در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری خانه کتاب و ادبیات ایران و دانشگاه فرهنگیان مطرح شد؛

هیچ یک از رسانه‌های فرهنگی گستردگی کتاب را ندارد

دهقانکار با تاکید براینکه اهمیت کتابت و اثرگذاری آن زیاد است، گفت: هیچ یک از رسانه‌های فرهنگی گستردگی کتاب را ندارد لذا اهمیت کتابت و اثرگذاری آن زیاد است.
کد خبر: ۴۶۳۴۹۳
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳ - 23June 2021

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری علمی، آموزشی و پژوهشی بین خانه کتاب و ادبیات ایران و دانشگاه فرهنگیان با حضور ایوب دهقانکار (مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران)، علی باقر طاهری‌نیا (معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان)، حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم ماسوری (رئیس اداره گسترش فرهنگ دینی و اخلاقی دانشگاه فرهنگیان) و جمعی از مدیران دو مجموعه در محل این دانشگاه برگزار شد.

ضرورت توسعه همکاری بین دانشگاه فرهنگیان و خانه کتاب و ادبیات ایران

در ابتدای این آیین، علی باقر طاهری‌نیا عاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر این‌که این تفاهم‌نامه بستری برای توسعه همکاری‌های متقابل بین خانه کتاب و ادبیات ایران و دانشگاه فرهنگیان است، اظهار داشت: افق دانشگاه فرهنگیان بر مرجعیت علمی در حوزه تخصصی تعلیم و تربیت است و برای تحقیق این افق باید دارای ناشر تخصصی در حوزه تعلیم و تربیت، انتشار کتاب و نشریه و همچنین واجد کتابخانه تخصصی معتبر در این حوزه‌ها باشیم. مولفه‌هایی که موجب می‌شود به مرجعیت علمی در حوزه تخصصی تعلیم و تربیت برسیم را باید پازل‌وار کنار هم بچینیم و در این زمینه به کمک خانه کتاب و ادبیات ایران نیاز داریم.

وی عنوان کرد: در دانشگاه فرهنگیان 30 مجوز نشر داریم و 22 نشریه منتشر می‌شود و عمده آنها در حوزه تخصصی مرتبط است. در زمینه تبادل تجربه و تجهیز کتابخانه‌ها، خانه کتاب و ادبیات ایران می‌تواند به ما کمک کند تا سریع‌تر و سهل‌تر به نقطه مطلوب دست پیدا کنیم.

اهمیت معلم و جایگاه آن، این تفاهم‌نامه را برای ما ممتاز می‌کند

در ادامه، ایوب دهقانکار مدیرعامل خانه کتاب، اظهار کرد: با توجه به ماهیت خانه کتاب و ادبیات ایران که مرجعیت نشر کشور است، محل آمد و شد نخبگانی حوزه کتاب، نشر و ادبیات کشور در طول سال است. به‌واقع خانه کتاب و ادبیات ایران با بسیاری از دستگاه‌ها و نهادهای علمی و فرهنگی کشور تفاهم‌نامه همکاری دارد، اکنون هم آنچیزی که این تفاهم‌نامه را برای ما ممتاز می‌کند ابتدا اهمیت معلم و علم آموزش و جایگاه آن است که در کشور ما و دنیا در خصوص اهمیت آن حق مطلب ادا شده است. در فرهنگ دینی و کهن ما، آیات و روایات متعددی وجود دارند که درباره جایگاه و اهمیت معلمی تاکید کرده‌اند. در گلستان سعدی این‌چنین آمده است:

صاحبدلی به مدرسه آمد ز خانقاه

بشکست عهد صحبت اهل طریق را

گفتم میان عالم و عابد چه فرق بود

تا اختیار کردی از آن این فریق را

گفت آن گلیم خویش بدر می‌برد ز موج

وین جهد می‌کند که بگیرد غریق را

وی افزود: واژه عالم که سعدی در این شعر به کار برده است قطعا به معنای معلم است و نه صرفا عالم، چرا که عالمی که صرفا عزلت‌نشین باشد در واقع همان عابد است، ضمن این‌که واژه مدرسه که در مصرع اول آمده است، به ‌صراحت نشان می‌دهد که اینجا منظور سعدی از واژه عالم، همان معلم است. در دنیای مدرن هم، چه در کشور ما و چه در سایر کشورهای جهان در مقالات علمی متعدد و محافل آکادمیک، به اندازه کافی بر اهمیت علم آموزش تاکید شده است؛ نمونه آن همین دانشگاه فرهنگیان است که بر حوزه تعلیم و تربیت معلمان تمرکز دارد.

معلمی در کنار جایگاه معنوی و قداستی که دارد، یک علم است

دهقانکار همچنین مطرح کرد: لذا در دنیای امروز معلمی را، در کنار جایگاه معنوی و قداستی که دارد، یک علم می‌دانند و بحث آموزش (education) و معلمی (teaching) یک علم و به معنای امروزی science است. لذا، بسیار شایسته است که می‌بینیم به علم معلمی و آموزش در قالب یک دانشگاه پرداخته می‌شود. وقتی از معلمی صحبت می‌کنیم با دوگانه محتوای آموزشی (subject matter) و نفس عمل آموزش رو به رو می‌شویم، و نباید غافل شد که آموزش خود مستقلا یک علم است. بر اساس یافته‌های پژوهش‌های مختلف، اگر در شرایط برابر قرار داشته باشیم و ناچار به انتخاب بین معلمی باشیم که صرفا به (subject matter) آگاه است و معلمی که به (teaching) تدریس واقف است، اولویت با کسی است که فن معلمی می‌داند. یک دلیل این است که حوزه تعلیم و تربیت ارتباط گسترده‌ای با علوم دیگر همچون روان‌شناسی، فلسفه، جامعه‌شناسی و... دارد.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران تصریح کرد: در خصوص آیه شریفه «وَإِنَّکَ لَعَلیٰ خُلُقٍ عَظیمٍ» که در ابتدای این جلسه قرائت شد، اینگونه می‌توان گفت که در فرهنگ دینی ما انبیاء را معلمان جامعه دانسته‌اند، و از طرفی از ویژگی‌های بارز نبی مکرم اسلام (ص) دارا بودن خلق عظیم (اخلاق نیکو و حسنه) است که این شخصیت بی‌نظیر را تبدیل به اسوه‌ای کامل برای ابناء بشر مبدل نموده است. شغل معلمی، شغل انبیاء است. جالب است بدانیم در خصوص همین موضوع یعنی اخلاق حسنه و رابطه عاطفی بین معلم و شاگرد صدها مقاله و مطلب علمی منتشر شده است که از آن به rapport یاد می‌شود و هدف آن ایجاد پیوند عاطفی بین معلم و دانش‌آموز یا دانشجو با هدف بهینه‌سازی آموزش و ارتقاء یادگیری است.

او افزود: ما در خانه کتاب و ادبیات ایران ارتباط مستمری با ناشران، نویسندگان، اهالی قلم و کتاب داریم. پیدا کردن شباهت و برقراری ارتباط بین نویسندگی و معلمی کار سختی نیست. نویسندگان هم به گونه‌ای معلمان جامعه هستند و تربیون دارند. معلم ممکن است محدودیت دانش‌آموز، دانشجو، کلاس و... داشته باشد اما نویسندگان این محدودیت را ندارند. گاهی اوقات یک معلم یا استاد دانشگاه، علم خود را به دانشجو و دانش‌آموز منتقل می‌کند که مخاطبان او به کلاس حضوری و مجازی محدودند اما با نگارش یک کتاب، دایره مخاطبان را می‌توان به وسعت یک کشور و گاه به وسعت یک جهان گسترش داد. لذا تاثیرگذاری نویسندگان حائز اهمیت است.

وی در ادامه گفت: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حوزه‌ها و مصادیق مختلف فرهنگ (کتاب، موسیقی، سینما و...) سروکار داریم؛ هیچ کدام به‌زعم دست اندرکاران، صاحب‌نظران و اهل‌فن این حوزه، تاثیرگذاری کتاب را ندارند؛ تاثیرگذاری‌، عمق و گستردگی کتاب را هیچ رسانه فرهنگی دیگری ندارد. کتاب، مادر سایر حوزه‌های فرهنگی است و اهمیت کتابت و اثرگذاری آن زیاد است. این دو موضوع سبب شد ما این تفاهم‌نامه را ممتاز و همکاری دو دستگاه را یک ضرورت بدانیم.

ایوب دهقانکار در پایان سخنان خود گفت: بنده معتقدم دانشگاه فرهنگیان باید مرجعیت علمی حوزه تعلیم و تربیت کشور را داشته باشد. اگر بنا بود در این دانشگاه صرفا محتوای علمی که در دانشگاه‌های دیگر هم هست آموزش داده ‌شود، دیگر چه نیازی به تاسیس این دانشگاه بود؛ وجه تمایز این دانشگاه با سایر دانشگاه‌های کشور تمرکز ویژه بر حوزه تعلیم و تربیت است. در این زمینه تمام ظرفیت خانه کتاب و ادبیات ایران در خدمت دانشگاه فرهنگیان خواهد بود.

از مکتوبات دانشجو_معلمان حمایت کنید

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابراهیم ماسوری با بیان این‌که در شرافت کتاب همین بس که معجزه دین اسلام کتاب است و خدا هم به قلم، دفتر و منشور قسم خورده است، عنوان کرد: اساس حساب و کتاب عالم بر کتابت است. کتابت چند فایده دارد؛ نخستین فایده آن بحث علمی است؛ مفسران معتقدند اگر کتابت نبود علم وجود نداشت. با از بین رفتن انسان‌ها حافظه بشر گنجایش انتقال این علوم را سینه به سینه نداشت. از زمانی که اساس کتابت به شیوه امروزی فراهم شد آثار مکتوب هم افزایش پیدا کردند.

وی ادامه داد: اما امروز با زمان گذشته تفاوت دارد. در حوزه‌های علمی، اصل بر گزیده‌گویی بود اما امروز هرچه مطالب بیشتری به مخاطبان عرضه کنید نشانه حقانیت است. یکی از نقاط قوت ما که به نقطه ضعف تبدیل شد، ضعف در نگارش است. دین اسلام بر کتابت و نگارش بسیار تاکید کرد.

حجت‌الاسلام‌ ابراهیم ماسوری در پایان آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری بین خانه کتاب و ادبیات ایران و دانشگاه فرهنگیان گفت: دانشگاه فرهنگیان یک ویژگی دارد گذشته از این که برگزیدگان کنکور در این دانشگاه حضور پیدا می‌کنند، معلمان حاضر در این دانشگاه به رغم بدبینی عده‌ای رسالتی در خود احساس می‌کند که آن چیزی را که می‌دانند به دیگران منتقل می‌کنند. ما در دانشگاه، دانشجو-معلمی داشتیم که در سال اول ورود به دانشگاه موفق به نوشتن رمان شد. دانشجو-معلمان بسیار توانمند هستند و لازم است از مکتوبات آنها هم حمایت شود. اگر ما بخواهیم کتابخوانی را در کشور گسترش دهیم باید کتاب‌نویسی را گسترش دهیم. اگر شخصی عادت به نوشتن کند درک می‌کند که برای نوشتن حرف‌های جدید نیاز به مطالعه دارد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها