عضو هیات رئیسه فراکسیون ایثارگری مجلس مطرح کرد؛

از پیگیری غرامت جنگی تا احقاق حقوق جانبازان در مجامع بین‌المللی

شاکری گفت: در موضوع احقاق حق جانبازان و ایثارگران نخست مراجع رسمی مثل وزارت خارجه و بعد قوه قضائیه باید به‌صورت رسمی در مجامع جهانى ورود کنند.
کد خبر: ۴۶۳۳۷۷
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۷ - 22June 2021

از پیگیری غرامت جنگی تا احقاق حقوق جانبازان در مجامع بین المللی

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «اقبال شاکری» عضو هیات رئیسه فراکسیون ایثارگری مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی اظهار در مورد واخواهى حق و حقوق جانبازان در مجامع بین‌المللی داشت: بار‌ها موضوع قطعنامه شورای امنیت در خصوص جنگ ایران و عراق از غرامت جنگى گرفته تا حمایت از جانبازان و ایثارگران در مجامع جهانى مطرح کرده‌ایم؛ این بار ایثارگران و جانبازان از دبیر کل درخواست کرده‌اند که با مشورت دو کشور ایران و عراق تمام حق و حقوق آن‌ها پرداخته شود، در موضوع احقاق حق این عزیزان نخست مراجع رسمی مثل وزارت خارجه و بعد قوه قضائیه باید به‌صورت رسمی در مجامع جهانى حمایت کند.

حق و حقوق ملت ایران در مجامع بین‌المللی دادخواهی می‌شود

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس افزود: این حمایت‌ها تنها مربوط به جانبازان نمی‌شود بلکه شهدای ترور، شهدای مواد شیمیایی و ایثارگران را هم شامل می‌شود و نهاد‌های غیردولتی، NGO ها، کانون حمایت از جانبازان و ایثارگران و نهاد‌های دانشگاهی باید به موضوع حمایت از جانبازان و ایثارگران حتی با ارسال مقاله‌های دانشجویی به مجامع جهانی این حق را واخواهی کنند؛ طبق بند‌های قطعنامه ۵۹۸ به‌دفعات عنوان شده حق و حقوق ملت ایران در مجامع بین‌المللی دادخواهی می‌شود تا با این احقاق حق خسارات این افراد تا حدودی جبران شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: مجلس به‌ویژه فراکسیون ایثارگری دنبال حق و حقوق این عزیزان است و به‌زودی در فراکسیون ایثارگران این موضوع را دوباره پیگیری می‌کنیم. حق و حقوق ملت ایران به‌ویژه جانبازان و ایثارگران باید در مجامع بین‌المللی پیگیری شود و صدای آن‌ها به گوش جهانیان برسد.

دریافت ۱۱۰۰ میلیارد دلار غرامت ایران از عراق

وی در ادامه یادآور شد: آمریکا و کشور‌های همدست شان موضوعات که مربوط به منافع خود باشد در مجامع بین‌المللی پیگیری و به دنبال سود خود هستند، ایران به‌طور مستقیم باید ۱۱۰۰ میلیارد دلار غرامت از کشور عراق دریافت می‌کرد، باید به نرخ روز محاسبه شود و به ملت ایران بپردازند. با بررسی صورت گرفته درصد بسیاری از این رقم برای خانواده شهدا، ایثارگران و جانبازان و اسرایی است در تمام این سال‌ها حق و حقوق آن‌ها به فراموشی سپرده شده است.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها