کارشناس مسائل بین الملل:

اولویت سیایت خارجی دولت سیزدهم احیای برجام باشد

ذبیحی با بیان اینکه مهمترین اولویت سیاست خارجی دولت سیزدهم به سرانجام رساندن احیای برجام است، گفت: بهبود روابط با همسایگان و به ویژه کشور‌های حوزه خلیج فارس و نیز توسعه دیپلماسی اقتصادی دو اولویت دیگر این دولت در سیاست خارجی است.
کد خبر: ۴۶۲۱۹۹
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۲ - 16June 2021

سه اولویت اصلی دولت آینده از نگاه کارشناس مسائل بین‌الملل

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، رضا ذبیحی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگویی درباره اولویت‌های سیاست خارجی دولت سیزدهم اظهار داشت: رفع تحریم‌های ظالمانه و از میان برداشتن زمینه تروریسم اقتصادی علیه ایران، به‌عنوان فوری‌ترین و اصلی‌ترین اولویت دولت جدید مطرح است که به ثمر رساندن آن در قالب برجام میسر خواهد بود.  

 استاد دانشگاه ادامه داد: نقض آشکار حقوق بین‌الملل توسط آمریکا طی سه سال اخیر که منجر به اعمال سنگین‌ترین تحریم‌ها علیه یک کشور شده است در عمل مسیر توسعه کشور را دچار آسیب جدی کرده است و لذا رفع این تحریم‌ها می‌بایست به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین اولویت‌ها در دستور کار سیاست خارجی دولت سیزدهم قرار گیرد.

وی افزود: اعمال تحریم‌های شدید به‌ویژه در حوزه نفت و پتروشیمی، مالی و بانکی و سایرحوزه‌های مهم نظیر بیمه و کشتیرانی با هدف انزوا و کوتاه کردن دست ایران از اقتصاد جهانی صورت گرفته و لذا لازم است چنین اقداماتی علیه منافع ملی کشور با تدبیر و دگراندیشی رفع و مرتفع شود.

ذبیحی خاطرنشان کرد: البته تلاش برای احیای برجام در آخرین ماه‌های دولت دوازدهم و به فاصله چند ماه پس از روی کار آمدن بایدن در آمریکا آغاز شد و ممکن است تا پیش از زمان تغییر دولت در ۱۲ مرداد، این گفت‌وگو‌ها به نتیجه برسد، با این وجود این دولت سیزدهم است که در نهایت باید با اجرای تعهدات و اقدامات عملی لازم، احیای برجام را به نتیجه منطقی خود برساند.

 کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: بنابراین رفع تحریم‌ها مهم‌ترین اولویتی است که هر دولتی که روی کار بیاید، باید آن را در سرلوحه اقدامات خود در عرصه سیاست خارجی دهد، چرا که از ورود سرمایه و انتقال تکنولوژی گرفته تا تبادلات مالی و حفظ و توسعه بازار‌های صادراتی، همگی بستگی به این مهم دارد.

 استاد دانشگاه افزود: بهبود روابط با همسایگان و به‌ویژه کشور‌های حوزه خلیج فارس دومین اولویت سیاست خارجی است که نیاز است توسط دولت سیزدهم با جدیت دنبال شود.

ذبیحی در این ارتباط ادامه داد: این طبیعی است که کشور‌ها در منطقه پیرامونی خود دارای منافع متفاوت و بعضاً متعارضی باشند، اما مدیریت سیاست خارجی باید بگونه‌ای باشد که تا حد امکان از تبدیل شدن این اختلاف‌ها به تهدید بکاهد و با تأکید بر وجود منافع مشترک بیشترین فرصت و سود را نصیب سیاست خارجی کشور کند.

وی تصریح کرد: البته طی ماه‌های اخیر و در آخرین ماه‌های حضور دولت دوازدهم در قدرت، تلاش‌هایی به‌منظور بهبود روابط با همسایگان و به‌ویژه با عربستان آغاز شده است که در صورت وجود حسن نیت در طرف سعودی می‌تواند زمینه بهبود و توسعه روابط با این کشور‌ها را در دولت سیزدهم میسر کند.

 کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: بهبود روابط با این کشور‌ها از جنبه‌های مختلف سیاسی، امنیتی و اقتصادی حائز اهمیت است و از جمله سبب می‌شود زمینه برای هر گونه کارشکنی در روند اجرای حداکثری برجام در منطقه برچیده شود.

 استاد دانشگاه با بیان اینکه توسعه و بهبود وضعیت دیپلماسی اقتصادی به‌عنوان سومین اولویت سیاست خارجی دولت سیزدهم مطرح است، ادامه داد: در عرصه دیپلماسی اقتصادی کار‌های معطل مانده زیادی بر زمین مانده است که نیاز است دولت جدید به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشد.

وی تصریح کرد: البته در دولت دوازدهم نیز اقدامات مهمی به‌منظور توسعه دیپلماسی اقتصادی صورت گرفت و از جمله یکی از مهم‌ترین این اقدامات آغاز تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا و تلاش برای پیوستن به آن است که لازم است این اقدامات با شتاب و جدیت بیشتری در دولت سیزدهم دنبال شود.

ذبیحی در پایان خاطرنشان کرد: بهره‌گیری بیشتر از ظرفیت رایزنان اقتصادی چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی نیز دیگر ضرورتی است که در جهت توسعه دیپلماسی اقتصادی به‌عنوان یکی از اولویت‌های سیاست خارجی سیزدهم، مطرح است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها