دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

همه چیز درباره اسناد شهدای موجود در بنیاد شهید

به گفته مسوولان بنیاد شهید ۹ میلیون سند از شهدا در اداره اسناد این نهاد وجود دارد که برای الکترونیکی کردن آنها اقداماتی در حال انجام است.
کد خبر: ۴۵۹۵۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۴:۴۰ - 31May 2021

همه چیز درباره اسناد شهدای موجود در بنیاد شهیدبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سیده فاطمه سادات کیایی؛ اسناد، بخشی از گذشته و تاریخ یک واقعه با تکیه بر مدارک و آثار به جای مانده هستند که نقش مهمی در ثبت درست وقایع دارند. اسناد از این جهت می‌توانند کاربردی باشند که در گذر ایام به کمک محققان و تاریخ‌نویسان می‌آیند تا از تحریف یک واقعه تاریخی جلوگیری کنند.

بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در بخش معاونت فرهنگی خود اداره اسنادی دارد که هم‌اکنون مسوول آن رحیم نریمانی از فرزندان شهدای دفاع مقدس است. این مرکز با دارا بودن ۹ میلیون سند آرشیو خوبی از یادگاری‌ها، خاطرات و تاریخ دفاع مقدس است. اسنادی که می‌تواند با قرارگرفتن در دست محققین و نویسندگان به صورت کاربردی نیاز‌های روز جامعه در خصوص تبیین ابعاد مختلف شخصیتی و رفتاری شهدا را در قالب‌های گوناگون هنری و نوشتاری به مخاطبان امروز و نسل جوان آینده عرضه کند. شاید یکی از مهمترین اهداف این اداره نیز همین موضوع است که چندی پیش سردار یعقوب سلیمانی معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید نیز به آن اشاره کرد و گفت: «اسناد شهدا در بایگانی بنیاد شهید و امور ایثارگران وجود دارد و فقط نیازمند کاربردی کردن این اسناد هستیم که این کار هم‌اکنون در بنیاد شهید در حال اجراست.»

کار ثبت خاطرات ۵۰ هزار تن از والدین شهدا باقی مانده است

با هدف کاربردی کردن اسناد بنیاد شهید به دنبال دیجیتالی کردن اسناد حرکت کرده است تا استفاده از این اسناد آسانتر و در دسترس‌تر باشد اقدامی که مراکز زیادی در حوزه اسناد انجام داده و یا در حال انجام هستند تا از از بین رفتن این اسناد جلوگیری کرده و گامی در راستای ماندگاری بیشتر آن بردارند.

بخشی از اسناد مربوط به شهدا شامل خاطرات والدین شهدا می‌شود. تاکنون کار ثبت خاطرات ۴۰ هزار تن از والدین شهدا انجام شده و کار خاطره نگاری از ۵۰ هزار تن از والدین شهدا باقی مانده است. این در حالیست که هر ساله نزدیک به ۱۰ هزار تن از والدین شهدا دار فانی را وداع گفته و از دنیا می‌روند که این آمار‌ها لزوم توجه و سرعت بیشتر در انجام این کار مهم را گوشزد می‌کند ‎کند تا هرچه سریعتر خاطرات والدین شهدا ثبت و ضبط شود.

از عکس تا خاطرات جانبازان ۷۰ درصد

نریمانی عنوان کرده است که حوزه اسناد شهدا دارای دو بخش اسناد شفاهی و اسناد مربوط به شهدا است. در قسمت اسناد شفاهی خاطرات و صحبت‌های آن دسته از ایثارگران عزیزی که در قید حیات هستند جمع‌آوری می‌شود که گروه‌هایی، چون والدین معظم شهدا، جانبازان و آزادگان را در برمی‌گیرد. بر اساس قانون، بنیاد شهید و امور ایثارگران متولی جمع‌آوری و نگهداری این اسناد است و این اسناد به صورت دیجیتال تبدیل شده‌اند. این اسناد در قالب کتاب‌ها و آثار مختلف منتشر می‌شوند تا به صورت کاربردی در اختیار عموم قرار گیرند و مفاهیم مربوط به ایثار و شهادت به خوبی منتقل شود.

یکی از اقدامات بنیاد شهید برای الکترونیکی کردن و در دسترس قرار دادن اسناد تحت وب کردن این آثار است. طرحی که «اسناد افتخار» نامگذاری شده و شامل خاطرات والدین شهدا و جانبازان ۷۰ درصد است. علاوه بر این بخش دیگر اسناد موجود در بنیاد شهید تصویر و عکس‌های شهداست که شامل ۲۳۰ هزار تصویر شهید است.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار