میرعلیرضا دریابیگی دبیر جشنواره دانشگاهی نمایشنامهخوانی دفاع مقدس در گفتوگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاعپرس، اظهار داشت: تئاتر دانشجویی یا آزمایشگاهی و تجربی تمایزی با تئاترهای معمول دارد و براساس تخصص دانشجویان، نظریههایی پدید میآید که امکان خوانش تئاتر را فراهم کند.
وی تئاتر دانشجویی را نظریه بنیاد خواند و تصریح کرد: یک بازیگر و کارگردان در تئاتر دانشگاهی بر بنیان پژوهش و دریافت کارکردها و نظریهها استوار هستند.
دریابیگی مطالعات اجرا را وجهی از تئاتر دانشگاهی تعریف کرد و افزود: در این میان یک گروه دانشگاهی بر اساس نظریههای درک شده توسط خود، زمینههای انطباق و خوانش روی یک متن نمایش را پیدا میکنند و آن را به صورت تجربی و کارگاهی پیاده میسازند.
این هنرمند تصریح کرد: بنیان تئاتر را به وزارت علوم یا دانشگاه آزاد و علمی کاربردی واگذار نکنیم؛ چنانچه پیشتر چنین کانونی در اداره کل هنرهای نمایشی فعال بود و امروز هم باید چنین نگرشی داشته باشیم.
وی اظهار امیدواری کرد مجموعه وزارت ارشاد و اداره کل هنرهای نمایشی در دولت جدید هم و غم خود را علاوه بر دیگر شقوق نمایش بر تئاتر دانشجویی نیز استوار سازند تا زمینه و فرصتهای بسیاری ایجاد شود.
دریابیگی ادامه داد: به عنوان مثال آقای گلهدارزاده پیش از مجموعه تئاتر شهر، مدرس نمایش هستند و بستر خوبی برای یکسری از دانشجویان ایجاد میکنند تا اینها بتوانند در یک سالن دولتی به اجرا بپردازند.
این هنرمند ادامه داد: دانشجویان علاقمند بسیاری در حوزه تئاتر دانشگاهی در صف قرار دارند و صرف اقدامات وزارت علوم بسنده نمیکند.
وی جشنواره تئاتر دانشجویی را تریبونی برای ظرفیت افزایی در حوزه تئاتر خواند و تاکید کرد: تئاتر ایران به واسطه اعتماد و دادن فرصت به دانشجویان و دانشگاهیان میتواند پیشرفت کند.
دریابیگی با اعلام اینکه باید به دانشجو فرصت داده شود تا بر اساس نظریهها و درک و دریافت در دانشگاه، خلاقیت خود را نمایان ساخته و فرصت دیده شدن پیدا کند، خاطرنشان کرد: دانشجویان باید تجربیات خود را با دیگران در جامعه تئاتر به اشتراک بگذارند.
انتهای پیام/121