مدرس دانشگاه الخلیل فلسطین در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

سازمان‌های حقوق بشر بی‌فایده هستند/ ابراز همدردی ملت‌ها برای فلسطینی‌ها کافی است

«محمد ابوریش» گفت: سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر بی‌فایده هستند. هیچ کدام از فلسطینی‌ها به این سازمان‌ها اعتقادی ندارند؛ چون معتقدند کسی به حرف شما گوش نمی‌دهد، مگر اینکه شما خودتان به قدر کفایت قوی باشید.
کد خبر: ۴۵۹۲۷۹
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۳:۴۴ - 29May 2021

سازمان‌های حقوق بشر بی‌فایده هستند/ ابراز همدردی ملت‌ها برای ما کافی استگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: حملات گسترده نوار عزه و منطقه شیخ جراح در فلسطین اشغالی در روز‌های اخیر که البته بی‌جواب هم نماند، بهانه‌ای شد تا با یکی از مدرسین رشته‌ عکاسی، فیلمبرداری و تدوین دانشگاه الخلیل که چهار سال در بند اسرائیلی‌ها بود، مصاحبه‌ای ترتیب داده شود تا از شرایط زندگی در ایام اخیر در فلسطین اشغالی مورد بحث و بررسی قرار گیرد که در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید؛

دفاع‌پرس: لطفا خودتان را معرفی بفرمایید.

من محمد ابوریش اهل شهر الخلیل از کرانه باختری رود اردن در فلسطین هستم. مدرس دانشگاه الخلیل.

دفاع‌پرس: آیا شما سابقه مبارزه علیه اسرائیل و دستگیری توسط نیروهای صهیونیستی را داریید؟

بله، چهار سال در زندان‌های اسرائیل بودم. پدر، مادر و برادرانم هم سابقه ی دستگیری دارند.

دفاع‌پرس: آیا در میان آشنایان و دوستانتان هم کسانی هستند که سابقه مبارزه و دستگیری داشته باشند؟ لطفا توضیح دهید.

بله، همانطور که گفتم همه برادرانم به علاوه پدر و مادرم سابقه بازداشت دارند. دوستان زیادی هم دارم که سابقه  حبس در زندان‌های اسرائیل را دارند.

دفاع‌پرس: رفتار صهیونیست‌ها و نیرو‌های اسرائیلی را در روز‌های اخیر چگونه بود؟

اسرائیل از بدو تاسیس چه می‌گوید؟ اسرائیل سعی میکند تا زمین‌های فلسطینیان را اشغال کند. آن‌ها برنامه‌هایی دارند که از سال ۱۹۴۸ در حال عملی کردن آن برنامه‌ها هستند. در سالیان اخیر روند یهودی‌سازی اراضی فلسطینی شدت گرفته است؛ یعنی از زمانی که ترامپ رئیس جمهور آمریکا شد. ضمنا موقعیت داخلی فلسطین هم به آن‌ها کمک کرد تا به سادگی برنامه‌های خود را اجرایی کنند. تا زمانی که (برخی از) فلسطینی‌ها ساکت باشند تلاش بیشتری برای کنترل و تصاحب اراضی فلسطینی صورت می‌پذیرد. طی یک ماه اخیر اشغالگران از جمله ارتشی‌ها، مهاجرین و سازمان‌ها تلاش کردند تا کنترل محله‌ی شیخ جراح را به دست بگیرند. آن‌ها تصمیم گرفته‌اند تا فلسطینیان را با استفاده از کودتای نظامی، قدرت و اسلحه از خانه‌های خود بیرون کنند. حال چرا شیخ جراح؟ محله‌ی شیخ جراح حد وسط شمال و جنوب اورشلیم واقع شده است. اگر آن‌ها این منطقه را کنترل کنند، هیچ فلسطینی‌ای به سادگی نمی‌تواند از شمال به جنوب برود.

طی یک ماه گذشته نیرو‌های اشغالگر به فلسطینیان ساکن محله‌ی شیخ جراح آخرین هشدار‌ها را جهت تخلیه‌ی خانه‌هایشان و تحویل آن‌ها به مهاجران را داده‌اند و عملا تخلیه‌ی فلسطینی‌ها آغاز شده است. این مساله مردم فلسطین را وادار می‌کند تا با مهاجرین و پلیس صهیونیستی وارد درگیری شوند.

ابتدا خشونت علیه مردم ساکن محله‌ی شیخ جراح آغاز می‌شود، سپس با افزایش خشونت نیرو‌های صهیونیستی به تمامی ساکنین اورشلیم (بیت المقدس) تسری پیدا می‌کند. مردم از کرانه‌ی باختری رود اردن و غزه استمداد می‌طلبند؛ و در آن موقع است که انتفاضه از سراسر سرزمین‌های فلسطینی از جمله غزه، بیت المقدس و کرانه‌ی باختری رود اردن شکل می‌گیرد. کما اینکه نخستین انتفاضه در سال ۱۹۴۸ شکل گرفت.

دفاع‌پرس: عملکرد کدامیک از نیرو‌های سازماندهی شده فلسطینی طی روز‌های اخیر چشمگیرتر بوده است؟

قدرتمندانه‌ترین واکنش‌ها از غزه صورت می‌پذیرد. پس از سال ۲۰۰۶ یعنی از زمانی که غزه خانه‌ی مقاومت شده است و حماس در نقطه‌ی مقابل کرانه‌ی باختری رود اردن کنترل را به دست گرفته است، دولت فلسطینی ابو مازن جلوی مقاومت را می‌گیرد و سلاح‌های جنبش‌هایی مانند حماس، جهاد اسلامی و... را تحت کنترل خود دارد. مقاومت در حال افزایش توان خود است. از آخرین جنگی که رخ داد (مقاومت) متکی به خود و البته کمک‌هایی بود که از ایران و دیگر کشور‌ها بوده است. این گسترش مقاومت را به حدی از توانایی رساند تا قدرت شلیک موشک در هر منطقه‌ای فلسطین با برد ۲۵۰ کیلومتر داشته باشد. به علاوه، هواپیما‌های بدون سرنشینی که اطلاعات جمع آوری می‌کنند بسیاری از اهداف را در زمان جنگ بمباران می‌کنند.

در جنگ اخیر چهره‌ی اسرائیل به‌عنوان قدرت شکست ناپذیر نابود شد و نیرو‌های مقاومت توانستند جنگ را به مناطق تحت سیطره‌ی اسرائیل بکشانند. معمولا اسرائیل سعی می‌کند جنگ را از خود دور کند تا خسارت کمتری را متحمل شود، اما این بار حماس و جهاد اسلامی جنگ را به مناطقی کشاندند که تحت کنترل صهیونیسم بود و خسارت‌های زیادی به زیرساخت‌های اسرائیل وارد کردند؛ و این باعث شد تا همه‌ی صهیونیست‌ها در طول روز‌های جنگ زیر آتش بار باشند.

دفاع‌پرس: کدام رسانه‌های جهان اسلام توانستند نقش حیاتی را در بازتاب اخبار و وقایع روز‌های اخیر ایفا کنند؟

در جهان عرب اکثرا الجزیره و الاقصی را تماشا می‌کنند.

دفاع‌پرس: پیام شما برای دیگر مسلمانان چیست؟

من فکر می‌کنم تعامل مسلمانان بسیار خوب بوده است، اما موقعیت دولت‌ها از انتظارات مسلمانان فاصله دارند. ما مطلعیم که (برخی) دولت‌ها با ماهیت وجودی اسرائیل در رابطه هستند ما هم از آنها انتظاری نداریم. ابراز همدردی ملت‌ها برای ما کافی است.

دفاع‌پرس: پیام شما برای سازمان‌های بین المللی حقوق بشر چیست؟

سازمان‌های بین المللی حقوق بشر بی‌فایده هستند. هیچ کدام از فلسطینیان به این سازمان‌ها اعتقادی ندارند. ما معتقدیم کسی به شما گوش نمی‌دهد مگر اینکه شما خودتان به قدر کفایت قوی باشید؛ و کسی که در کنار صهیونیست‌ها بماند می‌تواند زمین (و زندگیش) را هم به آن‌ها تقدیم کند، ولی اجازه ندارد زمین و دارایی ما را تقدیم صهیونیست‌ها بکند.

گفت‌وگو از علی عبدالصمدی

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها