جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس:

موزه‌آرایی دفاع مقدس متناسب با ذائقه دیجیتالی نسل جوان باشد

امیر سرتیپ ستاد «سهرابی» گفت: امروز ذائقه نسل جوان دیجیتالی شده و طراحی موزه و موزه‌آرایی نیازمند همسان‌سازی با ذائقه نسل جوان است.
کد خبر: ۴۶۱۲۴۹
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۴ - 10June 2021

موزه آرایی دفاع مقدس متناسب با ذائقه دیجیتالی نسل جوان باشدبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از قم، امیر سرتیپ ستاد «نبی سهرابی» جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در جمع کارکنان اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم، با تسلیت ایام گذشته، سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) و ارتحال امام خمینی (ره) و همچنین گرامیداشت شهدای قیام خونین ۱۵ خرداد، اظهار داشت: قم حرم اهل بیت (ع) و خاستگاه انقلاب است و در نتیجه این افتخارات بزرگ، سطح انتظارات از آن در همه زمینه‌ها بخصوص ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بالاست.

وی با اشاره به گزارش معاونت بازرسی بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس، افزود: در مدت دو سال و نیم گذشته، عملیات اجرایی احداث ساختمان موزه پیشرفت چشمگیری داشته است و البته استقرار مجموعه اداری در محل جدید توانسته تا حدود زیادی به رفع نواقص کمک کند.

امیر سهرابی عنوان کرد: باید قدردان تلاش‌های مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قم و کارکنان سختکوش این مجموعه که توانسته اند در زمینه‌های مختلف ارتباطات موثری را با دستگاه‌های استان برقرار کنند، باشیم.

جانشین رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس هدف خود از بازدید از مجموعه موزه انقلاب و دفاع مقدس قم را آشنایی بیش از پیش با تلاش‌های صورت گرفته خواند و تصریح کرد: بحمدالله ساختمان موزه و محوطه وسیع آن بسیار بی نظیر است و می‌طلبد برای غنای محتوایی موزه، تمهیدات مناسب و شایسته‌ای صورت پذیرد.

وی با اشاره به اینکه هدف نهایی از چاپ کتاب و راه اندازی موزه و ... باید اثرگذاری بر مخاطب باشد، تاکید کرد: موزه و کتاب و ... برای کسانی که خود، انقلاب و جنگ را درک کرده اند یک یادآوری و برای نسل‌های جدید، یک ضرورت است و بایستی به دنبال انتقال پیام انقلاب اسلامی و ماندگار شدن فرهنگ و آرمان ایثار و شهادت به نسل جوان و آحاد جامعه باشیم.

امیر سهرابی با بیان خاطرات بازدید خود از موزه‌های جنگ برخی کشور‌ها گفت: در آن موزه ها، چه بسا جنگ‌هایی که بر اساس کشورگشایی و تجاوز به دیگر کشور‌ها بوده، به طور وارونه به عنوان افتخارات بزرگ تاریخی به بازدیدکنندگان بخصوص دانش آموزان ابتدایی معرفی می‌شود و آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه دفاع جوانان ما از دین و میهن اسلامی، سراسر افتخار و حماسه بود، افزود: در موزه آرایی باید دید هدف از نمایش توپ و تانک و تصاویر و ... چیست و آیا اثربخشی مناسبت را روی نسل جوان خواهد داشت یا خیر؟ و آیا خواهیم توانست به هدف خود که همانا معرفی افتخارات ارزشمند و انتقال پیام ایثار و شهادت است، برسیم؟

جانشین رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به ضرورت همکاری و تعامل با دستگاه‌هایی همچون آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: باید طوری برنامه ریزی کرد که بخشی از کلاس‌ها در همین محوطه موزه برگزار شود تا دانش آموزان بیش از پیش با فرهنگ دفاع مقدس آشنا شوند.

وی افزود: هر چند به ظاهر سال‌ها از پایان جنگ گذشته، ولی ما همانطور که همواره در حال دفاع بوده ایم، همچنان نیز در برابر تکفیری‌ها در حال نبرد و دفاع و جنگ آزادی بخش هستیم.

امیر سهرابی تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر نشر فرهنگ دفاع مقدس را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: دفاع مقدس ما نقش بزرگ بازدارندگی داشت و لذا همچون گنج ارزشمندی باید آن را در معرض دیگران قرار داد تا بتوانند عاقبت تجاوزگری و سرنوشت شوم صدام ملعون را ببینند.

وی با اشاره به ضرورت آینده نگری در موضوع فرهنگ حماسه دفاع مقدس خاطرنشان کرد: به طور طبیعی در سال‌های آینده، از بسیاری از یادگاران دفاع مقدس خبری نخواهد بود لذا شایسته است برنامه‌های ارزشمند فکری، فرهنگی، پژوهشی و علمی برای ترویج آن افتخارات در دستور کار قرار گیرد.

جانشین رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با یادآوری مرارت‌هایی که رزمندگان اسلام در جریان عملیات‌های بزرگ همچون بیت المقدس و فتح خرمشهر متحمل می‌شدند، ادامه داد: استفاده از نماد‌های تجسمی و تصویری، دریاچه، دیوارنگاری، سلاح و تجهیزات و ... در بحث موزه آرایی باید آنقدر گویا باشد که بدون نیاز کامل به راوی و تنها با یک نظر، پیام هدف منتقل شود.

وی با تاکید بر این نکته که ذائقه جوانان امروز، تغییر کرده و مدل دیجیتال بخود گرفته است، عنوان کرد: امروز با نسل جوان با ارتباطات گسترده دیجیتالی روبرو هستیم، از این رو، لازم است طراحی‌ها نیز به روز باشد.

امیر سهرابی اظهار امیدواری کرد: ان شاءالله با ارتباطات گسترده موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قم با سایر دستگاه‌ها و تکمیل مباحث محتوایی و موزه آرایی، شاهد فعالیت این موزه در تراز بهترین موزه‌های دفاع مقدس کشور باشیم و همواره عموم مردم بخصوص نسل جوان دانش آموز و دانشجو به صورت حضوری یا آنلاین از موزه بازدید کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار