دلاوری‌های حضرت حمزه (ع) و نقش بی‌بدیل عموی پیامبر در گسترش اسلام

نیمه ماه شوال سالروز شهادت دلاور مردی است که شهادتش بر پیامبر بسیار گران بود و احد را تبدیل به زیارتگاهی برای حضرت زهرا (س) کرد.
کد خبر: ۴۵۹۰۹۲
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹ - 27May 2021

دلاوری‌های حضرت حمزه (ع) و نقش بی‌بدیل عموی پیامبر در گسترش اسلام

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، پانزدهم شوال مصادف با سالروز جنگ احد و همچنین شهادت حضرت حمزه عموی پیامبر اکرم (ص) است.

حمزه (ع) فرمانده و یار باوفای پیامبر (ص)

حضرت حمزه سیدالشهدا (ع)، عموی پیامبر اکرم (ص) و فرمانده و یار باوفای ایشان بودند. دوره‌ای که پیامبر رسالت تبلیغ اسلام را برعهده داشت، حمزه (ع) پابه‌پای ایشان در صحنه حاضر می‌شد. در راه تبلیغ اسلام همواره مصائب زیادی بر پیامبر وارد بود و حضرت حمزه با اقتدار و شجاعت تمام بر سر راه مشرکان سد می‌شد و مسیر را برای رسول خدا هموار می‌کرد. او هرگز اجازه نمی‌داد در برنامه رسالت پیامبر خلالی شود، با ایده‌های خوبش مانع مشرکین می‌شد و پیوسته از پیامبر و یارانش حفاظت می‌کرد.

دشمنان پیامبر که از وفاداری حضرت حمزه به رسول خدا به تنگ آمده بودند، تمام قوای خود را برای از بین بردم حمزه به کار گرفتند.

شهادت فجیع عموی والامقام پیامبر اسلام

همسر ابوسفیان "هند" نام داشت. او از پیامبر و دوستداران ایشان ضربه سهمگین خورده بود و به همین دلیل نقشه قتل حمزه را کشید تا به این طریق هم به پیامبر آسیب برساند و هم انقام خون پدرش را بگیرد.

هند به غلام حبشی دستور داد تا به طرز فجیعی حمزه (ع) را به قتل برساند. سرانجام وحشی قاتل حمزه نیز بدن مطهر آن حضرت را مثله کرد و به قصد بیرون کشیدن جگر حضرت سیدالشهدا (ع)، شکم جسد را پاره کرد.

هند که فردی شراب‌خوار و به‌شدت منفور بود، عهد بسته بود شکم آن حضرت را دریده و جگر حمزه را ببلعد، اما این کار به اذن خدا صورت نگرفت و هند ناکام ماند. در نهایت حضرت حمزه در ۱۵ شوال سال سوم هجری قمری به شهادت رسید.

حمزه اولین جسدی که رسول خدا چهار مرتبه بر آن تکبیر گفت
بعد از به شهادت رسیدن حمزه پیامبر به‌شدت اندوهگین شدند. زیرا حمزه علاوه بر اینکه عموی ایشان بود یار با وفای پیامبر هم به شمار می‌رفت. شدت حزن پیامبر از این اتفاق آن‌چنان زیاد بود که رسول خدا چهار مرتبه تکبیر و هفتاد مرتبه بر پیکر حمزه (ع) نماز خواند.

آگاهی پیامبر از زمان شهادت حمزه (ع)

شب پیش از شهادت حمزه، پیامبر خطاب به وی فرمود:‌ای حمزه، نزدیک است که غیبتی طولانی داشته باشی، پس چه می‌گویی اگر بر خدای تبارک و تعالی وارد شوی و از تو درباره شرایع اسلام و شرط‌های ایمان سؤال کند؟ پس به این ترتیب پیامبر حمزه را راهنمایی کرد.

نقش حضرت حمزه (ع) در تبلیغ اسلام

زمانی که پیامبر اسلام برای نخستین بار قصد تبلیغ اسلام را داشتند جلسه‌ای برپا کردند که حضرت حمزه نیز به همراه دوستداران پیامبر (ص) در آنجا حضور داشت. حضرت حمزه (ع) در تبلیغ اسلام به عموی خود کمک ویژه‌ای می‌کرد.

یکی از اقدامات مهم و ارزشمند حضرت وقتی بود که پیامبر برای مهاجرت به یثرب آماده می‌شدند. عده‌ای برای اینکه سفر رسول خدا صورت نگیرد شروع به آزار و اذیت کردند. در این میان حضرت حمزه (ع) هوشمندانه با مشرکان گفتگو کرد و بنا شد به‌شرط اینکه مسلمانان اموال خود را در مکه رها کنند، به یثرب روند.

روایت‌های اولیاالله درباره حمزه (ع)

روایت زیادی از پیامبر اسلام و اولیاالله منتسب به حضرت حمزه (ع) و جایگاه ویژه وی است؛ مثلاً در روایتی آمده، روزی فردی صاحب فرزندی شد و نزد پیامبر رفت و گفت: یا رسول‌الله خداوند فرزندی به من بخشیده است چه نامی برای او قرار دهم تا نیک باشد. حضرت محمد (ص) پاسخ داد: محبوب‌ترین نام نزد من حمزه است.

در جایی دیگر رسول خدا فرمودند: "پروردگار من، مرا با سه نفر از اهل بیتم برگزید: علی بن ابی‌طالب، جعفربن ابی‌طالب و حمزه بن عبدالمطلب.

امام باقر (ع) آیه ۲۳ سوره احزاب را به حمزه تفسیر می‌کند که می‌فرماید «من المومنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر» یعنی از میان مومنان مردانی‏ هستند که به آنچه با خدا عهد بستند، صادقانه وفا کردند؛ برخی از آنان به شهادت رسیدند و برخی از آن‌ها در (همین) انتظارند.

همچنین پیامبر اکرم (ص) درباره آیه ۷۰ سوره نساء فرمود «منظور از شهدا حضرت حمزه است که شاهد به معنای گواه است که در بعضی آیات از جمله در این آیه به معنای شهید است»

جایگاه و منزلت حضرت حمزه آن‌قدر بلندمرتبه بود که حضرت فاطمه زهرا (س) در هفته ۲ مرتبه بر سرا مزار وی می‌رفتند. همچنین حضرت محمد (ص) بر زیارت کوه احد و مزار حضرت حمزه تأکید بسیار داشتند.

منبع: آنا

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار