مدیرکل بنیاد شهید استان البرز:

قیام ۱۵ خرداد هیمنه حکومت شاهنشاهی را در هم شکست

«رستمیان» گفت: پس از قیام ۱۵ خرداد هیمنه حکومت شاهنشاهی در هم شکسته شد و همان حرکتی که در ۱۵ خرداد ۴۲ شکل گرفت، در بهمن ۵۷ باعث سقوط حکومت شاه و پیروزی انقلاب اسلامی شد.
کد خبر: ۴۶۰۵۱۶
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹ - 05June 2021

قیام 15 خرداد هیمنه حکومت شاهنشاهی را در هم شکست«سلیمان رستمیان»، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در کرج اظهار داشت: پس از موضع‌گیری‌های امام خمینی (ره) در رابطه با کاپیتولاسیون و دستگیری ایشان توسط رژیم شاه، اعتراضاتی توسط مردم قم، تهران و ورامین صورت گرفت که منجر به شهادت تعدادی از مبارزان شد و بدین ترتیب قیام ۱۵ خرداد صورت گرفت که سرآغاز انقلاب اسلامی و نقطه عطفی در این انقلاب بود که به رهبری امام خمینی (ره) شکل گرفت.

وی با اشاره به فرمایش امام خمینی (ره) که فرمودند: «من ۱۵ خرداد را برای همیشه عزای عمومی اعلام می‌کنم» عنوان کرد: پس‌ازآنکه واکنش‌های زیادی علیه حاکمیت شاهنشاهی صورت گرفت و منجر به اعتراضاتی از سوی مراجع تقلید و کشورهای اسلامی شد امام را دستگیر و تبعید کردند. بنابراین، این تاریخ، یادآور جریانات زیادی در کارنامه انقلاب است و هرگز فراموش نمی‌شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز در تشریح اهداف این قیام اضافه کرد: استکبارستیزی، مبارزه با طاغوتیان زمانه و رژیم شاه که دست‌نشانده حاکمیت استکبار در ایران بود، ازجمله مهم‌ترین اهداف قیام ۱۵ خرداد بود که به رهبری امام خمینی (ره) و به‌منظور پیشرفت جریان اسلام و حاکمیت اسلامی صورت گرفت.

رستمیان، رهبری امام خمینی (ره) و وجود توده‌های مردم در بخش‌های مختلف و شهادت‌طلبی و ازخودگذشتگی را یکی از رموز ماندگاری قیام مردم در ۱۵ خرداد ۴۲ دانست و اذعان داشت: ایثار و شهادت نیز از دیگر مؤلفه‌های ماندگاری این خروش است. اسلام از آغاز با جریان‌هایی همسو بوده که در طول تاریخ منشأ حرکت‌ها و شهادت‌طلبی بودند.

وی تأکید کرد: قیام ۱۵ خرداد حرکتی را آغاز کرد و رفته‌رفته در زمینه مبارزه با رژیم طاغوت آگاهی بخشید و پس از آن، جوانانی از سراسر ایران برخاستند و با اندیشه اسلامی به مبارزه پرداختند و عده کثیری به شهادت رسیدند و این‌گونه بود که پس از قیام ۱۵ خرداد هیمنه حکومت شاهنشاهی در هم شکسته شد و همان حرکتی که در ۱۵ خرداد ۴۲ شکل گرفت، در بهمن ۵۷ باعث سقوط حکومت شاه و رژیم پهلوی و در نهایت پیروزی انقلاب اسلامی شد.

رستمیان در بیان نقش امام خمینی (ره) در قیام ۱۵ خرداد با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که بارها فرمودند که: «این انقلاب، بی نام خمینی در هیچ جای جهان شناخته شده نیست» خاطرنشان کرد: در جریان تمام انقلاب‌های دنیا، پس از ائمه اطهار (ع) و معصومین، امام شاید تنها فردی بودند که اندیشه خود را بر مبنای تفکر شیعی بنا نهادند و حرکتی را آغاز کردند و با تلاش و اتکایی که به خداوند متعال داشت، به قول خودشان، به تکلیف خود عمل کردند و به نتیجه‌ای که می‌خواستند، رسیدند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز با بیان اینکه نقش امام محوری‌ترین نقش در شکل‌گیری و پایداری این انقلاب بود و امروز نیز پایه و بنیان انقلاب ماست که مبنای آن با نام و یاد ایشان در جهان ترویج پیدا کرده و در حال توسعه است، افزود: حضرت امام خمینی (ره) یک شخصیت استثنایی در تاریخ ایران و ادوار پس از ائمه اطهار (ع) بودند. تاریخ گواهی خواهد داد که امام برای رضای خدا و با توکل به او و البته با همراهی مردم انقلاب را به پیروزی رساندند.

وی در خصوص نقش زنان در قیام ۱۵خرداد بیان داشت: در جریان سرنگونی رژیم طاغوت، تجهیز و پیروزی انقلاب و نیز دوران دفاع مقدس، بانوان نقش مؤثر و بی‌بدیلی داشتند و از همان ۱۵ خرداد ۴۲ که حضرت امام مبارزه را علنی و انسان‌های آزاده عالم و ایران را به مبارزه با رژیم ستمشاهی دعوت کردند، بانوان حتی در راهپیمایی‌ها نیز پا به پای مردان حضور داشتند و نقش خود را به‌درستی ایفا کردند و برخی نیز در ۱۵ خرداد به شهادت رسیدند.

رستمیان ادامه داد: بانوانی را می‌شناسیم که حتی در میدان مبارزات مسلحانه به‌صورت مستقیم وارد عمل شدند و از آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب دفاع کردند بنابراین باید بپذیریم که بخش عمده‌ای از فعالیت‌های فرهنگی جامعه ما توسط بانوان انجام می‌شود و بانوان پرتلاش و مؤمنه ایرانی نقش بسیار مؤثری در همه زمینه‌ها ایفا می‌کنند.

وی در خصوص ویژگی‌های نهضت امام خمینی تأکید کرد: نهضت امام بر پایه‌های مذهبی بنا شده بود و انقلابی را تشکیل داد که تفاوت آن با دیگر انقلاب‌های جهان این بود که از میان توده‌های مردم، مستضعفان و پابرهنگان شکل گرفت و با شکل‌گیری آن، همه توده‌های مظلومین و کسانی که توسط حکام آن زمان مورد ظلم قرار گرفته بودند به سمت اسلام گرایش پیدا کردند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز ابراز کرد: در انقلابی که بنیان‌گذار آن امام راحل بود، کسانی با ایشان همراه شدند که جزو مستضعفین بودند و مستکبران و زورگویان در آن جایی نداشتند. در واقع انقلاب ما یک انقلاب مردمی، مذهبی و استکبارستیز بود که رهبر آن نیز مذهبی، مرجع تقلید و متفاوت از دیگران بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها