یادداشت/ حبیب پیران

عملیات «فرمانده کل قوا؛ خمینی روح خدا» کلیدی بـرای باز شدن طلسم محاصره آبادان

۲۱ خرداد سالروز آغاز عملیات «فرمانده کل قوا؛ خمینی روح خدا» است که با انگیزه باز شدن طلسم محاصره آبادان و آزمایشی برای عملیات بزرگ «ثامن الائمه» به اجرا درآمد.
کد خبر: ۴۶۱۳۴۱
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۴ - 11June 2021

عملیات «فرمانده کل‌ قوا- خمینی‌ روح‌ خدا» کلیدی بـراي باز شدن طلسم محاصره آبادان/کلمات نباید ی عربی داشته باشد؛ برخی کلمات کشیده هستند درست ویرایش کنید/ عکس خبر هم تغییر دهید/گروه استان‌های دفاع‌پرس - حبیب پیران؛ ساعت ۲۳ بیستم خرداد سال ۱۳۶۰، خبر حکم امام خمینی (ره) به ستاد مشترک ارتش در خصوص «عزل بنی‌صدر از فرماندهی کل قوا» در رادیو اعلام می‌شود و تنها چند ساعت بعد در بامداد روز ۲۱ خرداد، عملیاتی مشترک توسط نیرو‌های سپاه و ارتش در منطقه عمومی دارخوین و شرق کارون با نام «فرمانده کل قوا؛ خمینی روح خدا» اجرا می‌شود که بعد‌ها به عنوان نقطه عطفی در کارنامه دفاع مقدس جمهوری اسلامی ایران از آن یاد می‌شود.

شب ۲۰ خرداد سال ۶۰ و پس از اعلام خبر عزل بنی‌صدر از فرماندهی کل قوا، سرلشکر صفوی و شهید باقری در تصمیمی مشترک، نام عملیات را از «امام حسین (ع)» به عملیات «فرمانده کل قوا خمینی روح خدا» تغییر دادند.

دلایل موفقیت آمیز بودن عملیات موفقیت‌آمیز «فرمانده کل قوا خمینی روح خدا» اهمیت عملیات موفقیت‌آمیز «فرمانده کل قوا خمینی روح خدا» از چند جهت بود، ابتدا اینکه دیگر بنی‌صدری وجود نداشت که بخواهد به تجهیزات و پیشروی نیرو‌های سپاه و بسیج ایراد بگیرد و مانع انجام آن شود.

دوم آنکه دیگر کسی نمی‌توانست ادعا کند که نیرو‌های سپاه فاقد شعور نظامی هستند، همچنین همکاری مثال‌زدنی نیرو‌های سپاه و بسیج و ارتش در این عملیات، الگویی برای سایر عملیات‌های دوران دفاع مقدس در ۷ سال بعد از آن شد.

یکی دیگر از دلایل موفقیت آمیزبودن اینکه اگر این عملیات انجام نمی‌شد ممکن بود دشمن استحکامات بیشتری را در این منطقه ایجاد کند و در جبهه‌های دیگر نیز پیشروی‌های گسترده‌تری را به دست آورد که در این صورت انجام عملیات ثامن‌الائمه و شکست حصر آبادان، به لحاظ عملی غیرممکن می‌شد.

گفته می‌شود در ایـن حمله همگـی نیرو‌های عمل کننده از سپاه بودند و ارتش با یـک گردان تانک ام ۴۷ و آتش توپخانه نیرو‌های سپاهی و بسیج را پشتیبانی می‌کرد. قرار بـود در ساعت ۳ و ۳۰ دقیقه بامداد ۲۱ خرداد ۱۳۶۰ حمله آغاز شود، ساعت ۱۱ شب خبر برکناری بنی صدر از فرماندهی کل قوا توسط امام خمینی (رحمة الله علیه) از رادیو پخش شد و وضعیت در بهترین حالـت ممکن قرار گرفت.

این عملیات خـود کلیـدی بـرای بــاز شـدن طلسم محاصره آبادان و آزمایشی برای عملیات بزرگ ثامن الأئمه (ع) بود.

در این حمله با ۳ کیلومتر پیشروی مواضع محکم و مهم دشـمن در این جناح به تصرف درآمده و دست کم ۳۲ دستگاه تانک و نفربر منهدم و تعداد ۵۱۳ تن از نیرو‌های دشمن کشته زخمی و اسیر شدند.

در راه به دست آوردن این پیروزی ۱۲۰ تن از برادران سپاهی به شهادت رسیدند؛ و باعث غنیمت گرفتن ۱۵ دستگاه تانک و اسارت ۱۷۰ تن از قوای دشمن شدند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها