حضور حداکثری، اقتدار ملی/ هنرمند گرافیست در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

رئیس جمهور آینده از ظرفیت نخبگانی فرهنگ استفاده کند/ کمترین توجه نامزدهای انتخابات به مقوله فرهنگ

نیرومند با تاکید بر اینکه رئیس جمهور آینده باید اعتقاد داشته باشد که حوزه فرهنگ، تنها به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خلاصه نمی‌شود، گفت: از آنجا که فرهنگ حوزه نخبگانی است، بنابراین باید نخبگان فرهنگی در طراحی برنامه برای رئیس جمهور آینده نقش اساسی داشته باشند.
کد خبر: ۴۶۱۵۲۸
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰ - 13June 2021

«محمدحسین نیرومند» هنرمند گرافیست و از مدیران باسابقه فرهنگی کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره به اهمیت حضور حداکثری در انتخابات، اظهار داشت: حضور در انتخابات ریاست‌ جمهوری را به‌نوعی می‌توان به عنوان لیله‌القدر ملت ایران تلقی کرد.

وی با بیان‌ اینکه بیش از ۴۰ سال گذشته مردم ایران همواره در رویداد‌های مهم حضور پررنگ داشته‌اند، گفت: هم‌اکنون علی‌رغم وجود مشکلات مدیریتی و اقتصادی نیز ان‌شاالله مردم پای صندوق‌های رای حضور پیدا خواهند کرد؛ چراکه انتخابات را همانند سایر مسائل دینی، تکلیف شرعی می‌دانند.

این هنرمند به مشکلات اقتصادی و اجتماعی مردم اشاره کرد و افزود: اگر فکر می‌کنیم انتخابات آینده نسبت به دوره‌های گذشته از شور و حرارت کمتری برخوردار است، متهم اصلی مدیرانی هستند که چنین وضعیتی را رقم زده‌اند. بخش عمده‌ای از مردم که به‌عنوان طیف انقلابی به آن‌ها نگاه می‌شود همواره طرفدار مدیرانی بوده‌اند که حامی قشر ضعیف و آسیب‌پذیر جامعه و پیگیر عدالت اجتماعی بوده اند؛ لذا افرادی که شامل جریان انقلاب هستند، را نمی‌توان عامل وضعیت کنونی دانست.

مشاور سابق وزیر ارشاد به نارضایتی اجتماعی نسبت به عمکرد بخشی از مدیران کنونی اشاره کرد و افزود: دلسردی طیفی از جامعه بخاطر این است که دولت منتخب آن‌ها نتوانسته انتظارات‌شان را در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی برطرف کند و این طیف امروز برای حضور در انتخابات دچار تردید است؛ بنابراین متهم ردیف اول این دلسردی را می‌توان مدیران ناکارآمدی دانست که منافع گروه‌های ثروت و قدرت را بر منافع اکثریت جامعه ترجیح دادند که جا دارد رسانه‌ها این مسائل را مطرح کنند.

نیرومند به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اهمیت حضور حداکثری در انتخابات اشاره و تصریح کرد: امام خامنه‌ای تاکید بر شور انتخاباتی و حضور حداکثری در انتخابات دارند که نکته درستی است، ولی اگر چنین اتفاقی رقم نخورد به‌هرحال دولتی با یک میزان رای روی کار خواهد آمد. در این شرایط و با روی کار آمدن چنین دولتی، یک فرصت مغتنمی رقم می‌خورد و چنین تلقی خواهد شد که لزوماً از رای حداکثری دولت کارآمد به‌وجود نخواهد آمد. معتقدم الزاما رای اکثریت نمی‌تواند به گزینه اصلح برای اداره کشور که مطلوب باشد، بینجامد، آنچنان که این اتفاق افتاد. انشالله اگر دولت آینده کارآمد، انقلابی و مردمی باشد اگرچه با رای کمتر روی کار آمده باشد، با کار و تلاش مجاهدانه، حال عموم مردم را خوب خواهند کرد. بر اساس همین تحلیل است که جریان معاند و اصلاحات به شدت از روی کار آمدن رئیس جمهور قوی و مردمی ترس دارد.

این مدرس دانشگاه درخصوص برنامه‌های کاندیدا‌های ریاست‌جمهوری درخصوص فرهنگ و هنر گفت: ممکن نیست کاندیدا‌های موجود توانسته باشند ظرف مدت کوتاهی برنامه منسجم و قابل اجرایی را در زمینه فرهنگ و هنر برای دولت آینده تدوین کرده باشند. به‌نظرم تقریبا هیچ کدام از کاندیدا‌های موجود چنین برنامه جامعی در عرصه فرهنگ برای دولت آینده ندارند. حوزه فرهنگ و هنر اولویتی برای کاندیدا‌ها نبوده و طبیعتا به فرهنگ فکر جدی نشده، چراکه مباحث اقتصادی و اجتماعی برایشان اهمیت بیشتری داشته است و فکری در حوزه فرهنگ نکرده‌اند لذا کاندیدا‌ها وقتی در مناظرات صحبت می‌کردند حس نمی‌شد چیزی به عنوان فرهنگ برایشان موضوعیت داشته باشد.

وی ادامه داد: اغلب کاندیدا‌ها فهم فرهنگی و فرصتی برای فکر کردن در حوزه فرهنگ نداشته‌اند؛ بنابراین در مناظرات چیزی به‌عنوان فرهنگ و ایده‌ای جدی در این خصوص دیده نشد. همانطور که در مجلس شورای اسلامی نیز نماینده‌ای با شور و اشتیاق عضویت در کمیسیون فرهنگی را برعهده نمی‌گیرد، چراکه متاسفانه بحث فرهنگ برای سیاست‌مداران موضوعیت چندانی ندارد درحالی که تمام ابعاد همین مناظرات هم ماهیت فرهنگی دارد؛ از آنجایی که افراد تهمت و دروغ به دیگران نسبت می‌دهند تا واکنش نسبت به سوالاتی که از آن‌ها مطرح می‌‎شود. برخی بی فرهنگی‌ها در این مناظرات اتفاقا نشان از اهمیت فرهنگ دارد.

این مدیر با سابقه تلویزیون خاطرنشان کرد: در حوزه هنر، کاندیدا‌ها نشان داده اند که کاملا به مستند‌های تبلیغی خودشان اهمیت می دهند. و این موضوع نشان از اهمیت هنر دارد، اما نامزدهای محترم در مناظراتشان کمترین توجه به مقوله هنر و فرهنگ داشتند.

نیرومند شرکت در انتخابات و انتخاب فرد اصلح را وظیفه شرعی و دینی عموم مردم دانست و افزود: همانطور که در انتخابات گذشته مجلس حضور پیدا کردیم، در انتخابات ۲۸ خرداد نیز حضور خواهیم داشت؛ اما بعید می‌دانیم بدون برنامه و با روند فعلی شاهد تغییر جدی در حوزه فرهنگ و هنر کشور باشیم.

مدیر سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بخشی از مشکلات اهالی فرهنگ را خلأهای قانونی دانست و گفت: رسالت شورای عالی انقلاب فرهنگی که به حکم حضرت امام (ره) شکل گرفته قانون‌گذاری است؛ یعنی حضرت امام معتقد بوده‌اند که فرهنگ را نباید معطل قانون‌گذاری عادی و غیر تخصصی در مجلس شورای اسلامی کرد و به همین دلیل این شورا ایجاد شده است تا به سرعت قانون‌گذاری عرصه فرهنگ و هنر صورت گیرد. سوال ما این است که کدام رئیس جمهور کشور از این ظرفیت استفاده کرده است؟ درحالی که بسیاری از مشکلات اهالی فرهنگ، مشکلات قانونی است و رئیس جمهور رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی است و می‌توانست کار‌های بسیار مهمی را در این جایگاه انجام دهد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار