حقوقدان ترکیه‌ای:

اندیشه‌های امام خمینی (ره) درباره قدس از گفتار به عمل تغییر کرده است

«امین گونش» حقوقدان ترکیه‌ای با اشاره به تأثیر رویکرد امام خمینی (ره) بر روی تحولات اخیر قدس گفت که اندیشه‌های امام خمینی درباره قدس از گفتار به عمل تغییر کرده است.
کد خبر: ۴۶۰۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹ - 05June 2021

اندیشه‌های امام خمینی درباره قدس از گفتار به عمل تغییر کرده استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، شاید زمانی که مقام‌های صهیونیستی از انقلاب ایران به عنوان «زلزله قرن» یاد کردند، کمتر کسی به عمق تأثیرگذاری این انقلاب در آینده رویدادهای منطقه‌ای پی برد. حداکثر درکی که از هشدارهای مراکز امنیتی غرب و اسرائیل به انقلاب ایران وجود داشت، این بود که انقلاب ایران در مرزهای این کشور باقی نمی‌ماند و فرهنگ سیاسی کشورهای دیگر بویژه منطقه را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

غرب معتقد بود که انقلاب اسلامی ایران در محتوای خود دربردارنده مفاهیم خطرناکی است که نه تنها ملت‌های منطقه را آگاه خواهد کرد بلکه منافع و نیز امنیت پیرامونی آن بویژه رژیم صهیونیستی هم تهدید خواهد شد.

به مناسبت سالروز رحلت امام خمینی، رهبر و بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران گفتگویی با «امین گونش» حقوقدان ترکیه‌ای صورت گرفته است که در ادامه می‌خوانید:

اندیشه امام خمینی (ره) و نقش وی در رد نظریه وابستگی به شرق و غرب را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

قبل از آنکه امام راحل (ره) حکومت جمهوری اسلامی را تأسیس کند ما در جهانی زندگی می‌کردیم که دو قطبی بود. امپریالیسم، جهانی همانند دو زندان برای بشریت ساخته بود که درهای آنها فقط به روی هم باز می‌شد. این زندان یا سوسیالیسم بود و یا کاپیتالیسم؛ در حالی که این دو هیچ فرقی باهم نداشتند. جهان اسلام نیز در میان این دو زندان محبوس مانده بود.

به نام نجات اسلام شعارهایی سر می‌دادیم اما راه نجات اسلام را نمی‌دانستیم. بسیاری از افرادی که دیدگاه آمریکایی داشتند مدت‌ها عنوان می‌کردند: انقلابی که توسط امام خمینی رخ داده با حمایت اتحاد جماهیر شوروی بوده است.

هر چند ما نیز همانند امام، شعار نه شرقی و نه غربی سر می‌دادیم اما به ظن خود فکر می‌کردیم پشت موفقیت امام در به سرانجام رسیدن انقلاب، اتحاد جماهیر شوروی ایستاده است. دلیل این تفکر هم این بود که بیشتر از آنکه خاک کشورمان تحت اشغال باشد افکارمان محصور شده بود.

در حالی که امام خمینی (ره) با انقلابی که در ایران انجام داد و با شعار «نه شرقی و نه غربی» مردم ایران را آزاد کرد. ایشان همچنین انقلابی عظیم در ذهن ما ایجاد کرد. او ذهن جوانان امت را از اشغال و غل و زنجیر نجات داد. البته برخی از مغزهای متحجر در مدت طولانی نمی‌خواستند آن را باور کنند، بنابراین آنها با آمریکا همکاری می‌کردند.

ما به کسانی که می‌خواهند اصرار داشته باشند که جهان هنوز دو قطبی است می‌گوئیم که بله جهان دو قطبی است؛ در یک سو انقلاب اسلامی که نمایانگر مستضعفان جهان و در سوی دیگر امپریالیسم جهانی و صهیونیسم است.

جهان غرب پس از تأسیس جمهوری اسلامی ایران توسط امام خمینی به این نتیجه رسیده بود که انقلاب اسلامی و اندیشه‌های امام‌خمینی موجب آگاهی جهان اسلام در احقاق حقوق فلسطین و در نتیجه تحت تأثیر قرار گرفتن منافع رژیم صهیونیستی خواهد شد. تأثیر این رویکرد امام را در تحولات اخیر قدس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بیت‌المقدس در طول تاریخ میان کافران و مؤمنان قرار گرفته است. برای نمونه حضرت عیسی یهودیانی که دین خود را تحریف می‌کردند به منطقه بیت‌المقدس فرستاده بود. قبل از اینکه اسرائیل در این منطقه ایجاد شود مسلمانان سنی و شیعه در اینجا کنفرانس برگزار می‌کردند و با هدف مقابله با امپریالیسم جهانی در حال تلاش برای تقریب مذاهب بودند.

حتی قبل از اشغال بیت‌المقدس، عالمان کشورهای اسلامی در برابر حمله احتمالی در حال آماده‌باش بودند. امام راحل (ره) به محض پیروزی انقلاب اسلامی اولین کاری که کرد این بود که رژیم اشغالگر اسرائیل را به رسمیت نشناخت، سفارتخانه آن را تعطیل کرد و آخرین جمعه ماه رمضان را به عنوان «روز جهانی قدس» اعلام کرد.

می‌توانیم تأثیر رویکرد امام خمینی (ره) بر روی تحولات اخیر قدس را به طور خلاصه این طور بیان کنیم:

آ) اندیشه‌های امام خمینی (ره) درباره قدس از گفتار به عمل تغییر یافته است.

ب) امام خمینی (ره) در انتفاضه اول به مردم مظلوم فلسطین فرمودند: «قیام کنید، مقاومت کنید پیروز می‌شوید، زیرا چیزی برای از دست دادن ندارید» به دنبال این فراخوان انتفاضه اول آغاز شد و رژیم صهیونیستی به طور جدی متزلزل شد.

پ) شکل‌گیری انقلاب اسلامی توسط امام خمینی (ره) پایان یک دوره و آغاز یک دوره جدید را برای رژیم اشغالگر صهیونیستی رقم زد. دوره گسترش، رشد و تعرض آنها به پایان رسیده بود و وارد دوره رکود، افول و دفاع شده بودند.

ت) امام خمینی (ره) با عمل به این حرف که «رژیم صهیونیستی فقط زبان زور را می‌فهمد»، برای آزادسازی قدس ارتشی نظامی به نام نیروی قدس ایجاد کرد که این در نوع خود بی سابقه است. جمهوری اسلامی به کمک مستضعفان در سراسر جهان می‌شتابد و بخشی از ارتش خود را فقط برای آزادسازی قدس اختصاص می‌دهد. این موضوعی است که ما به آن غبطه می‌خوریم.

ث) فرمانده شهید این ارتش سپهبد قاسم سلیمانی در مدت کوتاهی مقاومت فلسطین را از «عصر حجر به عصر موشک» وارد کرد.

ج) با تشکیلاتی متشکل از مستضعفان و مظلومان و جوانانی از ادیان و کشورهای مختلف جبهه مقاومت ایجاد شد. این جبهه نور چشم امت و امید مستضعفان است.

چ) پیروزی «شمشیر قدس» شیرین‌ترین و بارزترین ثمره کاری است که امام خمینی (ره) آغاز کرده است.

دوراندیشی امام خمینی (ره) را نسبت به تحولات آینده جهان اسلام چگونه می‌بینید؟

بذرهای کاشته شده توسط امام خمینی در همه جا در حال جوانه زدن است. مبارزه کسانی که دوستان امام راحل را دوست و دشمنان ایشان را دشمن خود می‌دانند با کسانی که در خدمت صهیونیسم هستند ادامه دارد. پیروزی متعلق به کسانی است که ایمان دارند و ان شاءالله پیروزی نزدیک است.

کسانی که سعی کردند جنبش آغاز شده توسط امام خمینی (ره) را با فتنه سوریه آلوده کنند، به ویژه کسانی که انقلاب را به فرقه گرایی متهم کردند، بار دیگر با اظهارات فرماندهان قدس رسوا شدند.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار