طرح جدید سناتور‌های آمریکا برای جلوگیری از ورود آمریکا به برجام

گروهی از نمایندگان مجلس سنای آمریکا با معرفی طرحی جدید در صدد سنگ‌اندازی در ورود احتمالی دولت «جو بایدن» به برجام هستند.
کد خبر: ۴۵۹۰۲۱
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۲ - 26May 2021

طرح جدید سناتور‌های آمریکا برای جلوگیری از ورود آمریکا به برجامبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، گروهی از نمایندگان مجلس سنای آمریکا با معرفی طرحی جدید در صدد سنگ‌اندازی در ورود احتمالی دولت «جو بایدن» به برجام هستند.

پایگاه «واشنگتن‌فری‌بیکن»، نزدیک به محافظه‌کاران آمریکایی که نسخه‌ای از پیش‌نویس این طرح را دیده می‌گوید حامیان طرح مذکور خواستار ملزم کردن دولت «جو بایدن» به کسب اجازه از کنگره قبل از حصول توافق با ایران هستند.

طبق تحلیل واشنگتن‌فری‌بیکن این طرح که به عنوان متمم برای اضافه شدن به یک طرح قانونی دیگر پیشنهاد شده در صورت تصویب در هر دو مجلس کنگره و تبدیل شدن به قانون مانعی عمده درتلاش دولت بایدن برای ورود مجدد به برجام ایجاد خواهد کرد.

با این حال، از آنجا که برجام مسئله‌ای کاملاً حزبی در سیاست آمریکا است، طرح مذکور احتمالاً مورد مخالفت دموکرات‌ها خواهد بود و تنها از حمایت قانونگذاران جمهوری‌خواه برخوردار خواهد بود.

«ران جانسون»، قانونگذار حزب جمهوری‌خواه این طرح را ارائه کرده و تا کنون موفق به جلب حمایت چندین سناتور جمهوری‌خواه دیگر که مخالفت دیپلماسی با ایران هستند شده است.

با آنکه بعید است نماینده‌های حزب دموکرات بر خلاف دیدگاه‌های حزب خود رفتار کرده و از این طرح حمایت کنند برخی از قانونگذاران این حزب سال ۲۰۱۵ جزو مخالفان توافق هسته‌ای با ایران بودند. دولت «باراک اوباما» در آن زمان مجبور شد برای اجرایی کردن برجام، کنگره را دور بزند و بدون تأیید نهاد قانونگذار آمریکایی آن را اجرایی کند. نماینده‌های جمهوری‌خواه کنگره می‌خواهند این بار شاهد این اتفاق نباشند.

جانسون در بیانیه‌ای به واشنگتن‌فری‌بیکن گفت: «دشمنان ما می‌دانند که دولت بایدن همان مسیر ضعیف و فاجعه‌با رئیس‌جمهور اوباما را ادامه خواهد داد.»

وی اضافه کرد: «به همین دلیل برای تأمین امنیت آمریکا و صلح جهانی ضرورت دارد هر گونه توافقی که بایدن بر سر آن با ایران مذاکره می‌کند به معاهده تبدیل شده و به تأیید سنای آمریکا برسد.»

طرح سناتور‌های جمهوری‌خواه آمریکا علاوه بر آنکه دولت این کشور را به کسب اجازه از کنگره برای توافق با ایران ملزم می‌کند خواستار جلوگیری از رفع تحریم‌های اقتصادی علیه ایران است.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.

مقام‌های دولت جو بایدن بار‌ها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند، اما تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند.

واشنگتن می‌گوید تنها در صورتی که دو طرف به برجام بازگرداند حاضر است تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند. این ادعای واشنگتن در حالی مطرح می‌شود که تعهدات ایران به صورت کمی قابل راستی‌آزمایی هستند، اما راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها به دست‌کم ۳ تا ۶ ماه زمان نیاز دارد.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

دولت آمریکا از زمان اجرایی شدن برجام در دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» کارشکنی‌ها را برای به حداقل رساندن منافع ایران از این توافق آغاز کرد.

دولت اوباما علی‌رغم ادعای رفع تحریم‌ها سیاست‌های مختلفی از جمله هراس‌افکنی در بانک‌ها و موسسات مالی بین‌المللی را برای از بین بردن آثار عملی رفع تحریم‌ها در دستور کار قرار داد. جمهوری اسلامی ایران با توجه به این تجربه خواستار راستی‌آزمایی برای رفع تحریم‌ها است.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها