کارشناس مسائل بین‌الملل:

مهم‌ترین اولویت سیاست خارجی دولت آینده چه خواهد بود؟

ابوالفتح برجام و مسائل مرتبط با برجام را مهم‌ترین موضوع سیاست خارجی دولت آینده در ایران دانست و گفت: دولت آینده در همان ریلی حرکت خواهد کرد که از قبل در سطوح عالی تصمیم گیری شده است.
کد خبر: ۴۵۹۲۰۲
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵ - 28May 2021

مهمترین اولویت سیاست خارجی دولت آینده چه خواهد بود؟

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «امیرعلی ابوالفتح» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگویی درباره اولویت‌های سیاست خارجی در دولت آینده و احتمال تغییر در رویکرد‌ها و سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی اظهار داشت: قطعاً کسی که مسئول قوه مجریه در کشور است بر سیاست خارجی اثرگذار است، چون وزارت امور خارجه یکی از مهم‌ترین نهاد‌های شکل دهنده سیاست خارجی زیر نظر دولت کار می‌کند، اما با توجه به صحبت رهبری در روز قدس به‌عنوان مدیر ارشد و رهبر نظام که تأکید کردند، سیاست خارجی در شورا‌های بالادستی مشخص می‌شود و وزارت خارجه مجری است، پس تغییر دولت به معنای تغییر رویکرد‌ها لزوماً نیست.

وی ادامه داد: البته از یک منظر شاهد تغییراتی به‌ویژه در تاکتیک‌ها خواهیم بود. اما چون در شورای عالی امنیت ملی مباحث کلان بحث و تصمیم سازی می‌شود و افراد دیگر از جمله روسای سایر قوا در این بخش هستند ما شاهد یک تحول بنیادی در رویکرد‌ها و سیاست‌ها نخواهیم بود، مگر اینکه یک تفاهم اجماعی در این شورا اتفاق افتد و در نهایت مسأله به تائید رهبری برسد و برای اجرا اعلام شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: در رابطه با تعامل با آمریکا و آینده مذاکرات هسته‌ای و مباحث منطقه و سیاست امنیتی ایران بعد از انتخابات شاهد تحول معناداری نخواهیم بود، اما در حوزه‌های دیگر شاید تغییراتی ایجاد شود. در عین حال از الان نمی‌توان قضاوت کرد که روند تعاملات در سیاست خارجی کشور بهتر یا بدتر می‌شود چرا که باید دولت روی کار بیاید و چند ماهی کار‌ها را پیش ببرد تا ببینیم سمت و سو و جهت گیری‌ها به چه شکل خواهد شد.

ابوالفتح مهم‌ترین و اولویت‌دارترین مسأله در سیاست خارجی کشور را بحث برجام و موضوعات مرتبط با برجام دانست و گفت: برجام یک مسأله است، اما ارتباط با آمریکا یا پیشبرد مذاکرات با عربستان و تحولات منطقه هم مورد توجه است و این‌ها بی‌ارتباط با بحث برجام نیستند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها