گرسنگی مردم یمن، گروگان آمریکا برای تحمیل توافق به صنعاء

نماینده دولت آمریکا در یمن تهدید کرد که اگر توافقی بر سر آتش‌بس صورت نگیرد، هیچ کمک غذایی وارد یمن نخواهد شد و فرودگاه‌ها و بنادر بازگشایی نمی‌شود.
کد خبر: ۴۵۸۹۶۶
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲ - 26May 2021

گرسنگی مردم یمن، گروگان آمریکا برای تحمیل توافق به صنعاءبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «تیم لیندرکینگ» نماینده دولت آمریکا در امور یمن در گفت‌وگو با شبکه الجزیره، اظهار داشت: اگر دولت نجات ملی یمن (مستقر در صنعا) با طرح واشنگتن برای آتش‌بس موافقت نکند، هیچ کمک غذایی وارد یمن نخواهد شد.

وی مدعی شد که دولت آمریکا پیشنهاد «معقول» و «عادلانه‌ای» برای توقف جنگ در یمن ارائه کرده و دولت سعودی و دولت مستعفی منصور هادی نیز از آن حمایت کرده‌اند، اما دولت نجات ملی (مستقر در یمن) هنوز موافقت خود را اعلام نکرده است.

لیندرکینگ افزود: «یک اجماع جهانی قوی برای حل و فصل بحران یمن وجود دارد و این موضوع قابل تحقق است و طرف‌های جهانی متعددی برای تحقق آن کمک می‌کنند.»

وی در ادامه از قصد خود برای سفر به عربستان سعودی و عمان و شاید چند کشور دیگر در هفته جاری خبر داد و گفت که همزمان با رهبران کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس و چند کشور اروپایی نیز رایزنی می‌کند.

نمانیده آمریکا در یمن سپس گفت که اگر تلاش‌ها برای توقف درگیری‌ها به توافقی منجر نشود، تمامی اقدامات ناموفق خواهد بود و در ادامه افزود: «تا ۹۰ درصد در گفتگو‌ها پیشرفت حاصل شده و ۱۰ درصد دیگر باقی مانده است، اما اگر به توافقی منجر نشود، هرگز کمک‌های غذایی وارد یمن نخواهد شد و هرگز فرودگاه‌ها و بنادر بازگشایی نمی‌شود.»

وبسایت الخبر الیمنی نیز در این باره نوشت که طبق طرح آمریکا، دولت صنعاء باید عملیات نظامی در مأرب و حملات به خاک عربستان سعودی را متوقف کند و در ازای آن کشتی‌های سوختی بتوانند در سواحل یمن پهلو بگیرند و پرواز‌ها در فرودگاه‌ها نیز تحت شرایطی از سر گرفته شود، اما در این طرح هیچ اشاره‌ای به توقف حملات ائتلاف سعودی به یمن نشده است.

در این میان دولت نجات ملی یمن نیز با این طرح مخالفت کرده و گفته است که این طرح سعی دارد از مسأله حقوق طبیعی مردم یمن برای دست‌یابی به غذا و سوخت به عنوان یک امتیاز بهره ببرد و صنعاء هرگز حاضر نیست که موضوعات انسانی در توافقات گنجانده شود.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها