مدیر مؤسسه بین المللی مطالعات اسلامی مطرح کرد:

تربیت مبلغ معارف اسلامی از قم برای جهان

حجت الاسلام والمسلمین شمالی گفت: هدف این مؤسسه پیوند حلقه‌های پراکنده برای رسیدن به هدف شناساندن اسلام در مجامع بین‌المللی است.
کد خبر: ۴۶۰۶۵۷
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۲ - 06June 2021

تربیت مبلغ معارف اسلامی از قم برای جهان

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، حجت الاسلام والمسلمین «محمدعلی شمالی» مدیر موسسه بین المللی مطالعات اسلامی در گفت‌وگویی در تشریح فعالیت‌های موسسه مطالعات اسلامی اظهار داشت: ایجاد این موسسه به دنبال پیشنهادی بود که برخی بزرگان برای توسعه فعالیت‌های تبلیغی حوزه در جهان مطرح کردند.

وی افزود: در اسفند ماه ۱۳۷۸ شورای گسترش حوزه‌های علمیه ضرورت تاسیس موسسه‌ای برای تربیت استاد، مبلغ و محقق برای عرصه بین‌الملل را تصویب کرد و در پایان اردیبهشت ۱۳۸۸ بنده مسؤولیت تاسیس این کار را از جانب مدیر وقت حوزه‌های علمیه متقبل شدم.

وی ادامه داد: هدف از تأسیس این مؤسسه این بود که آموزش‌هایی که در حوزه هست تکمیل و حلقه‌های پراکنده به هم متصل بشود. در حوزه‌ها در دهه‌های اخیر موسسه‌هایی برای آموزش زبان‌های خارجی وجود داشته است، آموزش‌های سنتی حوزه‌ها ادامه داشته و رشته‌های جدید مورد نیاز نیز تأسیس شده. ولی اگر کسی می‌خواست برای ورود به فضای آکادمیک در دنیا اقدام کند، برنامه خاصی وجود نداشت. خود فرد باید زبان یاد می‌گرفت، آموزش‌های حوزوی که همه می‌گذرانند را بگذراند و بعد با مطالعه خارج از چهارچوب حوزه رشته‌های مرتبط با مطالعات اسلامی آشنا بشود و بعد هم با ماکسب تجربه و راهنمایی اقدام به کار کند.

مدیر موسسه بین المللی مطالعات اسلامی، افزود: هدف این بود که حلقه‌های پراکنده‌ای که در کار بین‌الملل نیاز بود به هم متصل شود و بدون اینکه کار تکراری صورت پذیرد، در خود حوزه با ارائه آموزش‌های حوزوی افراد را به جایی که برساند که بتوانند در دانشگاه‌های دنیا استاد اسلام شناسی باشند و کرسی‌های شیعه شناسی را اداره کنند. با ارتقا سطح زبان خارجی خود از عمومی به آکادمیک بتوانند مقاله بنویسند یا در کنفرانس‌ها شرکت کنند و کتاب بنویسند.

حجت الاسلام والمسلمین شمالی بیان کرد: نکته مهم دیگر این بود که در کنار آشنایی‌های نظری بتوانند در تجربه عملی هم داشته باشند. این طور نباشد اولین جایی که برای دریافت مسئولیت می‌روند اولین تجربه‌شان باشد؛ بنابراین رشته مطالعات اسلامی تعریف شد. مقصود از مطالعات اسلامی این است که امروزه برای معرفی یک دین، به افراد اندیشمند و دانشگاهی و افرادی که در زمینه‌ی ادیان مطالعه دارند و سوالی دارند را بتوانیم پاسخ دهیم.

وی تاکید کرد: به عبارت دیگر اسلام شناسی را نیاز داریم که در عین حال که با مبانی علوم حوزوی آشناست بتواند از کلیت اسلام در بحث‌های اعتقادی، اخلاقی، فقهی، تاریخی، حقوقی، حقوق بین‌الملل و... دفاع کند و بتواند در زمینه گفت‌وگوی ادیان فعالیت کند.

مدیرمؤسسه بین‌المللی مطالعات اسلامی گفت: ما الان در مقطعی نیستیم که خیلی در دانشگاه‌ها نیاز باشد، اصول فقه شیعه به طور تخصصی تدریس شود. این مسئله در پژوهش‌ها مورد نیاز است. ولی نیاز اصلی این است که افراد متخصص بتوانند اسلام و تشیع را در کرسی‌ها، کنفرانس‌ها وسرفصل‌های درسی عالمانه و محققانه معرفی کنند و زیبایی‌های آن را توضیح بدهند. در نتیجه مؤسسه در دو سطح سه و چهار این رشته شروع به آموزش کرد.

وی تصریح کرد: در ابتدای کار تمرکز روی زبان‌های عربی و انگلیسی بود و سپس زبان‌های دیگری وارد شد که استقبال نشد. ولی در کنار زبان‌های اصلی زبان‌های دیگری مثل مالایو که دوره‌های مقدماتی آن در قم و تکمیلی در مالزی، زبان ترکی استانبولی نیز مقدماتی در قم و تکمیلی در استانبول و زبان سواحیلی آموزش داده شد.

حجت الاسلام والمسلمین شمالی افزود: مؤسسه در این سال‌ها با نخبه گرایی و تاکید بر اینکه کمیت هدف نیست، تعداد کمی دانش پژوه را پذیرفته که هم افراد مستعدی باشند و هم مؤسسه بتواند از عهده آموزش آن‌ها بربیاید. در حال حاضر فارغ‌التحصیلان و حتی محصلین مؤسسه در مؤسسات مختلف داخلی و خارجی در کشور‌هایی مثل آمریکا، کانادا و انگلستان در عرصه بین‌المللی فعال هستند. استادانی هم به کشور‌های زیمبابوه و کنیا فرستاده شده‌اند. مؤسسات بسیاری نیز در خارج از کشور با حوزه‌های ایران در ارتباط هستند.

وی ادامه داد: امسال هم در زمینه مطالعات اسلامی و هم فلسفه اسلامی پذیرش داریم. از ابتدا قرار بود بعد از چند سال تربیت مبلّغ و استاد بین‌المللی، وارد دیگر رشته‌هایی که زمینه فعالیت بین‌الملل در آن‌ها زیاد است را داشته باشیم. یکی از این رشته‌ها فلسفه است. فلسفه با توجه به روش عقلی زمینه ایجاد گفت‌وگوی میان فرهنگ‌ها را فراهم می‌کند و در زمینه فلسفه اسلامی و تطبیقی جای کار هست. امیدواریم بتوانیم در این دو رشته موفق عمل کنیم و پس از فارغ‌التحصیلی دانش پژوهان این دو رشته در دیگر رشته‌ها هم پذیرش داشته باشیم.

مدیر مؤسسه بین‌المللی مطالعات اسلامی افزود: از آغاز کار سیاست این بود که پایان‌نامه‌ها و مقالات جدی گرفته شود. در سطح سه محصلین تشویق شدند که با زبان تخصصی خودشان بنویسند و در سطح چهار بر این مسئله اصرار شد. بعضی از این مقالات به صورت کتاب چاپ شده است.

حجت الاسلام والمسلمین شمالی، تصریح کرد: در کنار این مجله‌ی دو فصل نامه‌ای که تنها مجله‌ی تخصصی در زمینه اخلاق و معنویت اسلامی به زبان انگلیسی است، منتشر شده است. قسمتی از مقالات مجله ترجمه آثار بزرگان و بخشی هم تولیدات فضلا و اساتید موسسه است.

وی بیان کرد: فعالیت پژوهی دیگر مؤسسه، تدوین کتب درسی برای کالج‌ها، دبیرستان‌ها و دوره‌های حوزوی در خارج کشور و به زبان انگلیسی بوده است. در حال حاضر مؤسسه بین‌المللی رسالت برای انجام این کار تشکیل شده است. این کتاب‌ها به زبان‌های متعدد نیز ترجمه شده است.

مدیرمؤسسه بین‌المللی مطالعات اسلامی، اظهار داشت: علی رغم تمام مشکلات از آغاز سیاست مؤسسه بر این بوده که به دانش پژوهانی که می‌توانند در کنفرانس‌های مرتبط پذیرفته شوند، کمک کند. در طول این سال‌ها جدای از سفر‌های طولانی مدت و سفر‌های مسئولین مؤسسه، حدود ۵۰۰ سفر علمی گروهی ترتیب داده شده است. هدف این بوده است که در کنار کار نظری و آموزشی فعالیت‌های عملی نیز صورت بگیرد و ارتباطات ایجاد شود. پژوهش‌های افراد نیز باید هدفمند و کاربردی باشد و فقط صرف آرشیو شدن نباشد.

وی افزود: علی رغم جدید بودن فضا و مشکلات این کار، با جذب و آموزش عزیزان علاقه‌مند به علوم حوزوی و ارتباط گیری با دیگران جمع خوبی از فضلا تربیت شدند. ولی این فضا از لحاظ کیفی کافی نیست و جا برای بهتر شدن هم هست. از لحاظ کمّی هم ما توانستیم تقاضا‌ها را پاسخ دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین شمالی، بیان کرد: کار کوچکی انجام شده، ولی، چون با بررسی درست بوده نتیجه خوبی داشته است. امیدواریم بتوان با جذب دانش پژوهان علاقه‌مند و با همت نقش موثری در محافل علمی و دینی دنیا داشته باشیم و در جایی که داد و ستد علمی و دینی در دنیا انجام می‌شود، دین خود و اندیشه‌مان را عرضه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه امیدواریم هدایت‌ها و کمک پروردگار مثل همیشه شامل حال ما شود، گفت: اول لازم می‌دانم از خداوند متعال برای لطفی که همواره شامل حال حوزه‌های علمیه و این کار کوچک داشته و کمک‌های همیشگی او در کار‌های مؤسسه خاضعانه تشکر کنم. از کسانی که به مؤسسه کمک کردند، از همکاران خودم که از ابتدای تأسیس موسسه حضور داشتند و از دانش پژوهان که جذب موسسه شدند و با تلاش و رشد و پیشرفتشان به استقرار موسسه کمک کرده‌اند، تشکر کنم.

منبع: ایسنا 

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار