دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

ظرفیت ۱۵۰ میلیونی کتاب درسی برای درج محتوای دفاع مقدس

نهادینه‌سازی فرهنگ دفاع مقدس در کتب درسی یکی از مباحث مهمی است که در سال‌های اخیر به آن توجه ویژه‌تری شده و وزارتخانه‌های متولی آموزش در کشور را برای رسیدن به این هدف مهم با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همراه کرده است.
کد خبر: ۴۶۲۰۵۶
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۹ - 20June 2021

ظرفیت ۱۵۰ میلیونی کتاب درسی برای درج محتوای دفاع مقدس/ همه مردم ایران مخاطبان درس دفاع مقدس هستندبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، یکی از مباحث مهم در خصوص نهادینه کردن و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه بحث ورود محتوای مربوط به دفاع مقدس در کتب درسی مدارس و دانشگاهی است. اتفاقی که از سال‌ها قبل برای آن برنامه ریزی شده و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس متولی آن انتخاب شد. مدارس و دانشگاه‌ها به عنوان مراکز تحصیلی پرورشی نقش مهمی در شکل‌گیری تفکر و اندیشه نسل آینده جامعه دارند. شناخت درست پدیده‌های تاریخی و فرهنگی یکی از مهمترین برنامه‌های آموزش پرورش است که دفاع مقدس منبعی از تجارب مختلف را در اختیار مولفان کتب درسی و محققان این زمینه قرار داده.

دفاع مقدس به عنوان رویدادی مهم در کشور که ابعاد گوناگونی از فرهنگ، سیاست، اقتصاد، اجتماع را در خود جای داده می‌تواند الگویی برای مقاطع مختلف کشور باشد. از این رو ورود سرفصل‌هایی از آن در قالب درس، خاطره و ... می‌تواند افکار نسل جوان را نسبت به هشت سال دفاع مقدس روشن و نقشه راه ساختن آینده‌ای بهتر باشد.

سرهنگ احمد یارمحمدی مدیر وقت آموزش مفاهیم و معارف دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز در گفت‌وگویی با رادیو دفاع به برنامه‌های سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس در خصوص نهادینه سازی فرهنگ ایثار و شهادت اشاره کرد و اظهار داشت: به این منظور کارگاه‌ها فراوانی باید برگزار کرد و برگزار شده. راهبرد‌های فراوانی وجود دارد چرا که حوزه دفاع مقدس گسترده و دانشی وسیع است. در نگاه اول برخی شاید این گمان را داشته باشند که دفاع مقدس مثل برخی از جنگ‌ها پرونده‌اش بسته شده در صورتی که اینطور نیست. بسیاری از دانش‌های بشری در بستر جنگ تولید شده و آموزه‌های ارزنده‌ای در گنجینه دفاع مقدس وجود دارد که باید به مرور استخراج شود و لابه‌لای متون درسی و دانشگاه برود.

وی به جای گیری محتوای دفاع مقدس در کتب درسی اشاره کرد و در اینباره توضیح داد: شورای انقلاب فرهنگی در تیر سال ۱۳۸۸ ماده واحده‌ای را تعیین کردند که مربوط به درس آشنایی با دفاع مقدس در مدارس بود. بند‌هایی درباره ورود مباحث دفاع مقدس در مقاطع مختلف تحصیلی و دانشگاهی معین شد و همچنین شورای انقلاب فرهنگی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس را متولی این کار تعیین کرد. از سال ۱۳۸۶ بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کار را شروع کرد، بعد جلساتی با وزارت علوم، وزارت بهداشت و آموزش پرورش گذاشته شد. هرچند پیش از این رزمندگان و پیشکسوتانی که در این نهاد‌ها حضور داشتند آموزه‌های دفاع مقدس را به کتب درسی ورود داده بودند و بنیاد حفظ آثار از این فرصت استفاده کرد و آن را توسعه داد.

یارمحمدی در گفت‌وگوی خود تصریح کرد: حضرت امام (ره) در اسفند سال ۱۳۶۷ در پیامی به روحانیون به دفاع مقدس اشاره کرد و کلیدواژه ماندگاری را گفتند که ما در هر روز جنگ برکت داشتیم و صدای اسلام خواهی در کل جهان از دفاع هشت ساله ما است. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در دیدار با دست اندرکاران راهیان نور فرمودند بیشترین ثروت در کشور ما فرهنگی است و میل به جهاد و میل مقابله با ظلم بالاترین ثروت است. ما چزو نادر کشور‌هایی هستیم که قدرت بازدارندگیمان تنها موشک نیست، درست است قدرت پرتاب موشک را داریم، ولی قدرت اصلی قدرت فشار دادن دکمه پرتاب موشک است.

وی آماری از مخاطبین کتب درسی و محتوای آموزشی مربوط به دفاع مقدس ارائه کرد و افزود: براساس آخرین آمار ۱۴ میلیون دانش آموز و یک میلیون معلم داریم. بالای پنج میلیون دانشجو و استاد دانشگاه داریم. بالای دو و نیم تا میلیون مدیر و کارمند دولت داریم. نزدیک یک میلیون طلبه داخلی و خارجی و یک مخاطب در نیرو‌های مسلح که روی هم نزدیک به ۴۰ میلیون نفر هستند و اگر دو برابر شوند کل جمعیت ایران با خانواده هایشان را تشکیل می‌دهند. دفاع مقدس برای همه این افراد مطلب دارد. ما پنج مخاطب شامل دانش آموزان و دانشجویان، طلاب و مراکز آموزشی نیرو‌های مسلح و مدیران و کارمندان دولت داریم.

مدیر وقت آموزش ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تصریح کرد: ۱۲ سال از بهترین ایام فرزندان کشور در اختیار آموزش و پرورش است شخصیت و سواد و بخش اعظم اندوخته‌ها در این ۱۲ سال اتفاق می‌افتد، برخی ادامه تحصیل داده و برخی وارد بازار کار می‌شوند. اگر بتوانیم فرهنگ دفاع مقدس را به دانش آموزان منتقل کنیم کار خوبی اتفاق افتاده است. به عنوان نماینده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به شورای تالیف کتاب آمادگی دفاعی و کتاب سبک زندگی وارد شدیم و در جلسات شرکت داشتیم و بخشی از آموزه‌های دفاع مقدس را در کتب جانمایی کردیم. از قبل نیز آموزش پرورش مباحثی را به کتب درسی وارد کرده بودند. در یک برنامه ریزی خوب بنیاد حفظ آثار بیش از ۵۰۰ عنوان کتاب درسی آموزش پرورش را با ۵۰ هزار صفحه در کارگروهی بازخوانی کرد و آدرس‌هایی که در این کتاب‌ها بوده را درآوریم و توانستیم تبدیل به مجموعه‌ای کنیم.

وی در ادامه افزود: یکسری کارگاه در سطح کشور برگزار کردیم و مجموعه اداره کل بنیاد حفظ آثار در استان‌ها و مولفان آموزش و پرورش و مسوولین سپاه پاسداران هر استان را شرکت دادیم. چهار هزار نفر ساعت و ۴۰ کارگاه در کل کشور برگزار شد و ظرفیت بنیاد حفظ آثار و آموزش پرورش بهم شناسانده شد. در این کارگاه‌ها اعلام کردیم، چون کتاب‌های درسی دانش آموزان تولید و تالیفش براساس سند بالادستی ملی است، خوانش آن می‌تواند بومی باشد. برای همین در جای جای کتاب می‌بینیم که برای اطلاع بیشتر مولف به نمونه‌های شهر و منطقه‌ای ارجاع می‌دهد. این خوانش‌های بومی کمک می‌کند فرهنگ دفاع مقدس متناسب با هر شهر و منطقه باشد و دانش آموزان ارتباط بیشتری برقرار کنند.

یارمحمدی در پایان اشاره کرد: بیش از هزار عنوان کتاب درسی داریم که بیشتر از ۸۰ درصد این کتاب‌ها راهنمای معلم هم دارد. در هر سال تحصیلی ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون نسخه کتاب درسی توزیع می‌شود و این ظرفیتی است که مطالب و موضوعات دفاع مقدس در کتب درسی گنجانده شود.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها