«ادیبی طالقانی»؛ تنها شهید روحانی البرز در قیام 15 خرداد

حجت‌الاسلام «همت‌‎علی ادیبی ‎طالقانی» در سال 1318 در طالقان متولد شد و در قیام 15 خرداد 1342 با تیراندازی مستقیم نظامیان حکومت پهلوی در شهر قم به شهادت رسید.
کد خبر: ۴۶۰۵۵۴
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۶ - 05June 2021

حجت الاسلام والمسلمین «ادیبی طالقانی»؛ تنها شهید روحانی البرز در قیام 15 خردادبه گزارش دفاع‌پرس در البرز، حجت‌الاسلام «همت‎‌علی ادیبی ‎طالقانی» در سال 1318 در روستای ناریان از توابع شهرستان طالقان چشم به جهان گشود و قرآن کریم را نزد پدر فراگرفت و در سن 16 سالگی به تهران رفت و در یک نانوایی مشغول به کار شد.

وی در جوانی با هدف فراگیری دانش حوزوی رهسپار حوزه قم شد. دو سال به اتفاق دوستش سید عبادالله میرغیاثی در مدرسه جهانگیرخان مقدمات علوم اسلامی را فرا گرفت و پس‌ازآن در مدرسه علوی که زیر نظر آیت‌الله سید محمدرضا گلپایگانی و با مدیریت آیت‌الله دکتر سید محمد حسینی بهشتی و آیت‌الله شیخ عبدالرحیم ربانی شیرازی اداره می‌شد، ادامه تحصیل داد.

همت‌علی در قیام 15 خرداد سال 1342 درحالی‌که قرآن به دست داشت با تیراندازی مستقیم نظامیان حکومت پهلوی در شهر قم به شهادت رسید. پیکر او و دیگر شهدای این قیام با کامیون به تهران منتقل و در آرامستان قدیمی مسگرآباد واقع در شرق تهران در یک گور دسته جمعی به خاک سپرده شد. بعدها آن آرامستان از سوی حکومت پهلوی به پارک تبدیل شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوستان فدائیان اسلام نام گرفت.

با تلاش شیخ علی رزاقی از روحانیون روستای ناریان طالقان بخشی از لباس‌های آن شهید از حکومت پهلوی پس گرفته شد. شاهدان عینی می‌گویند: اثر 6 گلوله بر پیراهن آن شهید وجود داشت. حسن خلق، شب‌زنده‌داری، ساده زیستی، عدم استفاده از وجوهات شرعی، تعصب دینی، آشنایی با جریان‌های سیاسی و مذهبی و اصرار بر انجام دقیق و مستمر امور عبادی و مذهبی از ویژگی‌های اخلاقی این شهید بود.

حجت‌الاسلام «همت‎علی ادیبی ‎طالقانی» نخستین و تنها شهید روحانی استان البرز در قیام 15 خرداد سال 1342 است. از افتخارات جاودانه روستای ناریان طالقان، پرورش شهیدی است که توانست در فرصت اندک عمر پربرکتش، جامع تمام عناوین انسان‌های برتر از دیدگاه قرآن شود زیرا معیار برتری در قرآن سه محور علم، تقوا و جهاد در راه خداست و این شهید با تجمیع این عناوین فضیلت بخش، به زینت شهادت آراسته و روزی‌خور خوان کرم شد.

آنچه حساب این شهید اسلام را از دیگران تفکیک می‌کند، سبقت در شهادت و تقدم در یاری‌رسانی و انقلاب، در روزگار سخت و خفقان‌آور قبل از انقلاب است. او ازجمله کسانی است که برای انقلاب اسلامی ایران «السابقون الاوَلون» به حساب می‌آید و جامه خونین شهادت او و هم‌رزمانش به حرکت انقلابی مردم ایران، انرژی و توان حرکت بخشید.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار