از سوی انتشارات خط مقدم؛

«از فرانکفورت تا رقه» به زودی منتشر می‌شود

کتاب «از فرانکفورت تا رقه» مصاحبه‌های هادی معصومی زارع با اعضای القاعده و داعش، به‌زودی از سوی انتشارات خط مقدم منتشر و راهی بازار نشر می‌شود.
کد خبر: ۴۶۰۱۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰ - 03June 2021

«از فرانکفورت تا رقه» منتشر می‌شودبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «از فرانکفورت تا رقه» دربردارنده بخشی از ده‌ها مصاحبه با جهادگرایان سلفی و خانواده‌های ایشان است که نویسنده برای دستیابی به هریک از آن‌ها، سختی‌ها و ناملایمات زیادی را به جان خریده و کجا‌ها که سرک نکشیده است؛ برای برخی حتی تا دم مرگ؛ تا آغوش انتحاری‌ها و قناصه‌ها؛ آن هم در کشوری که در بوق و کرنا کرده‌اند تیول ایران است.

پژوهشگر، در تمامی این مصاحبه‌ها، محور‌های مختلفی در حوزه­ مطالعات جهادگرایی سلفی و برخی تحولات جامعه­‌شناختی عراق را مدنظر داشته و از طریق دیالوگ با مصاحبه‌­شوندگان کوشیده است از لابه‌­لای گفته­‌هایشان، برای آن‌ها پاسخی بیابد.

نویسنده این اثر تلاش کرده به موازات مطالعات کتابخانه‌ای و کاوش در تولیدات مکتوب، دیداری و شنیداری جهادگرایان سلفی، پا به عرصه کارزار گذارد و تلاش کند دریافتی مستقیم و دست‌ اول از این جنبش‌ها به‌دست آورد.

برای نگارنده این اثر مهم بوده بداند که زندگی فردی و تشکیلاتی یک عضو داعش چه رنگ‌وبویی دارد؛ آیا او از ابتدا این‌گونه بوده یا به‌تدریج تغییر کرده یا ناگهان؛ آیا برای باور و ایمان می‌جنگد یا پول و قدرت یا شور و حماسه و هیجان؟!

معصومی زارع، گاه برای ایجاد احساس همدلی، چندین روز و شب را با برخی از متهمان در زندان‌های عراق زندگی کرده و با آن‌ها هم‌صحبت و هم‌سفره شده و در کنارشان سر بر بالین گذاشته است؛ گونه‌ای از مشارکت غیر مستقیم در طبقه پژوهش‌های کیفی!

هادی معصومی زارع؛ پژوهشگر مطالعات خاورمیانه است که حضور میدانی فعالی در بحران‌های چندساله اخیر در کشور‌های عراق، سوریه و لبنان داشته و کوشیده است تا از فراخور مشاهده و مشارکت مستقیم در تحولات این دو کشور به درک صواب از آن نزدیک‌تر شود.

حاصل این سفر‌ها تاکنون چندین کتاب، گزارش و مقاله همچون کتاب «روایت جذب» با موضوع علل و اسباب گرایش به جنبش‌های جهادگرای سلفی، کتاب «جنبش‌های فروملی؛ از واگرایی تا همگرایی» با موضوع بررسی تجربه حیات مشترک امل و حزب‌الله لبنان، کتاب «جهان‌بینی جغرافیایی سلفیت جهادی و نظم ژئوپلیتیک آسیای غربی» گزارش راهبردی چکش موازنه در برسازی نظم سیاسی سوریه، گزارش راهبردی الزامات و سازکار‌های همگرایی اسلام‌گرایان و جامعه علویان ترکیه و گزارش راهبردی از تقریب اقناعی تا تقریب ساختاری، بوده است.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار