تولیت مدرسه علمیه مروی:

ایمان و تقوا از شاخصه‌های مهم انتخاب اصلح است

آیت‌الله تحریری گفت: در جوامعی که زمامداران آنان به مسئله دین بها نمی‌دهند و همواره از هوای نفس تبعیت می‌کنند، استقلال سیاسی، فرهنگی و نظامی در آن کشور‌ها معنا ندارد.
کد خبر: ۴۶۰۸۹۸
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸ - 08June 2021

ایمان و تقوا از شاخصه‌های مهم انتخاب اصلح است

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، آیت‌الله «محمدباقر تحریری» تولیت مدرسه علمیه مروی در جلسه درس اخلاق که به‌صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به نامه امیر مومنان علی (ع) به مالک اشتر به تبیین ویژگی‌های رئیس قوه مجریه پرداخت و اظهار داشت: امام علی (ع) به مالک اشتر می‌فرمایند که من تو را به‌جایی فرستادم که چهار کار عمده را انجام دهی.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: حضرت برای تحقق این چهار امر مهم دستورات گوناگون کلی و جزئی را بیان می‌فرماید که می‌طلبد در انتخابات ریاست جمهوری به این چهار امر توجه شود تا بدانیم چه کسی را برای اقامه دین الهی انتخاب می‌کنیم؛ بنابراین برای یک انتخاب درست و سرنوشت ساز بصیرت و شناخت لازم است.

وی افزود: حضرت در این کلام مسلمانان را به این چهار شاخصه مهم سوق می‌دهند، شاخصه‌هایی که به‌نوعی در ولی امر مسلمین به‌صورت کامل و جامع وجود دارد، اما چون ولی امر مسلمین نمی‌تواند به‌صورت مستقیم در اداره جامعه اسلامی دخالت داشته باشد بحث ریاست جمهوری مطرح می‌شود تا فردی به‌عنوان رئیس جمهور اداره جامعه را با ارکان‌های دیگری، چون قوه مقننه و قوه قضائیه اداره کند؛ در واقع کسی که زمام اداره جامعه را به عهده می‌گیرد رئیس قوه مجریه است؛ لذا امام علی (ع) می‌فرمایند محور اول باید ایمان و تقوای الهی باشد.

آیت الله تحریری با تأکید بر اینکه زمامدار جامعه اسلامی باید شخص مؤمن و متقی باشد تا بتواند دستورات دین الهی را در جامعه پیاده کند، گفت: در پرتوی پیاده کردن دستورات دین انسان‌ها به سعادت می‌رسند، البته پیاده کردن دین الهی و ایمان متفرع است بر اینکه نشر فرهنگ دینی را در رأس قرار دهیم. حضرت می‌فرمایند اگر این معنا نباشد هم خود شخص به شقاوت می‌رسد و هم جامعه را به سمت شقاوت سوق می‌دهد.

تولیت مدرسه علمیه مروی بی‌تقوایی و بی‌ایمانی زمامداران و سردمداران جامعه اسلامی را مهم‌ترین دلیل مشکلات مسلمانان بیان و عنوان کرد: می‌بینیم در جوامعی که رئیس جمهور‌ها و حاکمان آنان به مسئله دین بها نمی‌دهند و همواره از هوای نفسانی خویش تبعیت می‌کنند استقلال سیاسی، فرهنگی و نظامی در آن کشور‌ها معنا ندارد، اما در جمهوری اسلامی ایران به برکت معارف دقیق اسلام و اهل بیت (ع) ابتدا به این استقلال دست یافت و به‌نوعی این استقلال در جامعه تحقق پیدا کرد.

وی با استناد به فراز دیگری از کلام امیر حکمت و بلاغت، اظهار داشت: حضرت در ادامه می‌فرمایند زمامداران جامعه اسلامی باید ناصر و یاری‌کننده دین خدا باشند و با دست، زبان و قلبشان به دین الهی خدمت کنند؛ حکومت دینی حکومت مردمی است و زمامدار جامعه علاوه بر صفات مطرح شده باید بتواند حیات قلبی مسلمانان را در پرتوی تحقق دستورات دین حفظ کند. از این رو رئیس جمهور باید در همه شئون زندگی دغدغه دین و تقوا داشته باشد.

آیت الله تحریری خاطرنشان کرد: از دیگر صفات محبت، رحمت و لطف به مردم است، زمامدار باید از لغزش‌های کوچک مردم چشم‌پوشی کرده و با شرح صدر نسبت به امور گوناگون جامعه رسیدگی کند.

منبع: مهر

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار