یادداشت/ امیر سهرابی

تداوم ولایتمداری در ارتش، از پیروزی انقلاب تا امروز

افسران جوان امروز، حتی ولایتمدارتر از نسل قبلی افسران و پیشکسوتان ارتشی دفاع مقدس، آماده جانفشانی در راه وطن و محقق ساختن دستورات فرمانده معظم کل قوا هستند و اگر علاقه ارتش به امام خامنه‌ای بیشتر از علاقه فرماندهان شهید ما به امام (ره) نباشد، بدون شک کمتر نیست.
کد خبر: ۴۶۰۵۲۲
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۵۰ - 06June 2021

گروه استان‌های دفاع‌پرس ـ امیر سرتیپ «نبی سهرابی» جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس؛ یکی از بارزترین ویژگی‌های رهبری امام خمینی (ره)، شناخت گسترده و همه‌جانبه معظم له از شخصیت‌ها، جریان‌ها و امور کشور بود و در این راستا، شاید بتوان با قاطعیت ادعا کرد که امام راحل بیشتر از همه شخصیت‌های انقلابی، با فضای فکری افسران ارتش آشنا بودند و این امر به دلیل ارتباطات گسترده‌ای بود که افسران شاخص ارتش نظیر شهیدان صیاد شیرازی، فلاحی و قرنی با بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی داشتند. به همین دلیل هم بود که همواره در منویات معظم له به روشنی تأکید می‌شد که حساب بعضی از فرماندهان ارشد خائن و وابسته ارتش شاهنشاهی از حساب بدنه مؤمن و خداجوی افسران و کارکنان جداست.

وقتی منافقین و کمونیست‌ها شعار انحلال ارتش و تشکیل ارتش بی‌طبقه توحیدی را سر می‌دادند، این امام بود که با بصیرت الهی خود وارد عمل شد و در 29 فروردین 1358 ضمن نفی نظریات مبتنی بر انحلال، پیام تاریخی خود را به این شرح صادر کرد و فرمود که «ارتش از ملت است و این پشتیبانی دوطرفه باید وجود داشته باشد». این موضوع علاقه بدنه ارتش را به امام دوچندان کرد و ماحصل این تدبیر بنیان‌گذار کبیر انقلاب در جنگ تحمیلی مشخص شد و همگان شاهد بودند که افسران و فرماندهان انقلابی وآحادکارکنان ولایتمدار ارتش با چه اشتیاق و شجاعتی پا به میدان گذاشتند و تا آخرین نفس در برابر هجمه ناجوانمردانه صدام و هم پیمانان غربی و عربی‌اش ایستادگی کردند.

تربیت در ارتش بر مبنای نظم، انضباط و تبعیت از دستورات فرمانده است و بر این مبنا، پس از ارتحال بنیان‌گذار کبیر انقلاب و داغدار شدن فرزندان انقلابی معظم له در قسمتهای های مختلف نیروهای مسلح، فرماندهان ارتش هم به تبعیت از حکم مجلس خبرگان رهبری در خصوص انتخاب حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای، پیروی از منویات حضرت آقا را در دستور کار خود قرار دادند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در دوران دفاع مقدس نماینده امام در شورای عالی دفاع بودند و به موجب این جایگاه، گزارش‌های متقن و مستدلی درباره چرایی و فلسفه لزوم حفظ ارتش و جلوگیری از انحلال آن را به امام تقدیم کردند که در نهایت به تصمیم‌گیری تاریخی بنیان‌گذار کبیر نظام اسلامی در حمایت از فرزندان انقلابی‌شان در ارتش انجامید ولذا اگر در خصوص پیام تاریخی امام و حمایتشان از ارتش سخن می‌گوییم، نباید از تدابیر حکیمانه و حمایت‌های پدرانه رهبر معظم انقلاب در آن ایام غافل شویم.

از سوی دیگر، شاید بتوان گفت که صمیمیت رابطه امام خامنه‌ای و شهید صیاد شیرازی یکی از بارزترین مصادیق ارتباط گسترده معظم له با ارتش از سال‌های دور بوده است. هنگامی که بنی صدر، شهید صیاد شیرازی را تنبیه کرد و از فرماندهی قرارگاه غرب ارتش کنار گذاشت، رهبر معظم انقلاب تنها مأمن و مرجعی بود که از صیاد دل‌ها حمایت کرد و لذا اگر می‌گوییم که بازگشتن شهید صیاد شیرازی به فرماندهی نزاجا، به حکم مستقیم حضرت امام بود، باید این موضوع را هم مورد تأکید قرار دهیم که فرماندهی این شهید والامقام از سال 1360 به فرماندهی نزاجا نیز به تدبیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب روی داده است.

در شرایط فعلی به واقع می‌توان گفت یک تغییر نسل در بدنه ارتش ایجاد شده و امروز ما شاهد حضور افسرانی هستیم که از نسل چهارم انقلاب هستند و حتی تاریخ تولد آن‌ها بعد از پذیرش قطعنامه و پایان جنگ تحمیلی است. با این وجود، این تغییر نسل نه تنها باعث ایجاد شکاف در ارتباط افسران جوان ارتش با مبانی انقلاب و روحیه ولایتمداری آنان نشده است بلکه به جرئت می‌توان اذعان کرد که افسران جوان امروز، شاداب‌تر، آموزش‌دیده‌تر و حتی ولایتمدارتر از نسل قبلی افسران و پیشکسوتان ارتشی دفاع مقدس، آماده جانفشانی در راه وطن و محقق ساختن دستورات فرمانده معظم کل قوا هستند و اگر علاقه ارتش به امام خامنه‌ای در حال حاضر، بیشتر از علاقه فرماندهان شهید ما به امام نباشد، بدون شک کمتر نیست. در این رابطه، 40 سال حضور مستمر امام خامنه‌ای در دانشگاه‌های افسری ارتش و اعطای سردوشی ودرجه به دانشجویان نخبه این دانشگاه‌ها، پدیدآورنده صحنه‌های جاودانه‌ای از عشق و ارادت جوانان آینده‌ساز ارتش به شخصیت پدرانه امام خامنه‌ای بوده است.

یقیناً 14 خرداد سال 1368، یک روز غم انگیز و محنت بار در تاریخ انقلاب اسلامی است و گرچه غم و اندوه فراق امام مهربان امت، سخت و کمرشکن بود اما انتخاب سریع رهبری به شایستگی‌های محرز امام خامنه‌ای، شرایطی را ایجاد کرد که بازهم رایحه انفاس قدسی امام خمینی در این نظام الهی استشمام شود و این کشتی نجات بدون ناخدا در امواج پرتلاطم حوادث و کینه توزی دشمنان راهبری شود و به پیش رود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها