حضور حداکثری، اقتدار ملی/

حضور پرشور هموطنان ایرانی مقیم خارج از کشور در پای صندوق‌های رای

هموطنان ایرانی در ۱۳۳ کشور خارجی با حضور در ۲۳۴ شعبه اخذ رای در سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند.
کد خبر: ۴۶۲۷۷۱
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۷ - 18June 2021

حضور پرشور هموطنان ایرانی مقیم خارج از کشور در پای صندوق‌های رایبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (جمعه) همزمان با برگزاری سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری با حضور در ستاد انتخابات خارج از کشور توضیحاتی درباره صندوق‌های اخذ رای مستقر در خارج از کشور داد.

وی با بیان این‌که یکی از منظم‌ترین انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور را داریم، یادآور شد: در حال حاضر در ۱۳۳ کشور گفت‌وگو‌ها را برای برگزاری انتخابات انجام دادیم و ۲۳۴ صندوق اخذ رای در سراسر جهان بدین منظور اختصاص داده شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: هر چه در توان وزارت خارجه و نظام جمهوری اسلامی ایران بوده برای آماده سازی مشارکت آن‌ها انجام شده است.

وی افزود: بعد از نیمه شب (ساعت یک و دو بامداد) در شرقی‌ترین کشور این عالم رای گیری را آغاز کردیم و چند ساعت بعد از بامداد تهران در غربی‌ترین نقطه رای گیری ادامه خواهد داشت. به طور منظم اطمینان می‌دهیم که هیچ حوزه‌ای بسته نمی‌شود، مگر این‌که همه هموطنان ایرانی که برای رای گیری آمده‌اند بتوانند آرای خود را به صندوق‌های اخذ رای بریزند.

خطیب‌زاده درباره شمارش آرا نیز گفت: تقریب به دو هزار نفر هیأت‌های اجرایی هستند و شمارش انجام و بعد به تهران ارسال و اعلام از سوی تهران صورت می‌گیرد.

در زیر به تعدادی از کشور‌هایی که امروز شاهد برگزاری سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری بودند، اشاره شده است.

ایرانیان مقیم قطر در پای صندوق‌های رای

بر همین اساس، هموطنان ایرانی مقیم قطر از اولین ساعات صبح امروز با حضور در سه شعب اخذ رأی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در قطر، رای خود را به صندوق انداختند. براساس اعلام سفارت ایران در دوحه، روند انتخابات در این شعب با حضور پرشور هموطنان در جریان است.

برگزاری انتخابات سیزدهم در چین

سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری در کشور چین در چهار حوزه انتخابیه پکن، شانگهای، گوانگجو و هنگ کنگ از هشت صبح به وقت محلی آغاز شد، تا ساعت ۱۸ عصر ادامه داشت.

براساس اعلام سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن، تعرفه به میزان کافی موجود بود و ایرانیان مقیم چین با ارائه گذرنامه و یا شناسنامه در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن و سرکنسولگری کشورمان در شانگهای، گوانگجو و پکن در این انتخابات شرکت کردند.

محمد کشاورززاده سفیر جمهوری اسلامی ایران در پکن در این خصوص با انتشار پیام ویدئویی از تمام هموطنان ایرانی دعوت کرد که برای ایران عزیز و سربلند، حضور پرشور در انتخابات داشته باشند.

رای گیری در چین پایان یافته و شمارش آرا بلافاصله آغاز خواهد شد.

مشارکت ایرانیان مقیم کره جنوبی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

ایرانیان مقیم کره جنوبی هم با آغاز رأی گیری در شعبه اخذ رأی در سئول، رأی خود را به صندوق انداختند.

سعید بادامچی شبستری سفیر جمهوری اسلامی ایران در سئول از استقبال و مشارکت ایرانیان مقیم خبر داد و گفت: حضور در پای صندوق رأی برای تعیین سرنوشت، نشان دهنده اقتدار کشور، ظهور اراده مردم و جلوه‌گاه مردمسالاری دینی در جمهوری اسلامی ایران است.

رأی گیری از ایرانیان مقیم کره جنوبی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از ساعت ۸ صبح به وقت محلی (۳:۳۰ به وقت تهران) در شعبه اخذ رأی مستقر در سفارت جمهوری اسلامی ایران در سئول پایتخت آغاز و در پی درخواست‌های برخی از هموطنان مبنی بر تمدید زمان رای گیری به دلیل بعد مسافت شهر‌های محل اقامت آنان تا سئول، اخذ رای گیری در ساعت ۲۰ به پایان رسید.

پایان اخذ رای در ژاپن

سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری که در ژاپن برگزار شده بود، پایان یافت و با پایان گرفتن زمان اخذ رای، شمارش آرا آغاز شد.

رای گیری در جمهوری آذربایجان

ایرانیان مقیم جمهوری آذربایجان نیز در این دور از انتخابات حضوری پر شور داشتند.

هیأت اجرایی انتخابات ریاست جمهوری در حوزه انتخابیه جمهوری آذربایجان با صدور اطلاعیه‌ای رای گیری در شعبه باکو را به مدت یک ساعت (تا ساعت ۱۹) تمدید کرد.

حضور ایرانیان مقیم فرانسه در انتخابات سیزدهم

سفارت ایران در پاریس نیز در صفحه توئیترش اعلام کرد: ساعاتی از آغاز انتخابات ریاست جمهوری در حوزه انتخابیه پاریس می‌گذرد و همچنان بسیاری که حضور در انتخابات را حق قانونی و یک کنش سیاسی تاثیرگذار بر سرنوشت کشور و خود می‌دانند، با در دست داشتن مدارک هویتی خود برای اعتلای میهن خود در محل اخذ رای حضور دارند.

حضور ایرانیان مقیم انگلیس در انتخابات سیزدهم

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در شعب یازده‌گانه مستقر در انگلیس در حال برگزاری است. این انتخابات از ساعت ۹:۰۰ صبح به وقت محلی در این کشور آغاز شده است.

سید مهدی حسینی متین کاردار سفارت ایران در لندن در توئیتی در این باره نوشت: انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در حوزه انگلستان همچنان در حال برگزاری است. استقبال همگانی بسیار خوب. عوامل اجرایی انتخابات نیز با شور و اشتیاق در خدمت هم میهنان عزیز جهت اخذ رای آن‌ها هستند.

شرکت دو زندانی ایرانی در رومانی در انتخابات

با هماهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران و همکاری سازمان زندان‌های رومانی، با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و حفاظتی، دو تن از زندانیان ایرانی دربند در رومانی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند.

حضور ایرانیان مقیم اسپانیا در مادرید و بارسلونا

ایرانیان مقیم اسپانیا هم در دو شهر مادرید و بارسلونا آرای خود را به صندوق رای انداختند.

سفارت ایران در مادرید همچنین اعلام کرد که با توجه به هماهنگی‌های به عمل آمده و به منظور مشارکت هر چه بیشتر ایرانیان در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، زمان رأی گیری در حوزه‌های مادرید و بارسلونا به مدت ۲ ساعت تمدید شده و تا ساعت ۲۰:۰۰ ادامه خواهد داشت.

شعبه اخذ رای در ارمنستان

به گزارش فارس، ایرانیان مقیم ارمنستان نیز با حضور در شعبه سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایروان آرای خود را به صندوق اخذ رای ریختند.

ایرانیان مقیم ازبکستان نیز با حضور در شعبه اخذ رای در محل سفارت ایران در تاشکند در این انتخابات شرکت کردند.

حضور ایرانیان مقیم امارات در انتخابات

ایرانیان مقیم امارات عربی متحده نیز در این دور از انتخابات در شعب اخذ رای مستقر در این کشور آرای خود را به صندوق‌های اخذ رای ریختند.

سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دبی هم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که با توجه به حضور پر شور مردم در سیزدهمین دور انتخابات، هیأت اجرایی انتخابات در سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دبی و امارت‌های شمالی ساعت رای گیری را به مدت دو ساعت تا ساعت ۲۰ تمدید کرده است.

اروگوئه

شعبه اخذ رای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران در اروگوئه در آمریکای جنوبی آغاز به کار کرد.

ایرانیان مقیم روسیه در صف رای گیری

کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو نیز در اظهاراتی عنوان کرد: به رغم تلاش‌های برخی قدرت‌های غربی برای مشارکت کمتر مردم در انتخابات، مردم ایران مستقل تصمیم می‌گیرند و با حضور در عرصه انتخابات اجازه دخالت بیگانگان در سرنوشت خود را نمی‌دهند.

وی افزود: در روسیه چهار صندوق اخذ رای در شهر‌های مسکو، سن پترزبورگ، کازان و آستراخان داریم، هم اکنون جمعیت زیادی از هموطنان عزیز مقیم مسکو در صف هستند و منتظرند که بتوانند رای بدهند.

سفیر ایران بیان کرد: حضور ایرانیان خارج از کشور در انتخابات به معنای آن است که پشتیبان نظام، کشور و استقلال و آزادی در داخل کشور خود هستند. دانشجویان و تجار ایرانی ساکن روسیه هم اکنون به خاطر مشکلات ناشی از بیماری کرونا در داخل ایران هستند، اما مشارکت به نسبت تعداد جمعیت ایرانی حاضر بالاست.

سفارت ایران در مسکو همچنین اعلام کرد که با توجه به تداوم مراجعه ایرانیان جهت حضور در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، ساعت اخذ رای گیری در حوزه‌های مسکو و سنت پترزبورگ به مدت یک ساعت و تا ساعت ۱۹ تمدید شد.

شرکت ایرانیان مقیم اتریش در انتخابات

هموطنان ایرانی مقیم اتریش نیز با حضور در دو شعبه اخذ رای در این کشور آرای خود را به صندوق‌های رای ریختند.

حضور ایرانیان مقیم تونس در انتخابات ریاست جمهوری

ایرانیان مقیم تونس روز جمعه ۲۸ خرداد ماه با حضور در سفارت جمهوری اسلامی ایران در پایتخت این تونس آرای خود را به صندوق رای ریختند.

رای گیری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران در مکزیکوسیتی آغاز شد.

ایرانیان مقیم نیجریه نیز در این دور از انتخابات ریاست جمهوری شرکت و آرای خود را به صندوق اخذ رای مستقر در سفارت ایران ریختند.

هموطنان ایرانی مقیم انتخابات در گرجستان هم با حضور در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در تفلیس در این دور از انتخابات شرکت کردند.

سفارت ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که با توجه به ادامه حضور ایرانیان مقیم گرجستان در شعبه اخذ رای در تفلیس، مهلت رای گیری تا ساعت ۲۰ تمدید شد.

ایرانیان مقیم کویت هم در انتخابات شرکت کردند

هموطنان ایرانی مقیم کویت نیز امروز با حضور در دو شعبه اخذ رای در محل سفارت ایران در کویت و همچنین مجتمع آموزشی مدارس جمهوری اسلامی ایران در این دور از انتخابات حضوری گسترده داشتند.

هموطنان ایرانی مقیم هندوستان نیز با حضور در هفت شعبه اخذ رای در شهر‌ها و ایالت‌های هند آرای خود را به صندوق‌های اخذ رای ریختند.

هموطنان ایرانی در منطقه کردستان عراق و سلیمانیه نیز آرای خود را به صندوق‌های اخذ رای ریختند. سرکنسولگری ایران در سلیمانیه نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به دلیل استقبال و مشارکت خوب شهروندان عزیز ایرانی در انتخابات، زمان رای گیری در صندوق مستقر در سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه به مدت یک ساعت تا ساعت ۷ عصر تمدید شده است.

در سلیمانیه یک صندوق ثابت و دو صندوق سیار اقدام به اخذ آرای هموطنان ایرانی کرده‌اند. صندوق ثابت مستقر در ساختمان سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران، صندوق سیار در شهر کلار و صندوق سیار در شهر حلبچه.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها