند.

نویسنده کتاب روایت دلبری با بیان اینکه دشمنان اسلام با راه‌اندازی گروهک‌های تروریستی، نیروی انسانی ملت‌های مسلمان را درگیر جبهه‌های نبرد با یکدیگر ساخته‌اند، ابراز داشت: دشمن برنامه ریزی کرد که با جنگ تحمیلی، نخبه‌ترین قشر از جوانان ایران اسلامی را به شهادت برساند زیرا همواره تواناترین و مسئولیت پذیرترین افراد، تکلیف دفاع از آرمان را احساس می‌کنند و به جبهه‌های دفاع از وطن می‌شتابند تا دشمن را متوقف کنند.

دلبریان، تبعیت از ولی فقیه را شرط پیروزی در همه عرصه‌ها دانست و اظهار داشت: امام خمینی (ره) در عملیات خیبر و نبرد در جزیره مجنون، یک جمله فرمودند که «سلام مرا به رزمندگان برسانید و بگویید که جزایر از دست نرود». این پیام با چند واسطه به رزمندگان رسید اما چنان موجی ایجاد کرد که دیده‌بانان بعثی در خاطرات خود می‌گفتند که ما ایرانی‌ها را مشاهده می‌کردیم که تحت تأثیر گازهای شیمیایی خون از دهانشان بیرون ریخت اما باز می‌ایستادند و با آرپیجی تانک‌های ما را شکار می‌کردند و این درس شهدا به ماست که گوش به فرمان ولی فقیه باشیم.

وی افزود: متأسفانه در شرایط فعلی، عده‌ای هستند که علیرغم استماع فرمان مستقیم رهبر معظم انقلاب، همچنان اراده باطل خود را پیگیری می‌کنند و ندای نایب امام زمان (عج) را در هشدار نسبت به تهاجم فرهنگی دشمن نشنیده می‌گیرند. حقیقت آن است که دشمن در موشک باران دزفول شکست خورد اما دشمن از هجمه ناامید نشده و به بمباران جنگ نرم روی آورده و در شرایط کنونی کشور فقط با تمسک آتش به اختیار به معارف و فرهنگ دفاع مقدس می‌توان در این عرصه مؤید و منصور بود.

راوی و پیشکسوت دفاع مقدس در انتها ابراز امیدواری کرد: دست حاج قاسم، همان دستی که از حادثه ترور ناجوانمردانه این شهید والامقام در فرودگاه بغداد سالم باقی ماند و علیرغم متلاشی شدن ابدان مطهر شهدا، با انگشتری مشهور شهید سلیمانی سوژه همه عکاسان و رسانه‌ها شد، اکنون به سمت ما دراز شده است تا دست‌های خالی مانده ما را بگیرد و راه «فُزتُ وَ رَبِّ الکعبه» را نشانمان بدهد. از خداوند متعال می‌خواهیم که شرمنده شهیدان نشویم و توفیق ادامه راه آنان را نصیب و روزی ما بگرداند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار