به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، «علیکاظم بهرام» در گفتوگویی پیرامون علت عشق مردم به «امام رضا (ع)» اظهار داشت: مقطع زمانی ولایت «امام رضا (ع)» دورهای حساس در زمان حکومت اسلامی محسوب میشد در این زمان مردم از بسیارى اعمال دولت عباسی خسته شده بودند آنان به دنبال مامن و پناهگاهی بودند که شریعت اسلام ناب محمدی را به اجرا بگذارد و حکومت را بر پایه آموزههای اسلام به اجرا درآورد در عین حال جریانات مختلفی بر علیه حکومت عباسی و برخی نیز بر علیه «اهل بیت (ع)» شکل گرفته بود لذا مردم به دنبال حاکمیت منطبق بر سیره «رسول اکرم (ص)» بودند.
وی به جایگاه علمی «امام رضا (ع)» اشاره و اظهار کرد: جریانات شکل گرفته در دوره عباسی برای اثبات حقانیت ادعاهای خود تلاش داشتند تا در مسیر مباحث علمی حرکت کرده و حضور خود را تبیین کنند از این رو مأمون تلاش داشت تا شرایط را به نفع حکومت خود پیش ببرد لذا مناظراتی را تشکیل میداد و در این مناظرات از عالمان تمام ادیان و گروهها دعوت میکرد تا «امام رضا (ع)» را در مقابل آنان قرار دهد تا به این روش بتواند چند هدف را دنبال کند، «امام رضا (ع)» نیز با استناد به آیات و روایت و سیره «پیامبر اکرم (ص)» اقدام به دادن پاسخ مستند میکردند و با هر قومیت و گروه با زبان خودشان به مباحثه میپرداختند و بهخوبی به تثبیت حقیقت میپرداختند لذا ایشان را با عنوان «عالم آل محمد» نیز میشناختند.
بهرام به سبک زندگی «امام رضا (ع)» اشاره و بیان کرد: «امام رضا (ع)» همراه در جهت منافع اسلام و برای دفاع از مکتب «رسول الله (ص)» قدم برداشتند ایشان در تمام امور خدا را در نظر داشته و در جهت رضاى پروردگار حرکت میکردند لذا شیوه برقرارى ارتباط ایشان با همه اقشار مختلف قابل توجه بود ایشان با دانشمندان همانند خودشان و با اقشار کم در آمد نیز به نیکی رفتار میکردند و کرامت داشتند همین امر زمینه جذب مردم به «امام رضا (ع)» را در بر داشت و در مدت زمانی کوتاه بسیاری از مردم پیرو و عاشق ایشان شدند.
وی پیرامون عوام فریبی حکومت عباسى اظهار کرد: اوجگیری و به حکومت رسیدن عباسیان به واسطه عوامفریبی انجام شد، عباسیان خود را خونخواه «سیدالشهدا (ع)» میخواندند و همواره خود را محب «اهل بیت (ع)» مطرح میکردند بدین ترتیب از عشق و علاقه مردم به «اهل بیت (ع)» سوءاستفاده کردند لذا مأمون در حرکتی برای استحکام حکومت خود «امام رضا (ع)» را به عنوان ولیعهد خود معرفی کرد و تلاش داشت تا مقاصد خود را از طریق جایگاه «امام رضا (ع)» در دربار به اجرا بگذارد، اما «امام رضا (ع)» نیز با تدبیر فرصت را غنیمت شمردند و به توسعه فرهنگ علوی و شیعه در بین مردم پرداختند ایشان فرهنگ «اهل بیت (ع)» را در بین ایرانیان توسعه و گسترش دادند همان گونه که مقام معظم رهبری بیان کردند تشیع از دروازههای شلمچه وارد ایران شد، زیرا «امام رضا (ع)» نیز از همان مکان برای ورود به ایران استفاده کردند.
دشمنی عالم
این کارشناس علوم قرآنی رویکرد «امام رضا (ع)» را در زمان ولایتشان مورد را بررسی قرارداد و ابراز کرد: «امام رضا (ع)» با شیوه «جنگ نرم علمی» وارد کارزار مبارزه با حکومت ظلم شدند در عین حال مامومن نیز عالم عباسیان محسوب میشد او ٤٠٠٠ روایت از «پیامبر اکرم (ص)» میدانست و از جمله عالمان عصر خود بود لذا «امام رضا (ع)» با دشمنی سر سخت روبرو بودند، نکته قابل تامل اینکه مأمون بارها با زبان روایت و آیات بیان کرده بود که «امام رضا (ع)» صاحب ولایت بوده و هدایت جامعه اسلامی از سوی پروردگار برعهده ایشان قرار داده شده لذا ایشان باید حاکم باشد، اما طمع قدرت مأمون را فریفته بود برای قدرت و جذابیتهای دنیوى همه تلاش خود را انجام میداد.
بهرام به رویکرد مأمون در زمان ولایت «امام رضا (ع)» اشاره و بیان کرد: مأمون تلاش داشت تا با به کار گیری برخی اعمال از ظرفیت «امام رضا (ع)» به نفع خود بهرهبرداری کند وی با ولیعهد خواندن «امام رضا (ع)» میتوانست جلوی بسیاری از نحلههای و جریانات را بگیرد و در عین حال شیعیان خشمگینی که از نام و اعتقادات آنان برای رسیدن به قدرت استفاده شده بود را ساکت کند مأمون تلاش داشت تا از «امام هشتم (ع)» برای مشروعیت دادن به جایگاه خود استفاده کند از سوی دیگر «امام رضا (ع)» بخاطر تهدیدات مأمون مجبور به پذیرش ولایت عهدی شد، اما این تهدید را به فرصت تبدیل کرد و در جهت توسعه اسلام ناب محمدی آن بهره برد بدین ترتیب فرهنگ قالب ایران در آن زمان را به فرهنگ تشیع نزدیک کرد و توانست قطب بزرگی از شیعیان را در ایران پایگذاری کنند.
انتقال معارف اسلامی
این کارشناس علوم قرآنی تاثیر حضور «امام رضا (ع)» ایران را مورد بررس قرار داد و اظهار کرد: حضور «امام رضا (ع)» سبب پر بار شدن حوزه علمیهای در نیشابور شد و از این طریق ایشان معارف اسلام را به جامعه عرضه کردند نکته جالب این بود که محبت به «اهل بیت (ع)» در دل ایرانیان گسترده شد و آنان از امر، ولی امر تبعیت میکردند.
نماز باران
وی پیرامون کرامت «امام رضا (ع)» اظهار کرد: یکی از سالهایی که «امام رضا (ع)»به عنوان ولیعهد در مرو حضور داشتند خشکسالى شدید رخ داده بود مردم درمانده بهسوی مأمون رفتند و از او خواستند اکنون که بر جایگاه «رسول خدا (ص)» تکیه زده شرایط را برای ادامه زندگی مردم فراهم کند و دست به دعا بردارد مأمون که از این کار خود را عاجز میدید این امر را به «امام رضا (ع)» واگذار کرد، مردم زمانی که متوجه شدند که «امام هشتم (ع)» برای رفع خشکسالی دست به دعا خواهند شد و قرار است تا نمازی به امامت ایشان برگزار شود از دور و نزدیک برای اقامه نماز به آن منطقه آمدند این امر شکوه حضور و محبت مردم نسبت به «اهل بیت (ع)» را منعکس کرد، حضور پر شور مردم شگفت انگیز بود و همین امر دل مأمون را لرزاند، نماز «امام رضا (ع)» نقطه اتصال و اتحاد ملت شد همانگونه که در زیارت جامعه کبیره بیان شده به برکت شما «اهل بیت (ع)» است که خداوند رحمتش را بر بندگان عرضه میدارد.
صلوات خاصه
بهرام به اعمال روز یازدهم ماه ذی القعده اشاره و خاطرنشان کرد: اگرچه اعمال خاصی برای روز یازدهم ماه ذی القعده در مفاتیح بیان نشده، اما میتوان با توجه به حفظ پروتکلهای بهداشتی از راه دور به خواندن زیارتنامه «امام رضا (ع)» پرداخت، همچنین خواندن صلوات خاصه «امام هشتم (ع)» نیز از جمله اعمال پر فضیلت محسوب میشود همچنین بیان ذکر ١٠٠ مرتبه «صلوات بر محمد و آل محمد» وبیان ٣٦٠ مرتبه «الحمد لله رب العالمین» همچنین بعد از خواندن «آیة الکرسی» بعد از هر نماز مورد تاکید قرار دارد.
منبع: میزان
انتهای پیام/ ۹۱۱