يادداشت/

موسیقی دفاع مقدس راه درازی در پیش دارد

موسیقی دفاع مقدس راه درازی در پیش دارد تا آثار بزرگی به وجود بیاید، هرچه بیشتر این حماسه‌ها نمود پیدا کند نسل‌های آینده گنیجینه غنی‌تری در اختیار خواهند داشت.
کد خبر: ۴۶۲۹۹۷
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹ - 20June 2021

موسیقی دفاع مقدس راه درازی در پیش داردگروه‌ استان‌های دفاع‌پرس ـ سید رضا نیک‌یار؛ در ابتدای پیروزی انقلاب سرودهای زیبایی توسط شعرای نامی و در بعضی موارد گمنام توسط آهنگ‌سازان  و خوانندگان مانند «صدا، صدای گلوله» ایران، ایران»، «محمد (ص) والا پیامبر» «خمینی‌ ای امام» تولید شد.

با شروع جنگ تحمیلی، سروده‌های حماسی در قالب نوحه، سرود، ساخته شد. جوانان خوش‌صدای بسیاری در لباس سرباز، بسیجی، پاسدار، ارتشی، نظامی و غیرنظامی از سراسر کشور همان‌طور که در غم از دست دادن همشهریان و هم محل ایشان مرثیه می‌خواندند در تهییج هم‌قطاران خود نوحه‌هایی مهیج می‌خواندند که آرام‌آرام بعضی نوحه‌ها فراگیر شد.

شعرا و آهنگ‌سازان شاغل و غیرشاغل در سازمان صدا و سیما نیز پابه‌پای مردم آثار قدرتمند و جاودانه‌ای تقدیم این حرکت عظیم کردند بلندگو‌هایی که روی سقف جیپ‌های نظامی و تویوتا لندکروز وصل شده بود فضای شهر‌های جنگی و مناطق نظامی را با سرود‌هایی همچون «سپیده»،‌شجریان، «اندک اندک» و «کاروان شهید» ناظری و صد‌ها سرود دیگر عطر آگین می‌‌کرد.

آثار ماندگاری که همواره در خاطره‌ها ثبت شده‌است در راستای کار علمی موسیقی و به‌منظور ماندگاری و تعالی سرود‌های جنگی و حماسی «مجید انتظامی» چند مورد اثر تولید کرد. «کاروان رفته منزل به منزل» و «کربلا منتظر ماست بیا تا برویم» اثر حاج صادق آهنگران است که تاثیر بسزایی داشته‌است.

شهریار شعربانان، سازنده موسیقی فیلم «ستیز با درون» در خصوص موسیقی دفاع مقدس معتقد است: «همانطور که در کار‌های دفاع مقدس سختی کار دوچندان است چرا قرار است تصویری که در حالتی از معنویت را در مخاطب ایجاد کند با موسیقی دلنشین به مخاطب ارائه شود تا تاثیر بیشتری داشته باشد و اگر در ارائه نا موفق باشیم به پیکره کار ضربه زده ایم»

در پایان این نوشته باید گفت که زمینه موسیقی دفاع مقدس راه درازی در پیش است راهی که با حرکت در این مسیر با توجه به دلاوری‌ها و شهامت‌هایی که رزمندگان این میهن از خود نشان داده اند آثار هنری زیبا و بزرگی به وجود آید تا هرچه بیشتر این حماسه‌ها نمود پیدا کند و به نسل‌های آینده ارائه شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار