کارشناس علوم قرآنی:

چگونه در «دهه کرامت» سلب توفیق الهی نشویم؟

شرافتی گفت: سر عدم بهره حداکثری ما از مشاهد مشرفه و آن زمان‌های ویژه، سلب توفیق‌هایی است که با آن روبرو هستیم و آن هم چندین عامل دارد، اما از جمله عوامل آن غفلت است.
کد خبر: ۴۶۲۰۸۶
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۱ - 15June 2021

چگونه در «دهه کرامت» سلب توفیق الهی نشویم؟

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «معین شرافتی» کارشناس علوم قرآنی در گفت‌وگویی پیرامون ارزش و جایگاه زیارت حضرت «فاطمه معصومه (س)» اظهار داشت: کشور ما را با دو فرزند «امام موسی کاظم (ع)»، یعنی «امام رضا (ع)» و حضرت «فاطمه معصومه (س)» می‌شناسند، دو وجود نازنینی که حقیقتاً ما مهمان آن‌ها هستیم. علاوه بر فیض‌هایی که از قم و مشهد مقدس به کشور ما می‌رسد می‌تواند فیوضات معنوی فردی بسیاری را هم شامل حال ما کند، حقایقی که اهمیت و ارزش آن را باید با بررسی سیره علما و بزرگان و نوع عرض ارادت آن‌ها دانست، به‌ویژه در ایام ولادت این خواهر و برادر بزرگوار که دهه کرامت نام دارد.

وی به ارزش و اهمیت زیارت حضرت «فاطمه معصومه (س)» اشاره و تصریح کرد: فیوضات الهی که در زیارت حضرت «فاطمه معصومه (س)» نهفته است حتماً آنقدر ارزش و بها داشته که بزرگان و علمای دینی خاک حرم ایشان را طوطیای چشمان خود کرده و می‌کنند. ولی سؤال پا بر جا این است که چرا آن فیض رحمانی و شهود ربانی به ما دست نمی‌دهد و در نهایت به حس سبکی و سبکبالی که بزرگان دست یافتند ختم نمی‌گردد؟.

 کارشناس علوم قرآنی در همین راستا ابراز کرد: البته این عدم استفاده ما از فیض‌های ربانی منحصر در مکان‌های مشرفه نیست و برخی زمان‌های ناب را نیز شامل می‌شود، مانند شب قدر و شب و روز عید سعید فطر، شب‌ها و عصر‌های جمعه و یا هر روز از اذان صبح تا طلوع آفتاب. پس مهم است که علت محرومیت خود را از آن باب که عارفان و سالکان متنعم هستند بررسی کنیم.

شرافتی با اشاره به نکته کلیدی که در زیارت‌نامه حضرت «فاطمه معصومه (س)» وجود دارد بیان کرد: در پایان زیارت‌نامه حضرت «فاطمه معصومه (س)» آمده است: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ أَنْ تَخْتِمَ لِی بِالسَّعَادَةِ فَلا تَسْلُبْ مِنِّی مَا أَنَا فِیهِ؛ خدایا از تو می‌خواهم، که سرانجام کارم را به خوشبختى ختم کنى و آنچه را در آنم از دستم نگیرى»، در این زیارتنامه که به نقل از «امام رضا (ع)» است دو نکته مهم و حیاتی را به‌عنوان نتیجه و ثمره این زیارتنامه نیز در خود دارد، اول آنکه فرد در آخر کار و عمر عاقبت به خیر شود و اینکه در طول حیات و زندگی خویش از طرف خداوند سلب توفیق نگردد.

وی غفلت را یکی از مهم‌تری عوامل سلب توفیق دانست و ابراز کرد: سر عدم بهره حداکثری ما از مشاهد مشرفه و آن زمان‌های ویژه، سلب توفیق‌هایی است که با آن روبرو هستیم و آن هم چندین عامل دارد، اما از جمله عوامل آن غفلت است. اینکه فرد اگر غافل باشد در چه جایگاهی ایستاده، جایگاهی که برابر با حرم تمام «اهل بیت (ع)» به‌ویژه حضرت «زهرا (س)» است و تا چه حد حضور «اهل بیت (ع)» در آنجا جریان داشته و می‌تواند آن‌ها را بی‌واسطه مخاطب قرار دهد، عدم غفلت و آگاهی است که بسیار در بهره بردن از حرم مطهر اهمیت دارد.

شرافتی در همین راستا ادامه داد: البته این عدم غفلت و درک حضور در محضر خدا و پیشوایان دینی باید در تمام لحظات عمر جاری باشد تا عاملی بسیار مهم در ترک گناه و جلب معرفت و معنویات باشد. دیگر عامل سلب توفیق که از غفلت نیز ایجاد می‌شود، آلودگی به گناهان است، خداوند متعال در آیه ۳۶ سوره احزاب قرآن کریم می‌فرماید: «مَن یَعْصِ اللَّهَ وَ رَسولَهُ فَقَدْ ضلَّ ضلَلاً مُّبِیناً؛ هر کس خدا و رسولش را نافرمانی کند، به ضلالتی آشکار گمراه شده است. گناه و نافرمانی، موجب سلبِ توفیقِ هدایت و باعث گمراهی می‌گردد.»

کارشناس علوم قرآنی اخلاقیات را یکی از پایه‌های دیگر سلب توفیق دانست و ابراز کرد: یکی دیگر از عوامل سلب توفیق عدم پایبندی به اخلاقیات است، بد اخلاقی‌ها و سوء خلق یا عدم آراستگی به حسن خلق، جلوی توفیقات الهی را می‌گیرد. خداوند با دو واژه «یُسْر» و «عُسْر» درآیات ۵ الی ۱۰ سوره لیل در قرآن کریم به عوامل ایجاد کننده توفیقات و عوامل سلب توفیق، اینگونه اشاره کرده است: «فَأَمَّا مَنْ أَعْطى‏ وَ اتَّقى، وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنى، فَسَنُیَسِّرُهُ لِلْیُسْرى، وَ أَمَّا مَنْ بَخِلَ وَ اسْتَغْنى، وَ کَذَّبَ بِالْحُسْنى‏، فَسَنُیَسِّرُهُ لِلْعُسْری؛ امّا آن کس که انفاق کند و پرهیزگارى پیش گیرد، و جزاى نیک را تصدیق کند، ما او را در مسیر آسانى قرار می‌دهیم، امّا کسى که بخل ورزد و بی‌نیازی طلبد، و پاداش نیک را انکار کند، بزودى او را در مسیر دشوارى قرار می‌دهیم».

منبع: میزان

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار