صفحات خالی سازمان‌های اطلاعاتی درباره شهید چمران

چمران در مصر آموزش‌های جنگ چریکی را دید و بعد از آن که انور سادات بر سر قدرت آمد با افکار او نتوانست کنار بیاید و مدتی بعد به ایران بازگشت.
کد خبر: ۴۶۳۱۵۸
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۱ - 21June 2021

صفحات خالی سازمان‌های اطلاعاتی درباره شهید چمران

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، شهید مصطفی چمران از جمله دانشمندان شهید کشورمان است که با نگاهی به زندگی‌اش به نکاتی برمی‌خوریم که برای ما تازگی خواهد داشت. در بخشی از خاطرات مهدی چمران برادر شهید مصطفی چمران با روایتی آشنا می‌شویم که رسانه‌ها کمتر به آن پرداخته‌اند.

مهدی چمران روایت می‌کند: «دو سالی که در مصر بود سازمان سیا، FBI، ساواک و سفارت ایران، هیچکدام نفهمیدند و نتوانستند او را پیدا کنند. در کتابی هم که وزارت اطلاعات از اسناد آن زمان منتشر کرد، این دو سال خالی است.

مصطفی در مصر آموزش‌های جنگ چریکی می‌دید و بعد از آن که انور سادات بر سر قدرت آمد با افکار او نتوانست کنار بیاید و مدتی به ایران آمد. بعداً با دعوت امام موسی صدر به لبنان رفت و در آن جا می‌خواست تشکیلاتی علیه شاه سازماندهی کند، اما وقتی وضعیت شیعیان لبنان را دید نظرش عوض شد و تشکیلاتی برای آن‌ها درست کرد.

وقتی سال ۵۲ به‌طور مخفیانه به دیدن او در لبنان رفتم، در سفری که از محل اقامتش به بیروت داشتیم، ناهار نمی‌توانستیم بخوریم، چون یک رستوران که مشروب در آن نباشد پیدا نمی‌شد. لبنان در شرایطی بود که عروس خاورمیانه بود و دنیای کاباره‌ها در آن جا قرار داشت. دکترای الکترونیک و اولین دانشمند هسته‌ای ایران در اولین حضورش در لبنان از حسین (ع) سخن می‌گوید و شیعیان لبنان را بشارت می‌دهد که پیروزی نزدیک است؛ هرکسی به راه حسین (ع) معتقد است می‌تواند وی را دنبال کند تا حتی با مشت در مقابل تانک‌های اسرائیلی بایستند.

وقتی اسرائیل به لبنان حمله کرد این شهید چمران بود که در محروم‌ترین مناطق که یتیمان شیعه بودند، حلقه‌های مقاومت تشکیل داد؛ در آن زمان ارتش لبنان با اسرائیل مشکلی نداشت، یاسر عرفات هم هیچگاه جنگ درستی با اسرائیل نکرد و در نهایت در آغوش دشمن هم قرار گرفت. شهید چمران با حدود ۴۵ نفر و کمبود مهمات که جز «کلاشینکف» و «آرپی جی» نداشتند طی یک طراحی دقیق تانک‌های اسرائیلی را نابود کردند.»

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها